Mycket fel

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Mr_Nemo
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
Kontakt:

Mycket fel

Inlägg av Mr_Nemo »

Det är ganska intressant med kvalitén på bilar har jag kommit fram till.

En bil är ju något som i princip gemene man har. Likväl som TV och videoapparat eller DVD och en stereo.

Men har man lika mycket problem med hemelektroniken som man har med bilen? Nej, inte alls.

En TV har man oftast under ganska lång tid, samma sak med en bil. Jag har på min TV i snitt en och en halv timma per dag eller något. Sedan kör jag min bil i snitt en halv timma per dag, men jag har fan aldrig haft problem med min TV. Däremot harvar bilen titt som tätt. Nu hör det till saken att min TV är två år äldre än min bil.

Samma sak med mina stereohögtalare. Dem är från 60-talet, gamla Carlsson kolboxar, och de fungerar alldeles utmärkt - efter 40 år.

Självfallet är det mer avancerad teknik i en bil och det är ett annat slitage, men det tycker man ju ändå bilindustrin borde arbeta mer med - för de är ju inte villiga att göra ett skit åt att din bil gått sönder efter tre-fyra år...

Någon som är med på resonemanget?

/Nemo
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Mycket fel

Inlägg av MrC »

En TV har en garanti på 1 år. Kan du bevisa att felet fanns när du köpte TV.n så har du 2 år. Kom in efter 3 och säg att burken är sönder så ska du se vad säljaren säger.
En bil har ofta 2 års nybilsgaranti och kanske 3 års vagnskadegaranti. 10 års rostgaranti, bla bla.
Kom in efter 4 och säg att generatorn eller vattenpumpen eller nån annan slitagedel pajat. Vad tror du att verkstan säger?? Jo, garantin har gått ut. Har du tur så tar de vissa reparationer på goodwill. Sen kvittar det om du kör Skoda eller BMW.
Äga bil är dyrt. That´s it.

Kent
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av juanito »

Sen finns ju vissa av oss som aldrig har nå't fel... :-)
SVENSK
Bilmodell: Saab 9-5 vector
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av SVENSK »

Om du växlar innan 3000 varv, alltid håller hastigheten och läser av trafiken så att du inte behöver bromsa hårt i onödan och det VARJE dag, VARJE mil.
Då ska du se att den håller längre. Men hur kul är det? ;-)
Mr_Nemo
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av Mr_Nemo »

förvisso...

Men som någon sade, det finns några som aldrig har några problem. Verkar som att det finns bra mycket fler "måndagsex" av bilar än av t.ex. TV-apparater... Små skitfel som egentligen inte borde finnas...

Jo, självklart är bil dyrt att äga, men jag tycker ändå att eftersom det onekligen är en affekt som man har under en kängre tid så borde det inte vara så mycket problem med dem som det är...

/Nemo
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av mikael.andersson »

Sen har du ju inte TV:n stående på parkeringplatsen där den påverkas av väder och vind heller.. Hade du haft bilen i vardagsrummet så hade den nog hållit betydligt bättre..
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av MrC »

Min förrförra bil var en Cadillac av 92 års modell. Den hade gått 9000 mil när jag köpte den och jag körde nästan 5000 mil. Förutom vanlig service så bytte jag ett batteri och 4 däck. Man måste ha lite tur oxå och självklart köra bilen i den takt och hastighet som den är byggd för. Bara för att man kör en RS så är det inte sagt att alla delar pallar för det trycket som bilen faktiskt går att köra i.

Kent
mersault
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Mycket fel

Inlägg av mersault »

Tänk också på vilken skillnad det är mellan en TV och en bil i form av elektronik. En bil innehåller ju massvis med microcontrollers och sladdar medan en TV innehåller gissningvis 1 eller 2 microcontrollers. (Ok, har ingen koll på Tv-apparater alls!)
Bilen har ju dessutom massvis med rörliga delar=problem.
Det blir verkligen att jämföra äpplen och päron.

Sen håller jag inte med att man har mindre problem med hemelektronik. Köpte en ny stereo för 1-2 år sedan. Nästan direkt fick den konstiga problem som gjorde att den låste sig och bara visade helt konstiga tecken i displayen. För att få den att starta igen måste man dra ut sladden och sätta i den igen. Dessutom klarar den inte av fjärrkontrollen till TV, gör att den blir helt knäpp om tv och stereo är igång samtidigt. Ändå var det ett "fint" märke, Sony, inköpt i en "fin" affär.

Översätt det till en bil = att bilen skulle få motorstopp och tvärdö titt som tätt under körning samt att styrningen inte skulle fungera så fort en annan bil kom i närheten. Inga små problem direkt!
Skriv svar