Har återkommande intermittenta problem vintertid med att min Skoda Octavia 1,6 Tdi Combi 2013 gen. II inte startar utan anger med stor text "Trampa ner kopplingen" i displayen när jag vrider nyckeln till startläge. Problemet har funnits i några år och successivt ökat i omfattning. Det har hittills gått att få igång den genom att slå från tändningen och vänta en stund och därefter gör om startförsöket, dock inte alltid på första omstartförsöket. Jag har bytt kopplingscylinder, kopplingsgivare/hallgivare (givaren 2 gånger) och t.o.m. startbatteriet utan lyckat resultat. Jag har fått tag på original kopplingsschema på givaren och kontinuitetsmätt berörda kabelparter till styrboxen i cupén och även jord utan hitta någon förhöjd övergångsresistans. Jag har också kontrollmätt funktionen hos 2 oika hallgivare och konstaterat att vid aktivering och därmed slutning erålls inte 0 Ohm över den aktuella kontakten utan snarare ca 7 Ohm. Jag har sökt på nätet och sett andra VAG-ägare med samma bekymmer som också bytt ovan angivna delar men inte lyckats bli av med problemet. Jag har heller inte lyckats få mer info från VAG.
Någon som kan vara behjälplig?
Startproblem - Trampa ner koppling , Octavia 2013 gen. II
-
Kenneth Fischer
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt: