Fråga om årsmodell
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Fråga om årsmodell
Är osäker över vilken årsmodell jag har på min Oktavia, 01 eller 02, samtidigt som jag har hört från försäljare att årsmodell inte längre finns. Jag tycker att det råder någon form av luddighet över rådande situation. I registeringsbevis står att fordonet tillverkades 200110,EEG-typgodkännande utfärdandedatum 010808. Datum för första registering 2001-11-27.
Vilken årsmodell är det på denna bil utifrån det gamla, invanda årsmodelförfarandet , 01 eller 02? Har köpt bilen,i tron av försäljarens muntliga uppgifter att det är en 02. Missade nämligen vid köptillfället att titta i reg beviset och reda ut begreppen. Har jag gjort bort mig?
Vilken årsmodell är det på denna bil utifrån det gamla, invanda årsmodelförfarandet , 01 eller 02? Har köpt bilen,i tron av försäljarens muntliga uppgifter att det är en 02. Missade nämligen vid köptillfället att titta i reg beviset och reda ut begreppen. Har jag gjort bort mig?
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Fråga om årsmodell
Jag har för mig att åttonde siffran ifrån höger i chassinummret anger årsmodellen.
-
164161413
- Kontakt:
Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Det är när bilen är tagen i bruk. I ditt fall 11-01 alltså en -01 när du ska sälja den.Men annars 8 :de tecknet när du ska bäställa delar...
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Precis som ovanstående talare skriver så är det 8:de tecknet från höger i chassinumret.
Står det en 1:a där så är bilen en 01:a och står det en 2:a där så är den således en 02:a.
Detta alltså efter det "gamla" systemet.
Står det en 1:a där så är bilen en 01:a och står det en 2:a där så är den således en 02:a.
Detta alltså efter det "gamla" systemet.
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Men enligt det "nya" systemet däremot så är din bil en 01:a p.g.a att den är uttagen då.
-
Tomas M
- Bilmodell: Skoda octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Fråga om årsmodell
I och med att den blev tillverkad 01 så är det en 01a.
Däremot så kan den vara på tillverkarnas sätt att räkna
en modell 02. Dom byter årsmodel lite som dom vill.
Det är tillverkningsdatum som räknas inget annat.
Däremot så kan den vara på tillverkarnas sätt att räkna
en modell 02. Dom byter årsmodel lite som dom vill.
Det är tillverkningsdatum som räknas inget annat.
-
Sackan
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8T RS+
- Kontakt:
Bilens årsmodell avgörs väl av datumet som första registrering sker??
-
Thomas
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Svar ja, det är första registreringsdag som talar om vilken årmodell som du har.
Jag personligen tyckte om det gamla sättet att se årsmodeller, men nu är det tyvärr regdatumet som gäller.
//Thomas
Jag personligen tyckte om det gamla sättet att se årsmodeller, men nu är det tyvärr regdatumet som gäller.
//Thomas
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
I mitt fall är 8:de siffran från höger i chassinummret en 2:a. Kan man då med säkerhet påstå att bilen är en årsmodell 02? Vem köper bilen som en 02 årsmodell? Hur många köpare blir det?
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Fabriken anser att det är en 02:a.
Jag vet inte om man blir klokare av den här gamla tråden eftersom jag inte orkade läsa den.
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=3549&ForumID=8#topp
Jag vet inte om man blir klokare av den här gamla tråden eftersom jag inte orkade läsa den.
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=3549&ForumID=8#topp
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga om årsmodell
Det här med årsmodell är ingen lätt fråga att hanskas med. Jag har vänt mig till Skoda Auto i Sverige och gjort en förfrågan. Fick i dag besked därifrån. Så här lyder svaret: Det är inte så lätt att ge dig en årsmodell på din bil. Det är nämligen så att svenska myndigheter räknar annorlunda än vad Skoda fabriken gör. Svenska myndigheter räknar modellår efter kalenderår vilket skulle innebära att din bil är en 2001 eftersom den är tillverkad 2001.Fabriken däremot kan byta modellår mitt i ett kalenderår, vilket i ditt fall skulle betyda att du har en 2002. Vi är medvetna om att det är lite luddigt svar, men det är det mest korrekta svar vi kan ge.
Svenska Volksvagen AB
Skoda Auto Sverige
Produkt/order/ Endrell Jana, Skoda Auto
Hur/vad tycker Skoda klubbens skribenter om detta? Ska bilen säljas som 2001 eller 2002? Bil som säljs med felaktig uppgift om årsmodell, dvs 1 år yngre än vad den egetligen är ska ha nedsatt värde i förhållande till värdeminskningen mellan aktuella årsmodeller. (exempel 2001 och 2002) Detta har slagits fast av ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Nämndens utslag biföll konsument som gjort ett sådant inköp. Har därmed rätt att få tillbaka pengar från säljaren. Detta utslag är tämligen färskt.Väl värt att tänka på.
Svenska Volksvagen AB
Skoda Auto Sverige
Produkt/order/ Endrell Jana, Skoda Auto
Hur/vad tycker Skoda klubbens skribenter om detta? Ska bilen säljas som 2001 eller 2002? Bil som säljs med felaktig uppgift om årsmodell, dvs 1 år yngre än vad den egetligen är ska ha nedsatt värde i förhållande till värdeminskningen mellan aktuella årsmodeller. (exempel 2001 och 2002) Detta har slagits fast av ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Nämndens utslag biföll konsument som gjort ett sådant inköp. Har därmed rätt att få tillbaka pengar från säljaren. Detta utslag är tämligen färskt.Väl värt att tänka på.
-
Thomas
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Skrivet av : Thomas Holmberg (Thomas). Datum : Idag 08:32
--------------------------------------------------------------------------------
Jag personligen tycker att det är fördj...igt att man inte har kvar det gamla sättet att se på årsmodeller.
Men i ett läge som ovan skrivna bil så tyvärr så skulle jag ta den som en 2001 MED en 2002:as utrustning, även om jag skulle sälja den själv!
Dvs att det är en 2001:a och kommer så alltid att förbli :-(
//Thomas
--------------------------------------------------------------------------------
Jag personligen tycker att det är fördj...igt att man inte har kvar det gamla sättet att se på årsmodeller.
Men i ett läge som ovan skrivna bil så tyvärr så skulle jag ta den som en 2001 MED en 2002:as utrustning, även om jag skulle sälja den själv!
Dvs att det är en 2001:a och kommer så alltid att förbli :-(
//Thomas