Focus ST

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
Skriv svar
RSR

Focus ST

Inlägg av RSR »

Någon som har kört både Focus ST och RS 2? Om någon har så undrar jag ni tyckte om de olika bilarna.
Niclas Johansson (nickedick)

Sv:Focus ST

Inlägg av Niclas Johansson (nickedick) »

Igår försökte en Focus st köra ifrån mig... Han lyckades inte... Låg bakom honom och lurade hela tiden. Han trodde nog att han skulle köra ifrån en sketen skoda. Det är en ung kille i min by som köpt en. Så lyckades jag hamna bakom honom, när vi körde ut ur byn. Sen var jakten igång... Visserligen är min steg 1 trimmad. Men det visste ju inte han... Kul var det i alla fall. Det jag vill säga är, att köp hellre en rs 2 för mindre pengar och mer utrustning. Mer prisvärt än Focusen. Lägg till 8000 på ett trimm chip till Rs 2 istället. Få 250 hästar och nästan 400nm i vrid. En Tjeckisk stridsvagn helt enkelt.....

Mvh NickeDick
RSR

Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av RSR »

Frågan är om det var nya Focus ST med 225hp? Den har bara funnits på marknaden några månader. Den förra version var betydligt motorsvagare.
Pontus81
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av Pontus81 »

Betydligt o betydligt..Va väl 215hk i den förra versionen?
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av staropramen »

Det var 170 i st modellen och 215 i rs modellen med diffspärr. Nya st225 är riktigt grym. Hade valt en sådan istället för nya rs för samma pengar.(fick en med det mesta i för 240) om jag var sugen.
Niclas Johansson (nickedick)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av Niclas Johansson (nickedick) »

Det var den nya med 225 hästar och 320 i vrid. Samma motor som i volvo v50/s40 T5. Blå och grann var den....

Nickedick
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av Furby »

whatcar.com borde ha en test av båda samt vad ägarna tycker.
Video finns iaf.

http://tinyurl.com/dzp8n
mysbrallan
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av mysbrallan »

Focusen är ju inte direkt svårtrimmad den heller! 258 kusar och 412 Nm med BSR's PPC (som för samma pengar ger 248 Hp och 380 Nm till Octavian...)! Då misstänker jag att den "tjeckiska stridsvagnen" i jämförelse har lite svårt att hänga med!!!
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av rubank »

2,5 liters 5 cylindrig turbomotor.... vill ha!!!
går ju att plocka ut grymt mycket med en sån i grunden. där blir det svårt att hänga med i mer hk/krona med skodan...
/Anders
RSR

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av RSR »

Ja. Vill-ha-faktorn är hög. Nyss provkört en ST.
Björn S (nalle)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av Björn S (nalle) »

Sladdade förbi Ford i Sätra och tittade på ST focusen.
jösse vad fattig utrustning om man jämför med RS2.
Betala x-tra för spoiler bak, platsig utrustning,inga elhissar bak,dyra xenonljus, obekväma baksäten.

Allmänt plastig tycker jag, och på tok för dyr. ska ta en provtur nästa gång.
(hade ärende till skoda längre ner på gatan så det föll in att jag var där.)

Nä, där ligger Skoda betydligt längre fram i materialval samt utrustning redan som "orginal"

//nalle
rubank
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av rubank »

spoilern betalar du inget extra för om du inte vill ha den stora förstås. tror inte heller någon köper en ST för den fina plastens skull. vore kul o se vad du tycker efter din första provkörning.
om focusen ligger på utrustningen eller kanske motor och vägegenskaperna.
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av brma »

En anledning till att jag valde RS istället för Focusen var bagaget, i forden kan man glömma liggvagnen med full semesterpackning. Sedan är forden en rostburk.
Skulle jag bara ha bilen för att trimma och leka skulle jag valt forden, finns stor potential i den motorn.
rubank
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av rubank »

ja bagaget i en st är nästan ingenting alls, de har lagt reservhjulet under mattan och höjt golvet. för att dra dubbla pipor bak så har man skippat reservhjulsbaljan. ska man ha en ST så ska man inte ha andra "barn"...
moffegrev
Bilmodell: Skoda Rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av moffegrev »

Rost burk nu är jag inte med...Det var Mondeon som hade problem med Fel Press väg på dörrar samt baklucka o huv som det åtgärndade på Godwill..hur många MIL bilen än gått..så det där tycker jag är lite påhopp..;) sen till en annan sak man tittar inte på en FOCUS ST om man har familj o ska handla mat o trycka in en barnvagn i den..
brma
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av brma »

[quote]Rost burk nu är jag inte med...Det var Mondeon som hade problem med Fel Press väg på dörrar samt baklucka o huv som det åtgärndade på Godwill..hur många MIL bilen än gått..så det där tycker jag är lite påhopp..;) sen till en annan sak man tittar inte på en FOCUS ST om man har familj o ska handla mat o trycka in en barnvagn i den..[/quote]
Läs Vi bilägare så ändrar du nog uppfattning, focusen är en rostburk!
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Sedan tycker jag nog att man kan ha en focus om man har barn, det fungerar alldeles utmärkt med RS:n, MAN kan visst titta på en ST men i konkurrensen faller den bort, jag tittade även på en GTI.
moffegrev
Bilmodell: Skoda Rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av moffegrev »

Tyvärr så kan jag inte dementera det där med rosten angående att det inte stod nått om Ford Focus St där men som du säger det kanske inte är det bästa...förstår inte ditt resonemang där visst jag kan köpa det att man inte stirrar sig blind på en viss model men personligen skulle jag inte vilja knöla ner en barnvagn i en GTI eller en ST, Rs:n sväljer ju markant mer men vill man knöla o välla säten varje gång man ska ha med Kidzen så är det upp till var och en...
snigeln
Bilmodell: Seat Alrea XL Freetrack
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av snigeln »

är det fortfarande så att man inte kan beställa fårrd ST med drag??
rubank
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av rubank »

[quote]är det fortfarande så att man inte kan beställa fårrd ST med drag??

[/quote]

köp en volvo istället
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Focus ST

Inlägg av maverick »

[quote]Tyvärr så kan jag inte dementera det där med rosten angående att det inte stod nått om Ford Focus St där[/quote]

Nej, inte ST specifikt, men varför skulle den vara bättre skyddad än en, som i det testade fallet, Ford Focus 1,8 Flexifuel 2006.
Skriv svar