Drivaxel byta
-
Ralf
- Bilmodell: Skoda Felicia/Octavia
- Kontakt:
Drivaxel byta
jag försöker byta drivaxel på bilen. Det skakar i ratten som tusan tidvis, speciellt när jag svänger åt höger. Tror det är vänster drivaxel som e dålig.
Men hur får jag loss axel-bulten på vänster sida? (Har dragit som tusan o det enda som har skett är att hylsskaftet blivit böjt.)
Men hur får jag loss axel-bulten på vänster sida? (Har dragit som tusan o det enda som har skett är att hylsskaftet blivit böjt.)
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Drivaxel byta
Dum fråga kanske.. Men: Har du tagit bort saxpinnen och kollat åt vilket håll gängan går.. (Så det inte är vänstergängat..) ?
/HMC
/HMC
-
Ralf
- Bilmodell: Skoda Felicia/Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Drivaxel byta
ingen dum fråga, men ser ingen saxpinne och vet ej åt vilket håll gäng-fan går år, har prövat dragit åt båda håll..... o haft på 5-56
-
skodaPG
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Hej!
Det är riktigt, det finns ingen saxpinne utan det är bara en stor låsmutter. Använd en stor muttermaskin så brukar de släppa. Sitter som f-n.
//SkodaPG.se
Det är riktigt, det finns ingen saxpinne utan det är bara en stor låsmutter. Använd en stor muttermaskin så brukar de släppa. Sitter som f-n.
//SkodaPG.se
-
skodaPG
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Glömde säga att den är inte vänstergängad...
//SkodaPG.se
//SkodaPG.se
-
ocean76
- Bilmodell: Skoda Felica 98
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Tar upp en gammal tråd här, då jag själv sitter med samma problem. Efter man har lossat muttern och tagit av däcket. Så är det bara att dra av hela drivaxeln? eller är det mycket mer jobb?
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Hjullagerhuset måste nog lossas från axeln också, dock inte helt säker på det men det känns hyfsat logiskt..
-
jhaugen
- Bilmodell: Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
När jag bytte tog jag bort hjullagerhuset genom att lossa styrled, fjäderben och spindelled. Sen var det bara att knacka lite lätt på drivknuten för o få bort den. Sätta dit en ny låsring och sätta ihop allt igen.
-
kungjussi
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Jag snackade med en fd. Skoda mekaniker som jobbar på Mekonomen idag. Han betonar att man ska montera en ny mutter efter att ha demonterat muttern till drivaxel pga den muttern har en mekanisk låsning av något slag.
-
kungjussi
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drivaxel byta
Muttern till drivaxeln sitter som fan pga. åtdragningsmomentet för den är 300 NM !