Billiga RS

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Per/Haninge
Bilmodell: Skoda 1,8 T
Kontakt:

Billiga RS

Inlägg av Per/Haninge »

Är det utbudet, eller nervositeten för eventuell hårdkörning eller ryktet som gör att RS:n börjar bli löjligt billig ?
Bra om man skall köpa, jävligt om man skall sälja.
Har läst i en annan tråd om SKAMbuden från bilhandlare men även bra priser från privatpersoner så tanken börjar osökt att gå till att köpa en beggad RS.
Dock så har jag som sagt svårt att förstå prisbilden ?!
Någon som har någon teori om detta ??

Per/Haninge
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Sv:Billiga RS

Inlägg av Kabben »

Ingen aning om varför dom börjar bli billiga, inte tror jag att en rs är sååå mycket hårdare körd än andra prestandabilar.
Per/Haninge
Kontakt:

Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av Per/Haninge »

Det tror inte jag heller ( med viss reservation ; ) ), och inte tror jag att det skulle bero så mycket på Octavia 2:an heller då RS förare har köpt bilen p.g.a. dess egenskaper och utseènde.
Skulle kanske förstå prisfallet om nya RS:n hade kommit ut och blev en succe.

Per/Haninge
RS bob
Bilmodell: Skoda fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av RS bob »

Kan vara så att med tanken på att den nya RS kommer att ligga på ungefär 225.000 kr, så är det relativt bra pris på en så kallad "GTI bil". Så där av hade de tänkt sig dumpa priset så att inte alla kastar sig över den nya modellen av RS när den kommer och vill byta.

En annan besvikelse man kan åka på att när man skulle köpa sin RS så prackade försäljare på en massa extra utrustning för om man inte tog det så skulle man inte få så mycket för sin RS vid ett byte.
Nu har det vissat sig att de skiter fullständigt i att man har ACC, 17", regnsensor, mm. Utan de bortser från det och ser till miltal och vad man byta till.
The Fashionist
Bilmodell: Cykel: Push Elit
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av The Fashionist »

Spekulerar på en ny Octavia Elegance 1.6 för ca 201.000 och min säljares första bud ligger på 120.000 för min Octavia RS Kombi 2003:a med 3570mil.... aldrig sa jag....

.... han skulle återkomma....
Per/Haninge
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av Per/Haninge »

Förstår inte logiken med att det skulle vara fel för Skoda att folk skulle vilja byta bort sin gamla RS mot en ny ?
Det måste ju vara målet för dom, men nu blir det ju snarare så att folk väljer att behålla sin gamla bil istället för att byta p.g.a. att bilarna är undervärderade.

Per/Haninge
Per/Haninge
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av Per/Haninge »

Dessutom kan man ju kontra med att om inte bilarna är värda mer efter så kort tid så har man betalat för mycket från början och varför skulle man isåfall satsa på att köpa en Skoda igen för ??
Vem har råd att förlora 80-100 000:- på 3-4 000 mil ?

Per/Haninge
RS bob
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av RS bob »

Fick precis in ett bud från en försäljare. Tänkte byta min rs-02 till en rs combi-03 och skulle lägga 40.000 kr emellan. Jag skrev tillbaka till försäljare och fråga om det var ett skämt. Combin jag tittade på begärde de 159000 kr för och jag köpte min för ett år sedan för 151000 kr. Så det skulle innebära en förlust på 30000 kr. För de 10000 emellan är ju för att det är en combi. De har väl alltid varit nästan 10000 kr dyrare.

Nä, utvecklingen är inte bra om de fortsätter så här.
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av d00m »

Annars tycker jag väl att de legat ganska högt privat väl? Har sett flera RS Combi -04 för nästan 180'000, vilket ju är rätt nära nypris (utan extra utrustning). Skambuden från bilfirmorna är en annan femma...
knilsson
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av knilsson »

d00m, utgångspriset överensstämmer inte alltid med verkligheten, det prutas nog rätt friskt :)
Står det 180.000, så går den säkert för 10.000-15.000 kr mindre.

Det är ofast köparnas marknad, tyvärr ("tyvärr" för de som säljer).

