Jag läste i DN idag om en motor som saknade ventiler för att det var en slidmotor.
Någon som vet vad det är?
När man var tonåring sa någon att Suzukis mopeder hade slidmatning.
Är det samma sak?
/Benke
Slidmotor
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Slidmotor
Suzuki hade även 125cc som var utan ventiler. 2 taktare är namnet. Men det är kanske inte det du menar.
Kent
Kent
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Slidmotor
Bilen var en kompressormatad MB ifrån tidigt 30-tal om jag minns rätt. Det stod att den saknade ventiler därför att det var en slidmotor. Jag fattade det som att det var en fyrtaktare.
/Benke
/Benke
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Slidmotor
Blandade ihop bilarna lite.
Så här står det.
"Lite längre bort står en elegant vagn, Panhard-Levassor Modell X18 från 1912. Motorn är en så kallad slidmotor utan ventiler. Den går så tyst och vibrationsfritt att det är svårt att höra att den är igång, enligt Bengt Magnusson."
Mer på www.autosite.se/bts/
Det missade jag, måste kolla.
/Benke
Så här står det.
"Lite längre bort står en elegant vagn, Panhard-Levassor Modell X18 från 1912. Motorn är en så kallad slidmotor utan ventiler. Den går så tyst och vibrationsfritt att det är svårt att höra att den är igång, enligt Bengt Magnusson."
Mer på www.autosite.se/bts/
Det missade jag, måste kolla.
/Benke
-
MoPar66
- Bilmodell: Hyundai Trajet
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Slidmotor
En slidmotor skiljer sig från en traditionell 4-takts bensinmotor genom att den saknar insugs- och avgasventiler. Istället omges varje kolv av två rörliga foder, så kallade "slider", som har öppningar för insug och avgas på samma sätt som en 2-taktsmotor. Dessa slider rör sig med små upåt/nedåtgående rörelser via var sin vevstake som är fästad i två öron i nederkanten via en kolvbult.
De få rörliga delarna gjorde motorerna mycket tysta. Tyvärr var dåtidens oljor inte av dagens goda kvalitet. De stora anliggningsytorna gjorde att vintertid när temperaturen föll så kärvade motorerna. De känsliga sliderna tålde tyvärr inte att bilarna bogserades igång eftersom detta ledde till att öronen rycktes loss från sliderna och många av dessa bilar skrotades av denna anledning.
De få rörliga delarna gjorde motorerna mycket tysta. Tyvärr var dåtidens oljor inte av dagens goda kvalitet. De stora anliggningsytorna gjorde att vintertid när temperaturen föll så kärvade motorerna. De känsliga sliderna tålde tyvärr inte att bilarna bogserades igång eftersom detta ledde till att öronen rycktes loss från sliderna och många av dessa bilar skrotades av denna anledning.
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Slidmotor
Man tackar.
Vad mycken kunskap det gömmer sig på Skodaklubben.
/Benke
Vad mycken kunskap det gömmer sig på Skodaklubben.
/Benke
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Slidmotor
Det finns en bilhandlare i Staffanstorp utanför Malmö som samlar på gamla motorer. Han har en 8 taktare från tidigt 1900-tal. Asgrym . Han petar till den med tån och sen hoppar den igång. Den har ungefär samma storlek som en gräsklipparmotor.
Kent
Kent