Turboljud i en turbolös bil??
-
Maxe
Turboljud i en turbolös bil??
Jag satte i mitt andra slutsteg i bilen här om dagen. Allt låter kanon nu...men, det är alltid ett men. jo det är så här att jag har börjat höra ett vinande ljud nu när jag accelererar. nästan som när en turbin på en turbo går igång. vad kan det vara för fel? Är det generatorn som e för klen nu? Eller något annat tips?
-
The Fashionist
- Bilmodell: Cykel: Push Elit
- Kontakt:
Sv:Turboljud i en turbolös bil??
Det kan det vara, tyvär! Men jag är inte säker dock, bäst att kolla upp amperen till din bil, sedan kolla med Skoda vad bilen drar orginal (ström alltså) och sen räkna lite... Annars kan du mäta dig fram oxå... Lite enklare det eg. Checka om det finns större gen. oxå till din modell... borde det ju göra... =) Lycka till!
-
RRS Christian
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
har du låpg nivå nära ström kabeln?
eller har du större plus kabel mot minus kabel
så kan det låta så...
eller har du större plus kabel mot minus kabel
så kan det låta så...
-
Bo_1981
- Bilmodell: Skoda Oktavia 1,9tdi GLX
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
det är ett ganska vanligt fel när lågnivån är dåligt avskärmad eller ligger för nära någon strömkabel.
Flytta lågnivå kablen så löser det sig.....
......som kärringen sa när hon sket i vasken =)
Flytta lågnivå kablen så löser det sig.....
......som kärringen sa när hon sket i vasken =)
-
mille
- Bilmodell: Octavia RS+Superb 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
kan också bero på dålig jordning av steget, jorda i fästet för säkerhetsbätet bak, slipa lite extra på chassit så den säkert får bra kontakt, löste i alla fall mitt missljud..
PS Och så minst lika grov jord som strömkabel DS
PS Och så minst lika grov jord som strömkabel DS
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
Vad är det för slutsteg du kör med?
-
Maxe
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
Använder mig av:
*Ett Infinity Reference ra5004 fyrkanalssteg
till framsystemet och en 12"
*Ett Lightning Audio B2.300.2 tvåkanalssteg
till två 10"or
Strömkabeln och signalkablarna ligger på var sin sida av bilen. signalkablarna ligger iof bredvid varandra. högtalar kablarna till framsystemet går igenom mitten av bilen (mittkonsolen.)
Min strömkabel har jag satt till en split, så därför är ju strömkablarna som når stegen klart mindre än jordkablarna. jordkablarna är av samma storlek som strömkabeln fram till splittern.
är det något som kan ta skada av missljudet? i brist på riktig turbo så låter det rätt skönt.
*Ett Infinity Reference ra5004 fyrkanalssteg
till framsystemet och en 12"
*Ett Lightning Audio B2.300.2 tvåkanalssteg
till två 10"or
Strömkabeln och signalkablarna ligger på var sin sida av bilen. signalkablarna ligger iof bredvid varandra. högtalar kablarna till framsystemet går igenom mitten av bilen (mittkonsolen.)
Min strömkabel har jag satt till en split, så därför är ju strömkablarna som når stegen klart mindre än jordkablarna. jordkablarna är av samma storlek som strömkabeln fram till splittern.
är det något som kan ta skada av missljudet? i brist på riktig turbo så låter det rätt skönt.
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
hehetyvärr är det inte "turbo" som låter utan din generator som får mer snurr ;)
Fixa jorden så blir du av med surret
Fixa jorden så blir du av med surret
-
mille
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
precis.
Jag kör 5 kanals Denon steg, driver 6,5 kitet fram och brukade driva 4*6 bak men jag tyckte ljudbilden blev fel så nu kör jag bara front och en 10 bas bredvid reservdäcket på steget.
Funkar kanon bilder finns i mitt arkiv. Obs glöm inte pensla stora plåtytor i dörrar och skuff om du vill slippa vibrationer, lite extra jobb men jag tycker åtminstonde att det var värt det..
Jag kör 5 kanals Denon steg, driver 6,5 kitet fram och brukade driva 4*6 bak men jag tyckte ljudbilden blev fel så nu kör jag bara front och en 10 bas bredvid reservdäcket på steget.
Funkar kanon bilder finns i mitt arkiv. Obs glöm inte pensla stora plåtytor i dörrar och skuff om du vill slippa vibrationer, lite extra jobb men jag tycker åtminstonde att det var värt det..
-
mille
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
Woa reagerade precis på den kopiösa mängden basar, vad skall du ha dessa till, tävla i db eller?
Sen skada tar inte grejjerna av ljudet men det brukar vara rätt obehagligt speciellt då det ofta ligger på en nivå som gör att man får höja stereon bara för att bli av med det men å andra sidan verkar du ju vilja "gasa" på med ljudet ändå så det kanske kvittar :)
Sen skada tar inte grejjerna av ljudet men det brukar vara rätt obehagligt speciellt då det ofta ligger på en nivå som gör att man får höja stereon bara för att bli av med det men å andra sidan verkar du ju vilja "gasa" på med ljudet ändå så det kanske kvittar :)
-
Maxe
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turboljud i en turbolös bil??
nä här tävlas det inte...jag bara njuter...
tyvärr har inte bilen någon snyggutsida så jag vill inte ställa upp i nått tävlande än...men det kanske kommer...tycker det är kul att bygga om baslådan titt som tätt...är väll nöjd snart.
skall lägga upp lite bilder om det är någon som vill se.
tyvärr har inte bilen någon snyggutsida så jag vill inte ställa upp i nått tävlande än...men det kanske kommer...tycker det är kul att bygga om baslådan titt som tätt...är väll nöjd snart.
skall lägga upp lite bilder om det är någon som vill se.
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Mille .. varför har du hål för bashögtalarn men inget för basporten? :D
inget viktigt o vet men jag blev bara riktigt nyfiken hehe
inget viktigt o vet men jag blev bara riktigt nyfiken hehe
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Är du säker på att det viner ifrån motorutrymmet och inte ifrån högtalarna.. Kan bli såna saker när kablar inte är avskärmade riktigt.. Ungefär som när du kör en gammal bil med dåligt avskärmade tändkablar..
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Förr i tiden kunde man köpa störningsskydd. Ett slags elektroniskt filter som tog bort sådan´t "visslande" ljud.
-
mille
- Kontakt:
finns fortfarande störningsskydd eller som det egentligen heter galvaniska avskiljare att köpa, bara o lalla in på biltema eller mds eller liknande...
Dock funkar de inte alltid vet inte varför, men jag har ett liggandes om nån vill ha så e det bara o plocka upp det annars kostar det nästan inget o köpa 79 eller nåt..
Mogwai: jag ändrade mig och gjorde om lådan till en sluten efter provlyssning på plats därav inget hål för porten :)
Kanske skulle uppdatera bilderna lite he he.
Dock funkar de inte alltid vet inte varför, men jag har ett liggandes om nån vill ha så e det bara o plocka upp det annars kostar det nästan inget o köpa 79 eller nåt..
Mogwai: jag ändrade mig och gjorde om lådan till en sluten efter provlyssning på plats därav inget hål för porten :)
Kanske skulle uppdatera bilderna lite he he.