...fast det är ju bra för de som köper.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av d00m »

Jo, det har du rätt i förstås. Men det borde väl gälla flertalet märken på beg. marknaden i så fall? Att pruta är ju praxis... Oavsett om priset är bra från början ska det prutas för sakens skull. Så alla sätter ju ett överpris till att börja med.
RS bob
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av RS bob »

Fick precis ännu ett nytt bud för min rs -02, skulle ge 65.000 kr emellan på en Audi A6 de begärde 165.000 kr för. Det skulle motsvara att jag fick 100.000 kr för skodan min. Oacceptabelt.
mrcaine

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av mrcaine »

Återförsäljaren här i stan begärde i december 209.000:- för en -03:as RS combi!! I och för sig så hade den all utrustning utom navi och gått 1300 mil, men det känndes lite väl i över kant..
knilsson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av knilsson »

Tror iofs det är lite så att skenet bedrar, priserna låter nog lägre än vad de egentligen är...
Vi får ju ändå tänka på att dessa bilar är otroligt billiga från början med tanke på det man får. Man jämnställer nog gärna dessa bilar med andra som ligger i 300.000 krs klassen, o med all rätt egentligen.
Om man tittar på blocket, så säljs de flesta bilar med runt 2000 mil på nacken för ca. 70% av nypriset, vissa under, vissa strax över.

Om en RS med säg 2000mil på nacken säljs för 139.000 kr så låter det ju löjligt billigt o man börjar undra vad det är för fel på den, men räkna efter själva hur många procent det är av 199.000 kr som bilen kanske köptes för NY, det är ca. 70%, precis som de flesta andra bilar på t.ex. blocket.se

Här är ett bra exempel på en Audi A4 som kostade 376.000 kr ny men som nu säljs för 258.000, vilket ju lär prutas på ytterligare.

http://www.blocket.se/view/4577198.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Men visst kan det se konstigt ut med dessa löjligt låga priser på RS, det får jag ju hålla med om :)

PS. Lägre priser än runt 70% nypriset för just RS, vet jag dock inte vad det skulle bero på, men inte många såna som säljs väl? DS.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av d00m »

Du har en poäng där... en vettig sådan. :)
knilsson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av knilsson »

Heh ja det är ju smällen man får ta när man köper nya billiga bilar.

Men tänk positivt, 30% prisras på våra billiga superduperbilar är långt ifrån den hemska smäll som t.ex. lyx-BMW ägare får ta när de säljer sina!

Titta på denna stackarn bara, han säljer sin för 65% av nypriset och förlorar därmed 161.000 kr!
http://www.blocket.se/view/4632308.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Så vi skall nog inte va så besvikna, prisraset på våra bilar är mycket mildare än för de flesta andra "lyx"-bil ägare!
RS bob
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av RS bob »

Ja, men nu gäller det våra skoda bilar och fan vi ska stå på oss.

Har sett att man kan få olika bud för sin bil beroende på vad man vill byta mot. Ju nyare och dyrare bil man vill byta mot ju mer kan man få för sin skoda.

Har begärt in uppgifter från drygt 6 bilfirmor om vad jag får för min skoda om jag byter till någon av deras bilar. Kommer att redovisa dem efter hand jag får in buden.
knilsson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av knilsson »

Hehe japp, så är det ja.
Det beror till största del på att ju dyrare bil man köper, destå mer rabatt i antal kronor kan handlaren ge, procentsatsen blir nog dock rätt så snarlik vare sig det är en billig eller dyr bil.

Mina erfarenheter är iaf precis det du säger, ju dyrare bil man vill byta till, destå mer får man för sin gamla, men då får man inte glömma att man i de flesta fall inte kan pruta mer på den nya bilen.

Brukar vara så att de kan dra av ett visst antal % på nybilspris för o göra kunden glad, vilket de kan lägga upp på 2 olika sätt. Antingen att de låter en pruta på nybilspriset men att man får ett ruttet deal för sin gamla, eller då att de skall visa sig vara generösa med budet för ens gamla bil men att man då inte får pruta ett öre på bilen man skall köpa :D
- hugget som stucket med andra ord.

Det bästa är alltid att sälja privat, det är absolut snällast mot plånboken, för då kan man både få rätt ok med $$$ för bilen, samtidigt som man kan pruta på den nya man köper :)
Sen att det inte är så enkelt o sälja en bil privat är ju en annan femma :D
RS bob
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Billiga RS

Inlägg av RS bob »

Fick 106.000 kr för min Octavia RS -02 vid byte till en ny Octavia 2.0 FSI Elegance. Då lyckades jag även pruta 8800 kr på de nya octavian. Inte så dåligt alls.

Så står man på sig lite och hittar rätt försäljare kan det lösa sig.
Skriv svar