Hög förbrukning på 1,6
-
Tommy Power
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Hög förbrukning på 1,6
Hoj!
Köpte en -00 Octavia Sedan, med 1,6 liters 100 hk motorn för nån månad sedan. Fungerar bra än så länge! :-)
Dock så är jag lite skeptisk till soppaförbrukningen. Innan jag köpte den övertalade en massa folk mig om att 1,6:an inte är så himla kul, men väldigt soppasnål. Det vet jag inte om jag tycker.
Inga hiskeliga siffror, men för mycket för att kallas låg förbrukning iallafall.
Landsväg: 0,7 - 0,8 liter/mil. (lugn körning)
Blandad körning: 0,95 - 1,05 (också lugn körning)
Stadskörning: 1,05 - 1,2 liter/mil (mestadels lugn körning)
Tycker dock att det är lite höga siffror för en så tråkigt slö bil. Har dock AC, men verkar inte göra så himla stor skillnad med eller utan. Tycker motorn går bra, men är allmännt slö. Nån som kan komma på nåt fel?
Min BMW 528:a hade samma förbrukningssiffror. (KONSTIGT!)
Köpte en -00 Octavia Sedan, med 1,6 liters 100 hk motorn för nån månad sedan. Fungerar bra än så länge! :-)
Dock så är jag lite skeptisk till soppaförbrukningen. Innan jag köpte den övertalade en massa folk mig om att 1,6:an inte är så himla kul, men väldigt soppasnål. Det vet jag inte om jag tycker.
Inga hiskeliga siffror, men för mycket för att kallas låg förbrukning iallafall.
Landsväg: 0,7 - 0,8 liter/mil. (lugn körning)
Stadskörning: 1,05 - 1,2 liter/mil (mestadels lugn körning)
Tycker dock att det är lite höga siffror för en så tråkigt slö bil. Har dock AC, men verkar inte göra så himla stor skillnad med eller utan. Tycker motorn går bra, men är allmännt slö. Nån som kan komma på nåt fel?
Min BMW 528:a hade samma förbrukningssiffror. (KONSTIGT!)
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Hög förbrukning på 1,6
Min sambos med 1,6 utan ac har 0,67 i blandad körning så visst låter det högt.
Motorn saknar spets med den gör sitt jobb även om den varvar mycket på motorväg.
Motorn saknar spets med den gör sitt jobb även om den varvar mycket på motorväg.
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Hög förbrukning på 1,6
Min 102 hk 1,6 drar 0,5 på landsväg och ca. 0,7 blandat.
AC och pigg!
Måste vara något skumt med din bil.
AC och pigg!
Måste vara något skumt med din bil.
-
Arne
- Bilmodell: Skoda Octavia GLXi Combi
- Kontakt:
Sv:Hög förbrukning på 1,6
Min (eller rättare frugans) 1,6i (101hk) brukar stå på 0,74 enligt färddatorn när den tankas, då är det rätt mycket landsväg (i 110) och en del stadskörning (kan kanske räknas som blandad enligt KoV).
Ren landsväg kan man komma under 0,7 även i 110. Mer än 0,8 ska den inte dra annat än vid stadskörning med tung fot (inte för att det händer nåt mer;). 1.8 liters motorn (både utan och med turbo) är nog lämpligare i denna bil. Har föresten provkört en med 75hk motorn och den tyckte tom frugan var slö. Tro dessutom inte att den drar mindre soppa i 110.
Ren landsväg kan man komma under 0,7 även i 110. Mer än 0,8 ska den inte dra annat än vid stadskörning med tung fot (inte för att det händer nåt mer;). 1.8 liters motorn (både utan och med turbo) är nog lämpligare i denna bil. Har föresten provkört en med 75hk motorn och den tyckte tom frugan var slö. Tro dessutom inte att den drar mindre soppa i 110.
-
MoPar66
- Bilmodell: Hyundai Trajet
- Kontakt:
Sv:Sv:Hög förbrukning på 1,6
"Landsväg: 0,7 - 0,8 liter/mil. (lugn körning)
Stadskörning: 1,05 - 1,2 liter/mil (mestadels lugn körning"
Drar ju inte ens min 2 liters 140 hästars Hyundai Trajet o den är mer än lite större än en Skoda sedan.
