Olja

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Shaun
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Olja

Inlägg av Shaun »

Hej!

gjorde första servicen på bilen idag, inget konstigt med det men när jag kollade oljan så var det tunn och svart färgade. Ska 4,5L ny olja var detta färg? Står på service protokoll att oljan har byts men jag tvivlar på det eller har jag fel? Servicen gjordes hos Skoda i Malmö.
MetalCowboy
Bilmodell: Octavia 2 Elegance
Kontakt:

Sv:Olja

Inlägg av MetalCowboy »

Det du såg var nog de avlagringar som fanns kvar i motorn efter att den gamla oljan bytts ut.
Det är jue lite slöseri att "skölja" med ny olja när det (nästan) aldrig behövs...
Shaun
Kontakt:

Sv:Sv:Olja

Inlägg av Shaun »

är det också avlagringar som finns på mätstickan? Trodde att mätstickan var för att kontrollera mängd samt vilken skikt oljan befann sig i.
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av fabia rs »

FÄRGEN PÅ HELT NY LONG LIFE OLJA ÄR MÖRK BRUN MED LITE SKIMMER AV GRÖNA INSLAG OCH KAN SE MÖRK UT ÄVEN PÅ HELT NYA BILAR

MVH KARLZZON
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av mikael.andersson »

Håller det inte helt otroligt att dom struntat i att byta oljan.. Så gjorde dom på min vid 3000 mila servicen.. Hade märkt oljetrågsplugg oljefilter, luftfilter och tändstift med röd spritpenna.. När jag fick räkningen på ett par tusen kollade jag dom sakerna och mycket riktigt.. Dom hade inte ens haft inne den i hallen.. Alla grejorna satt kvar som dom satt när jag körde dit den.. Hotade lite med tidningarna och då helt plötsligt fick jag en gratis service.. Dom skyllde på en stackars praktikant.. Typiska VAG.. När ska dom börja ta något som helst ansvar.. Finns förmodligen bra verkstäder med men den jag åker till får -1 på en skala från 0-10..
LasseO
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av LasseO »

Bra gjort Mikael, ska själv in på 3000 mila service snart och
ska faktiskt ta och göra likadant för att kolla att dom sköter sig.
Återkommer så småningom med rapport om hur det gick fast det blir väl typ om ett par månader först.
Shaun
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av Shaun »

Synd att jag inte markerade dessa saker som skulle byttes ut på något sätt men nästa gång!
Kollade service boken och där står det klart och tydligt vad som har genomförts vid servicen. De har satt en kryss under ja i de första 3 rutorna och i de andra är nej ikryssat. Jag tvivlar att en person med normal begåvning kan kryssa fel här. På kvitton har jag betalt för både olja och luftfilter byte.
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av fabia rs »

om det står att dom inte har bytt oljan /inte kryssat i rutan längst ner så beror det på att olje byte ingår både i grundservice och i longlife service!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jag brukar nu mera kryssa i den rutan men det skall man igetligen inte behöva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mvh Karlzzon
Elfmark
Bilmodell: Skoda Octavia RS SÅLD!
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av Elfmark »

jag har också börjar kryssa i rutan "Byte av motorolja".. det finns kunder som tror att man inte har bytt oljan bara för det.. men om man har kryssat i rutan "Grundservice" så har man ju också bytt olja, den andra rutan är ju bara om man har gjort en oljeservice (mellanservice)
Shaun
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av Shaun »

tack för era svar. Jag fattade att det var på det visat efteråt. Kanske vore bäst om man bara kryssa för det man har gjort.
Skriv svar