Skräp i låset
-
Mr_Nemo
- Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
- Kontakt:
Skräp i låset
En kul sak hände mig för ett par veckor sedan när jag gjorde min 7500 milsservice.
När jag skulle hämta bilen sade tjejen som skulle ha betalt att det inte gick att öppna bildörren med nyckel, då nyckeln inte passade.
Jaha, tänkte jag, men vad spelar det för roll. Jag öppnar ju aldrig med nyckel, jag har ju fjärren.
Det skulle jag ju aldrig ha tänkt, för när jag senare på natten åkte hem från jobbet stannade jag till på en mack för att köpa en korv.
När jag sedan kommer ut och skall låsa upp bilen så börjar biljäveln tjuta och blinka som om djävulen kommit upp på jorden.
Försöker förgäves att larma av med nyckeln som jag håller i handen.
Tänkte att batterierna kanske var slut eller något, så jag gick in på macken igen och bytte batterier, men det hände inte ett skit. Till slut fick jag låna killen som jobbade på mackens bil och åka hem och hämta reservnyckeln.
Då fungerade det. Men eftersom jag inte kan sätta in nyckeln i dörren så kan jag ju inte koda om den gamla nyckeln igen, eller hur?
Eftersom jag jobbar med lås och så'nt så tänkte jag att jag kunde rensa ur låset med mina dyrkar och prylar, men icke. Det känns precis som att det inte skall gå att få in nyckeln...
Någon som har en bra idé, eller är det bara att byta cylider?
Det är ju träligt om den andra fjärren skulle ge sig nu med...
Att sedan grundservicen kostade 2500:- var ju helt sjukt. Enligt senaste motormännen så skulle en 6000 milaservice (vilken ju är stor) kosta 2700:-. varför var min lilla så dyr? Eller gick jag bara till fel ställe?
/Nemo
När jag skulle hämta bilen sade tjejen som skulle ha betalt att det inte gick att öppna bildörren med nyckel, då nyckeln inte passade.
Jaha, tänkte jag, men vad spelar det för roll. Jag öppnar ju aldrig med nyckel, jag har ju fjärren.
Det skulle jag ju aldrig ha tänkt, för när jag senare på natten åkte hem från jobbet stannade jag till på en mack för att köpa en korv.
När jag sedan kommer ut och skall låsa upp bilen så börjar biljäveln tjuta och blinka som om djävulen kommit upp på jorden.
Försöker förgäves att larma av med nyckeln som jag håller i handen.
Tänkte att batterierna kanske var slut eller något, så jag gick in på macken igen och bytte batterier, men det hände inte ett skit. Till slut fick jag låna killen som jobbade på mackens bil och åka hem och hämta reservnyckeln.
Då fungerade det. Men eftersom jag inte kan sätta in nyckeln i dörren så kan jag ju inte koda om den gamla nyckeln igen, eller hur?
Eftersom jag jobbar med lås och så'nt så tänkte jag att jag kunde rensa ur låset med mina dyrkar och prylar, men icke. Det känns precis som att det inte skall gå att få in nyckeln...
Någon som har en bra idé, eller är det bara att byta cylider?
Det är ju träligt om den andra fjärren skulle ge sig nu med...
Att sedan grundservicen kostade 2500:- var ju helt sjukt. Enligt senaste motormännen så skulle en 6000 milaservice (vilken ju är stor) kosta 2700:-. varför var min lilla så dyr? Eller gick jag bara till fel ställe?
/Nemo
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Skräp i låset
2500.- för ren grundservice är bra pris, en 6000 mila får du knappast för samma peng, tro ja knappast då filter/tändstift osv ingår i denna...ang låset åker du nog på byta cylinder, men du behöver inte ha nyckeln i låscyl för koda, testa syncra fjärrnyklarna,står i handboken ! ev får du koda in dom på nytt på VAG
-
mikael.andersson
- Bilmodell: Porsche Boxster
- Kontakt:
Sv:Sv:Skräp i låset
Hmm, jag hade samma problem på min RS.. Jag använde aldrig nyckeln i låset och då tog det stopp rätt vad det var.. Det du ska göra är.. Spruta in 5-56 eller WD-40 sen lirkar du med nyckeln upp och ner.. Då hoppade min nyckel in ett snäpp.. Sen gjorde jag en dum grej.. Lirkade med lite VÅLD och då hoppade nyckeln in hela vägen och låset funkade..
Men du har dom problemen för att du inte använder nyckeln i dören, det kärvar då!
Men du har dom problemen för att du inte använder nyckeln i dören, det kärvar då!
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Men hur är det egentligen med nyckeln i låset? Larmar man om man låser med nyckel, och larmar man av när man låser upp???
Det står ju i instruktionsboken men den orkar ju inte hämta :)
Själv brukar jag låsa/låsa upp en extra gång med nyckeln i låset nån gång i bland. Redan efter 1 år märkte jag att bagageluckan började kärva en smula så det är nog viktigt att motionera låsen ibland...
Det står ju i instruktionsboken men den orkar ju inte hämta :)
Själv brukar jag låsa/låsa upp en extra gång med nyckeln i låset nån gång i bland. Redan efter 1 år märkte jag att bagageluckan började kärva en smula så det är nog viktigt att motionera låsen ibland...
-
mikael.andersson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Den larmar med fjärren inte i låset (inte min iaf). Låser du upp med nyckel i låset och inte med fjärren så går larmet efter att fördröjningstiden i förardörren gått ut..
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Det som är lite förvirrande är att blinkersen blinkar när man låser/låser upp... ?
-
mikael.andersson
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Ja, men det går på centrallåset.. Det har du på bil utan larm med...
-
Cracker
- Bilmodell: Skoda octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
min rs larmar med nyckel
-
cyrre
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Har tänkt mycket på just avsaknaden av att inte låsa upp bilen med nyckel i lås, finns det nått knep för att minska uppbyggnaden av smuts som att tex spruta in lite vaselin eller fett för att täppa igen hålet eller ska man följa sunt föruft och låsa upp manuellt minst 2-5 ggr per vecka?
-
Mr_Nemo
- Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skräp i låset
Hmmz...
Jag använde den låsolja jag har på jobbet. Men den kanske var för tunn eller något. Får testa med lite 5-56 eller något. Det har jag ju i bilen.
Jaså, man kan synkronisera nycklarna alltså, utan att göra som det står i Mektips...
Får väl kolla i manualen nästa gång jag är i bilen, om jag kommer ihåg... ingen som har lust att förklara annars?
MvH
/Nemo
Jag använde den låsolja jag har på jobbet. Men den kanske var för tunn eller något. Får testa med lite 5-56 eller något. Det har jag ju i bilen.
Jaså, man kan synkronisera nycklarna alltså, utan att göra som det står i Mektips...
Får väl kolla i manualen nästa gång jag är i bilen, om jag kommer ihåg... ingen som har lust att förklara annars?
MvH
/Nemo