Stadskörning: 1,05 - 1,2 liter/mil (mestadels lugn körning"
Drar ju inte ens min 2 liters 140 hästars Hyundai Trajet o den är mer än lite större än en Skoda sedan.
-
Tommy Power
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hög förbrukning på 1,6
Var in hos min lokala VAG verkstad och frågade igår eftermiddag. Förklarade situationen ungefär som jag gjort här.
Det jag fick till svar var i princip att det inte var onormalt iallafall. Han på verkstan tyckte att om kör man varje dag till jobbet med en sträcka på 4 km, och sen åker utöver det lite stadskörning blandad med en del landsväg, kombinerat med AC påslagen, så kan en sån här bil lätt dra långt över en liter tyckte han...
Jag gav mig dock inte med det och sa att jag även tycker det vara vara högt även om jag enbart åker landsväg...
Så dom kollade felminnet, och lambdan via datorn, men inga aktiva fel fanns, och tempgivare såg bra ut...
Så fanns inge annat att göra än att försöka kontrollera om den drar mindre utan AC, och hur lågt jag kan få ner förbrukningen på landsväg.
Annars skulle en grundligare undersökning behövas, och det har jag ingen lust med innan semesterkassan är avklarad...
Tråkigt, för jag trodde jag köpt en extremt bensinsnål bil, just för att jag åker mestadels korta vändor med den bilen som situationen är nu.
Nån som har förslag på bra lösningar? Köpa en 528:a igen? *ha, ha*
/// T
Det jag fick till svar var i princip att det inte var onormalt iallafall. Han på verkstan tyckte att om kör man varje dag till jobbet med en sträcka på 4 km, och sen åker utöver det lite stadskörning blandad med en del landsväg, kombinerat med AC påslagen, så kan en sån här bil lätt dra långt över en liter tyckte han...
Jag gav mig dock inte med det och sa att jag även tycker det vara vara högt även om jag enbart åker landsväg...
Så dom kollade felminnet, och lambdan via datorn, men inga aktiva fel fanns, och tempgivare såg bra ut...
Så fanns inge annat att göra än att försöka kontrollera om den drar mindre utan AC, och hur lågt jag kan få ner förbrukningen på landsväg.
Annars skulle en grundligare undersökning behövas, och det har jag ingen lust med innan semesterkassan är avklarad...
Tråkigt, för jag trodde jag köpt en extremt bensinsnål bil, just för att jag åker mestadels korta vändor med den bilen som situationen är nu.
Nån som har förslag på bra lösningar? Köpa en 528:a igen? *ha, ha*
/// T
-
Sunne
- Bilmodell: Oktavia 1,6MPI elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hög förbrukning på 1,6
Ja köp en 528:a igen det är iallafall en rolig bil, har haft en jag med den gick på 1,0 om jag inte utnytjade bilen vad den är till för annars drog den ca 2,0 men vad gjör det när man åker riktig bil....
-
stoom
- Bilmodell: Jetta
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hög förbrukning på 1,6
Jag och min familj är nyligen hemkomna från en kontinent resa på totalt 597 mil. Har besökt: Toscana, Verona, Maranello (Ferarri fabriken) Ön Elba, Saltsburg mm. Vår 1,6 102hk AC Octavia -03 drog på denna resa 0,71 totalt. På Elba som är väldigt bergig drog den 0,85, i övrigt under 0,7 med 4 personer samt fullt bagage. Genom Sverige körde vi lungt utan AC, do drog den 0,63. Hemma med blandad körning brukar den villa ha 0,75, lite mer på vintern med kallstarter. Gjorde inte VW om motor för att klara EU4? tror det var till årsmodell 2001 och senare. Innan dess var den törstigare. Vad hade ni för årsmodell / motorkod? Hade en Octavia 1,4 utan AC innan, den var snålare på bränsle, men drog massor av olja i stället!