Bilköp: Sedan vs Kombi?
-
Bunda
- Bilmodell: Skoda Combi RS
- Kontakt:
Bilköp: Sedan vs Kombi?
Kommer inom en snar framtid att byta bil men jag och min sambo kan inte komma överens om vi ska sats på en octavia rs eller en octavia kombi rs... Vi har väl siktat in oss på årsmodell 03 kaaanske 04a.
Finns det någon som är sugen på att ge lite för- och nackdelar på att äga sedan eller kombi.
Förutsättningar: får barn i juni. Blir husägare till hösten. Vi är lite om och kring oss, så det är viktigt med ett rejält bagageutrymme...
Kom igen, peppra mig!!!
mvh,
Fredde
Finns det någon som är sugen på att ge lite för- och nackdelar på att äga sedan eller kombi.
Förutsättningar: får barn i juni. Blir husägare till hösten. Vi är lite om och kring oss, så det är viktigt med ett rejält bagageutrymme...
Kom igen, peppra mig!!!
mvh,
Fredde
-
Krisch
- Bilmodell: Audi
- Kontakt:
Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Kombin så klart. barn + hus kräver nog kombi + ev. drag.
Kombibilarna har ju ofta takreling också som kan vara till nytta.
Kombibilarna har ju ofta takreling också som kan vara till nytta.
-
GinTonic
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Combi givet.....
/Ginnen
/Ginnen
-
Bunda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Har eventuellt en kombi rs på G... Än så länge vet jag inget mer om den än följande:
- 03:a
- Har precis vart inne på 6000mila-servicen
- Första 1200 milen var tjänstebil för en skodasäljare, resterande körda av en man, 55+...
- Förmodligen dragkrok
- Pris, ca 130 000:-
Vet inget om hur pass utrustad den är... Synpunkter?
/Fredde
- 03:a
- Har precis vart inne på 6000mila-servicen
- Första 1200 milen var tjänstebil för en skodasäljare, resterande körda av en man, 55+...
- Förmodligen dragkrok
- Pris, ca 130 000:-
Vet inget om hur pass utrustad den är... Synpunkter?
/Fredde
-
Micke66
- Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
"Första 1200 milen var tjänstebil för en skodasäljare"
Detta innebär med all säkerhet att den har även gått som demobil
Om det nu spelar nån roll....
Annars är ju kombi givet.......
Detta innebär med all säkerhet att den har även gått som demobil
Om det nu spelar nån roll....
Annars är ju kombi givet.......
-
Bunda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Jo, chansne är ju stor att den gått som demobil... Men å andra sidan så gick min fabia rs som demobil/tjänstebil i göteborg de första 1700 milen så "som man bäddar får man ligga" är väl applicerbart här ;-)
Vad tror ni om följande upplägg?
Jag vill ha 125k för min fabia rs...
Killen hjälper mig att hitta, genonm sina kontakter i bilbranschen, en kombi rs, till ett bättre pris än vad jag skulle gjort på egen hand (låt oss säga att han hittar en som jag kan köpa för ca 130k).
Om vi då säger att "normalpriset" för sagda bil skulle ligga på 140k, då torde väl det vara rimligt att jag låter honom köpa min bil 10k billigare? Det är ju samma summa som jag "sparar" på att han hittar en bil åt mig...
Verkar det rörigt? =)
/Fredde
Vad tror ni om följande upplägg?
Jag vill ha 125k för min fabia rs...
Killen hjälper mig att hitta, genonm sina kontakter i bilbranschen, en kombi rs, till ett bättre pris än vad jag skulle gjort på egen hand (låt oss säga att han hittar en som jag kan köpa för ca 130k).
Om vi då säger att "normalpriset" för sagda bil skulle ligga på 140k, då torde väl det vara rimligt att jag låter honom köpa min bil 10k billigare? Det är ju samma summa som jag "sparar" på att han hittar en bil åt mig...
Verkar det rörigt? =)
/Fredde
-
d00m
- Bilmodell: Seat Leon Cupra R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Jag kör RS Combi och är helnöjd iaf, har haft den snart två år utan ett fel. Gillar kombins utseende mer än sedanen, så det var delvis därför jag valde den, men även p.g.a. hund.
-
Micke66
- Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Förutsatt att du vekligen får 125' för din Fabia om du säljer den själv och att Octavian verkligen är värd 140' så tycker inte jag att det spelar nån roll
-
MathiasS
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp: Sedan vs Kombi?
Det är klart du ska ha en kombi. Kör själv en Audi S4a som väl kan sägs ge samma utrymme som Octavian, en liten Fabia kompletterar vagnparken. Det du snart kommer inse är dock att även denna mellanstora kombi har ett rätt begränsat utrymme när du vill ha med mer saker än bara en barnvagn på resan.... Visst går det att stuva om man meckar vagnen i småbitar men det orkar man inte varje gång....