Kvalitet på vindruta?

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
3rd

Kvalitet på vindruta?

Inlägg av 3rd »

Såg igår ett litet märke i form av stenskott eller nåt. Tänkte inte mer på det förrän jag idag såg att det blivit en ganska lång spricka. Tål inte rutorna någonting eller? Vad ska man göra nu? Behöva byta ut hela vindrutan känns lagom kul och billigt.....

/m
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av MrC »

Får man ett stenskott så skall det lagas fortast möjligt, annars spricker rutan. Har inget med kvalitet att göra. Tyvärr är det nog försent i ditt fall för när det börjat spricka så fortsätter det. På min förra bil (Fabia) fick jag ett stenskott som var stort som en köttbulle. Lagade det hos proffs inom 2 dygn och det håller än efter 1 år.

Kent
3rd

Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av 3rd »

Fan (sorry) va surt. Samma sak hände på min förra bil (ford mondeo) men den rutan verkade hålla för allt. Fast det kan ju bero på många faktorer. Nån som vet var man billigast byter ruta då? :)
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Furby »

Du har väl glasförsäkring antar jag.
Fundera på om du kan stå ut tills efter vintern om olyckan skulle vara framme igen.
3rd

Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av 3rd »

Klart jag kan vänta. Är bara orolig att rutan smäller eller nåt. Skulle inte vara så kul, speciellt inte om ungarna åker med. Det är väl lite det jag funderar på också, om den håller ett tag trots sprickan alltså. Man har ju läst om rutor som helt plötsligt exploderat menar jag.

/m
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Furby »

Framrutan på alla bilar är av laminerat glas och kan inte explodera.
Sidorutorna och bakrutan är av härdat glas och håller bättre men när de går sönder sker det i småbitar.
korpen
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av korpen »

läste att det byts bilrutor i sverige för 250 Miljoner per år så du verkar ju inte direkt vara ensam :/
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av bassebas »

Bytte på min Seat förra veckan. Kostade 1400:- i självrisk. Länsförsäkringar. Tycker jag är helt OK. Glasmästaren rekomenderar max 10000 mil sedan byte.
3rd

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av 3rd »

Nä, ensam lär jag inte vara direkt :)
10000 mil låter ganska rimligt. Eftersom min bil bara gått 3000 mil känns det ju mindre roligt. Men det är väl bara å köra på å se hur länge den håller, jag menar, det är ju inte hela rutan som spruckit.

/m
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av juanito »

Min hade gått 70 mil, när jag mötte en fartgalen lastbil på nylagd väg...
baddjz
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av baddjz »

Hejsan, fönsterrutan är en stabilpunkt för bilen, skulle du köra på en kant på vägen så kan rutan gå sönder.
Hela karosen är så hårt skruvad att rutan går sönder för varje lite sak som händer med bilen.
Jobbar extra med bilrutor på helgerna.

Stenskott skall lagas omgånde, samt att tänka på är att AC i blen kan få rutan att spricka, när olika väderlekar spelar sitt spel.

Kyla/värme.

När ni använder kupévärmare ställ inte den för nära rutan.
Mr_Nemo
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Mr_Nemo »

Spräckte min ruta på min gamla cheva blazer genom att slå på värmen på fullt när jag hade is på rutan... fan vad surt... då hade man bra lust att ta livet av sig eller något... kostade däremot bara 900 spänn att laga... rutan (som med reservdelar till GM) var riktigt billig...

/Nemo
3rd

Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av 3rd »

Hade det bara blivit en stenskott hade jag självklart lagat det med en gång. Dessvärre uppstod sprickan direkt, kanske 5 cm. Men den var så liten att jag knappt tänkte på det då. Numera är den dock ca 15 cm. Fast det var på passagerarsidan, nästan där rutan slutar. Nu går sprickan in i listen. Har inte sett att det blivit värre i alla fall. 900:- var billigt, nästan värt att byta bara till det priset :)
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Furby »

Min tur idag. Ser ut som en stjärna.
Jag har beställt tid för stenskottslagning på fredag. 100-200kr i självrisk på glasförsäkringen.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av MrC »

Vad du än gör nu Benke så tvätta inte rutan. Går det in vatten i stjärnan så blir det svårt att laga så det blir snyggt.

Kent
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Furby »

Det blir det nog ändå. Han tittade på skadan och trodde det skulle ta över en timma att fixa. Jäkla Audi som tappade stenen ur däcket.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av MrC »

När jag hade Fabian så var det en lastbil som snärtade upp en jättesten. Märket syns fortfarande men glasmästaren sa att så stora skador är svåra. Märket är 50% större än en 5-krona.

Kent
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kvalitet på vindruta?

Inlägg av Furby »

Det blir ingen lagning i morgon. Rutan sprack på väg till jobbet i morse. Jag kanske väntar till våren med byte.
MrC
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Trist. Har den spruckit så kan det ju kvitta. Bara skönhetsfel.

Kent
3rd

Inlägg av 3rd »

Sorry, men det känns på nåt sätt skönt att det inte bara är jag som har otur ibland :)

Väntar nog också till våren tror jag. Utanför coop i haninge finns det nån expresslagning ibland om jag inte minns fel. Undrar hur bra dom lagningarna blir?
Skriv svar