Hur uttalar ni Skoda?

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
juanito
Inlägg: 22992
Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
Ort: Gotland
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av juanito »

Tjaaa...volvo är ju ett latinskt ord.
Uttalas vålvo med kort å och kort men tydligt o.

Fast numera uttalas det fåård!
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

27 SkOda mot 19 SkÅda.

//Thomas
rs_autopower
Inlägg: 13712
Blev medlem: 6 maj 2008, 22:38
Ort: [Annan kommun]
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av rs_autopower »

-Utalar med Å så nu är det 27-20-)
Overtune
Inlägg: 1112
Blev medlem: 10 augusti 2007, 12:16
Ort: Sollefteå
Bilmodell: Skoda Felicia Pickup & Honda Civic Type R
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Overtune »

Fortsätter väl då... SKÅDA med Å :) På jobbet blir man mobbad med "klåda", men de skrattar inte lika när jag är först från parkeringen :P
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

27 O mot 21 Å

//Thomas
andersss
Inlägg: 169
Blev medlem: 24 augusti 2006, 15:58
Ort: Simrishamn
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av andersss »

Gammal tråd men kan inte låta bli ändå :)

Enligt svenska uttalsregler uttalas långt o normalt som just "o" (som t.ex. skola och skopa). Kort o uttalas normalt som å (volvo, loppa).
Alltså: Skoooooda (tycker jag är rätt)

Men, eftersom det är ett tjeckiskt namn kan man ju välja att uttala det på tjeckiska också, men då bör man väl i konsekvensens namn uttala hela namnet på tjeckiska, dvs ungefär Schkåda.

Fast ok för mig om man säger skåda :)
Calle E
Inlägg: 272
Blev medlem: 7 januari 2010, 20:47
Ort: Forshaga
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Calle E »

Självklart säger man SkÅda och hänvisar till fÅrd V70 eller vad den nu heter...
mersault
Inlägg: 422
Blev medlem: 4 februari 2006, 10:37
Ort: Umeå
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av mersault »

skåda....
andersss
Inlägg: 169
Blev medlem: 24 augusti 2006, 15:58
Ort: Simrishamn
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av andersss »

Fast, kom på att "skåda" nog ändå är det korrekta uttalet, annars rimmar det ju inte på "fyra hjul och låda" :)
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

28 o mot 23 å

//Thomas
Tom
Inlägg: 131
Blev medlem: 16 september 2005, 20:17
Ort: Stockholm
Bilmodell: Skoda Fabia 2.0
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Tom »

Hur vi uttalar Volvo är ju inte relevant då det är ett latinskt ord. Skoda är som sagt tjeckiskt och uttalas schkåda men i Sverige kan vi säga Skoda eller Skåda inget är rätt eller fel, precis som vi kan säga kex eller schex! Så att dra några liknelser med hur andra ord uttals är ointressant, kolla in ordet "kön" vad betyder det och hur uttalas det? Just det, det har två helt olika betydelser (tre t om) och uttals olika!

Själv säger jag Skoda!
RSR
Inlägg: 10342
Blev medlem: 22 juni 2006, 21:26

Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av RSR »

SKÅDA
Thomas-76
Inlägg: 513
Blev medlem: 3 september 2006, 00:38
Ort: Söderhamn
Bilmodell: VW Gold VR6
Kontakt:

Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas-76 »

Skoda.
Självklart tycker jag men inget är nog rätt i detta fall...
Swindy
Inlägg: 418
Blev medlem: 4 juli 2008, 15:29
Ort: Luleå
Bilmodell: Skoda Octavia GLXi 1.6
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Swindy »

Jag säger "bilen" eftersom jag bara har en och inget tvivel kan råda på vad jag menar. ;)

Mvh,
Lasse
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

30 O mot 24 Å

//Thomas
maverick
Inlägg: 25333
Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
Ort: Landskrona
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av maverick »

Skåååda. Men sen är jag skåååning också...
denine
Inlägg: 221
Blev medlem: 11 november 2005, 08:35
Ort: Täby
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av denine »

SkOda
MetalCowboy
Inlägg: 5276
Blev medlem: 3 juni 2007, 19:11
Ort: Norrköping
Bilmodell: Octavia 2 Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av MetalCowboy »

SchkÅda..
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

31 o mot 26 å ;-)
Jag kunde bara inte låta bli att lyfta denna "enormt" gamla tråd!!!

Thomas (som fortfarande efter 10 år kör samma Octavia Tdi 4x4, fast nu med 30000mil på mätaren). Och jag säger fortfarande Skooda ;-)
frings
Inlägg: 477
Blev medlem: 23 september 2017, 14:51
Ort: Tyresö
Bilmodell: Octavia Ambiente kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av frings »

"Skåda" förstås!
Hur ska man annars kunna säga "Skåda min Lada!"
Skriv svar