Hej alla där hemma.. Är de någon som varit i NY tidigare och kanske har något tips på vad som vi inte bör missa nu när vi är här...
Ska vara här en vecka och vi ska till Empire State Building men exakt när vet vi inte än...
Sitter just nu på hotellet och jag ska snart gå och lägga mig.. Får inte komma i för mycket oryttm med mina normala arbetstider (sov och mat klockan) :)
Hoppas någon kan ge oss tips...
Hej o kram från oss
Tips om New York
-
Tessan
- Inlägg: 8015
- Blev medlem: 7 december 2006, 03:13
- Ort: Gävle
- Bilmodell: Volvo V70
- Kontakt:
-
MrC
- Inlägg: 64173
- Blev medlem: 4 maj 2008, 23:12
- Ort: [Annan kommun]
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Tips om New York
Har inte varit där men en sak måste man se när man är där: Ground Zero. Ha en trevlig resa.
-
Axl
- Inlägg: 1993
- Blev medlem: 27 mars 2010, 17:43
- Ort: Gävle
- Bilmodell: Golf TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Tips om New York
Har varit dit ett antal gånger utan att ha hunnit med allt sevärt! Men Empire State Building, Ground Zero, Central Park och en helikoptertur över Manhattan bör man väl hinna med.
Annars räcker det i mina ögon ganska långt med att bara gå omkrig på Manhattan och se sig omkring... The Intrepid, S:t Patricks Cathedral, Times Square, SoHo, Brooklyn Bridge, Grand Central Terminal, Rockefeller Center, Chinatown, gå på NHL-match/NBA-match i Madison Square garden, dricka suverän öl på Brooklyn Brewery osv osv...
Ett besök på en gospelkonsert i Harlem är också en trevlig upplevelse! Är man sedan det minsta kulturintresserad så finns det en uppsjö av muséer i världsklass, tex Guggenheim och MoMa, samt muséer där man kan lära sig mer av NYC, tex The Museum of the City of New York och The New York City Police Museum.
Frihetsgudinnan kan man dock skippa, största turistfällan i stan :)
Annars räcker det i mina ögon ganska långt med att bara gå omkrig på Manhattan och se sig omkring... The Intrepid, S:t Patricks Cathedral, Times Square, SoHo, Brooklyn Bridge, Grand Central Terminal, Rockefeller Center, Chinatown, gå på NHL-match/NBA-match i Madison Square garden, dricka suverän öl på Brooklyn Brewery osv osv...
Ett besök på en gospelkonsert i Harlem är också en trevlig upplevelse! Är man sedan det minsta kulturintresserad så finns det en uppsjö av muséer i världsklass, tex Guggenheim och MoMa, samt muséer där man kan lära sig mer av NYC, tex The Museum of the City of New York och The New York City Police Museum.
Frihetsgudinnan kan man dock skippa, största turistfällan i stan :)
-
MetalCowboy
- Inlägg: 5276
- Blev medlem: 3 juni 2007, 19:11
- Ort: Norrköping
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Tips om New York
[quote]Hej alla där hemma.. Är de någon som varit i NY tidigare och kanske har något tips på vad som vi inte bör missa nu när vi är här...
Ska vara här en vecka och vi ska till Empire State Building men exakt när vet vi inte än...
Sitter just nu på hotellet och jag ska snart gå och lägga mig.. Får inte komma i för mycket oryttm med mina normala arbetstider (sov och mat klockan) :)
Hoppas någon kan ge oss tips...
Hej o kram från oss[/quote]
En quote från en medlem på "pappaforum.se":
Ah, NY, NY...
Har bott där ett år, ute på Long Island, för en herrans massa år sen Vi brukade ta tåget in till Penn Station och gå på hockey i Madison Square Garden. Hade en kompis som jobbade på Macy's som fixade billiga biljetter uppe i "nosebleeders" sektionen (uppe i taket, långt från plan). Om du/ni kan fixa biljetter till någon Rangers eller Knicks match så är det ju cool, akta er bara för killarna som säljer biljetter utanför Madison Square Garden, de rippar dej gärna på dina surt förvärvade slantar och biljetterna är ofta falska.
