Tips om krängningshämmare

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
leifseiron
Bilmodell: Skoda Octavia Combi DSG
Kontakt:

Tips om krängningshämmare

Inlägg av leifseiron »

Jag har sedan en tid tillbaka haft ett knakande och knarrande ljud från ena sidan i framvagnen på min Fabia -01. Eftersom jag läst i detta forum att det sannolikt kunde bero på glappa krängningshämmarstag så inhandlade jag ett sådant på Mekonomen och bytte lätt själv. Men till min besvikelse så var ljudet kvar. Efter ett långt sökande efter orsaken så märkte jag att det var ett av fästena till krängningshämmaren som knarrade som en gammal rostig järngrind. Efter en rejäl smörjning med olja så försvann ljudet! Jag såg samtidigt att de plastringar som skall hålla krängningshämmaren på plats i sidled hade spruckit och hämmaren hade börjat förskjuta sig åt ena hållet. Jag tog bort ringarna och ersatte dessa med ett par rostfria slangklämmor efter att ha flyttat hämmaren i rätt läge. Det ser ut att fungera bra. På nyare Fabior är, som jag läst på annat ställe i forumet, plastringarna ersatta med stålringar och då uppstår väl inte ovanstående problem...
T08R
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Sv:Tips om krängningshämmare

Inlägg av T08R »

Det stämmer att nyare modeller har en annan typ av krängningshämmarstag. Ska man byta till ett sådant så behövs även överfallen och gummifästena bytas.
Skriv svar