Tystare Bil
-
The Fashionist
- Bilmodell: Cykel: Push Elit
- Kontakt:
Tystare Bil
Jag har nu kört 2300 mil med min Octavia RS Kombi och kommit fram till att det är en underbar bil att köra och äga.
Jag har bara ett klagomål på denna, och det är ljudet samt komforten. Jag tror att jag skulle kunna lösa detta genom att sätta på 205/60 R16 istället för 205/55 R16 som jag har nu.
Min far har varit däckhandlare och han säger att bilen blir märkbart tystare samt inte lika "hård" om man nu kan kalla 55:or för det.
Får/kan man ha 205/60 R16 på Octavia RS? Någon som vet eller rentav har provat?
Mvh Patrik (puh, höll nyss på o försökte byta till en gammal Passat, men det blev inte så, puh)
Jag har bara ett klagomål på denna, och det är ljudet samt komforten. Jag tror att jag skulle kunna lösa detta genom att sätta på 205/60 R16 istället för 205/55 R16 som jag har nu.
Min far har varit däckhandlare och han säger att bilen blir märkbart tystare samt inte lika "hård" om man nu kan kalla 55:or för det.
Får/kan man ha 205/60 R16 på Octavia RS? Någon som vet eller rentav har provat?
Mvh Patrik (puh, höll nyss på o försökte byta till en gammal Passat, men det blev inte så, puh)
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Tystare Bil
Jag vet inte om man får det men du kanske ska kolla runt på tystare däck istället.
Här en länk som finns i annan tråd.
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=F127D4B6-423E-4BBA-B406-CC3E469E1B35
/Benke
Här en länk som finns i annan tråd.
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=F127D4B6-423E-4BBA-B406-CC3E469E1B35
/Benke
-
MoPar66
- Bilmodell: Hyundai Trajet
- Kontakt:
Sv:Sv:Tystare Bil
skillnaden mellan däcken är 3,3% i rullomkrets och du får ha +-5%
nya däcket är 2,1cm högre
profilen är 1,1 cm högre
rullomkretsen är 6,4 cm längre
Så de ska inte vara några problem ,så rent lagligt så är det ok.
nya däcket är 2,1cm högre
profilen är 1,1 cm högre
rullomkretsen är 6,4 cm längre
Så de ska inte vara några problem ,så rent lagligt så är det ok.
-
The Fashionist
- Bilmodell: Cykel: Push Elit
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Vad bra! Tack :)
Det kommer förmodligen inte se så ruskigt bra ut, men jag är ute efter komfort och tystnad (?) så man får ju kompromissa. En del av körglädjen försvinner säkert också då stommen är annorlunda i ett 60-däck. Blir nog lite "vingligare". Men men....
Det kommer förmodligen inte se så ruskigt bra ut, men jag är ute efter komfort och tystnad (?) så man får ju kompromissa. En del av körglädjen försvinner säkert också då stommen är annorlunda i ett 60-däck. Blir nog lite "vingligare". Men men....
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Isolera mera :)
på med 225x35 nu :P och sen isolera heeeela skuffen, då ser du bra ut och låter som om du hade hörselkåpor på dig i bilen hehehe
på med 225x35 nu :P och sen isolera heeeela skuffen, då ser du bra ut och låter som om du hade hörselkåpor på dig i bilen hehehe
-
waliz
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
....vart är det ljudet smiter in.....är det överallt eller tex dålig isolering i hjulhusen.....är det nån som vet?
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Tekniskt sätt så får du INTE byta dim mot annat en vad som står i Regg papprena då bilen är helbilsgodkänd..
Skulle isolera mera runt hjulhusen.. o dörrana.. Biljuds firmor kan säkert fixa det åt dig.. o då kommer du mäka mest skilnad..
//Greven
Skulle isolera mera runt hjulhusen.. o dörrana.. Biljuds firmor kan säkert fixa det åt dig.. o då kommer du mäka mest skilnad..
//Greven
-
waliz
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
ok då ska jag försöka fixa sånna dämpskivor å isolera lite då.....tackar!
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Greven "Tekniskt sätt så får du INTE byta dim mot annat en vad som står i Regg papprena då bilen är helbilsgodkänd"
Stämmer inte riktigt det Leffe på vår gamla octavia 1.6Lx stod det i papperna att den skulle ha 16 tummare o vad jag vet så kom den med 175/80/14 från fabrik
Stämmer inte riktigt det Leffe på vår gamla octavia 1.6Lx stod det i papperna att den skulle ha 16 tummare o vad jag vet så kom den med 175/80/14 från fabrik
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Jocke!!!
Vad som menades med det som stod i papperna var att du får max ha 16" are på bilen. Men isf måste dimensionen vara 205/55-16 för att vara godkänd, 205/60-16 t ex är INTE godkänd.
Vad som menades med det som stod i papperna var att du får max ha 16" are på bilen. Men isf måste dimensionen vara 205/55-16 för att vara godkänd, 205/60-16 t ex är INTE godkänd.
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
enligt papperna så skulle den ha 205/55-16 inga andra uppgifter om annan storlek :-) men det fattade jag oxå att det passar inte så bra med 205/55-16 på en 14 tums fälg blir lite sliddrigt när man kör hehe!!
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Tänkte på det oxå om en bil är helbilsgodkänd i det utförande den kommer från fabrik då skulle man egentligen inte få byta däckmärke heller iomed bilen är optimerad för just det märket
-
The Weasel
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Ja iofs, men det står ju ingenstans vad det är för däckfabrikat bara dimensionen.
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Jupp men hur många tänker på loadindex egentligen ? inte bara dimensionen som ska stämma ,kanske inte så noga på en liten Skoda men på min buss vill jag gärna ha rätt index oxå iomed man lastar lite tungt emellanåt.
-
The Weasel
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Finns väl förstärkta däck som ska sitta på fordon som lastar tungt t ex minibussar. Men det klart det gäller ju att tänka på det också när man köper nya däck.....
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
När jag hade en Granada kombi sa däckfirman att jag skulle ha förstärkta däck. Reinforce tror jag förstärkta däck heter.
/Benke
/Benke
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tystare Bil
Denna tråden spårade ur i en diskussion om vilka däck man får ha på bilen verkar det som? *hehe*