Sen är båtarna från Circle Line som går runt Manhattan från 42:nd street, Port Authority, faktiskt ett mkt bra sätt att få en bild av Manhattan innan man ger sig ut på egna äventyr.
Vid Times Square finns det ett bås som säljer restplatser till Broadway Shows, ju närmre föreställningens start destå billigare biljetter. Funkar super så länge man inte har bestämt sig i förväg för en viss show, eftersom det som sagt var är restplatser.
En middag i Little Italy, på något skönt maffiahak med rutiga dukar och vinflaskor med ljus i brukar vara en hit. Vilken som helst av restaurangerna längst Mulberry St är oftast en hit, den enda jag undviker är "Mezze Luna", som är en turistfälla. Kvällen avslutas lämpligen med en drink på något trendigt ställe i Tribeca, som ligger aldeles i närheten.
Sen är min absoluta NY favorit Central Park, där jag gärna strosar runt och kollar på alla människor, samt The Metropolitan Museum of Art (Met).
Gillar man kul gadgets (och vem gör inte det) kan Sharper Image butiken vid Rockefeller Plaza rekommenderas.
Jag hoppar Frihetsgudinnan helt, man ser den från vattnet om man åker Circle Line, och WTC, som bara är en stor byggarbetsplats och i min mening ett sorgligt ställe som pajar min "NY mood".
Mvh och hopp om en trevlig vistelse / Henke
Ska vara här en vecka och vi ska till Empire State Building men exakt när vet vi inte än...
Sitter just nu på hotellet och jag ska snart gå och lägga mig.. Får inte komma i för mycket oryttm med mina normala arbetstider (sov och mat klockan) :)
Hoppas någon kan ge oss tips...
Hej o kram från oss[/quote]
En quote från en medlem på "pappaforum.se":
Ah, NY, NY...
Har bott där ett år, ute på Long Island, för en herrans massa år sen Vi brukade ta tåget in till Penn Station och gå på hockey i Madison Square Garden. Hade en kompis som jobbade på Macy's som fixade billiga biljetter uppe i "nosebleeders" sektionen (uppe i taket, långt från plan). Om du/ni kan fixa biljetter till någon Rangers eller Knicks match så är det ju cool, akta er bara för killarna som säljer biljetter utanför Madison Square Garden, de rippar dej gärna på dina surt förvärvade slantar och biljetterna är ofta falska.
Sen är båtarna från Circle Line som går runt Manhattan från 42:nd street, Port Authority, faktiskt ett mkt bra sätt att få en bild av Manhattan innan man ger sig ut på egna äventyr.
Vid Times Square finns det ett bås som säljer restplatser till Broadway Shows, ju närmre föreställningens start destå billigare biljetter. Funkar super så länge man inte har bestämt sig i förväg för en viss show, eftersom det som sagt var är restplatser.
En middag i Little Italy, på något skönt maffiahak med rutiga dukar och vinflaskor med ljus i brukar vara en hit. Vilken som helst av restaurangerna längst Mulberry St är oftast en hit, den enda jag undviker är "Mezze Luna", som är en turistfälla. Kvällen avslutas lämpligen med en drink på något trendigt ställe i Tribeca, som ligger aldeles i närheten.
Sen är min absoluta NY favorit Central Park, där jag gärna strosar runt och kollar på alla människor, samt The Metropolitan Museum of Art (Met).
Gillar man kul gadgets (och vem gör inte det) kan Sharper Image butiken vid Rockefeller Plaza rekommenderas.
Jag hoppar Frihetsgudinnan helt, man ser den från vattnet om man åker Circle Line, och WTC, som bara är en stor byggarbetsplats och i min mening ett sorgligt ställe som pajar min "NY mood".
Mvh och hopp om en trevlig vistelse / Henke

