Våran underbara koppling
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Våran underbara koppling
Hej alla tänkte bara skrämma upp er lite (skojjar bara)
Ett urklipp ur Rolle's inslang på GTI-klubben:
"Kopplingen, det svarta fåret. En sak som är tänkt att ge mjuka fina starter för Sture och Märtha, inte alls tänkt för att busköras med. Måste vara enda förklaringen till att vw använt ett dubbelmasse svänghjul som du redan med original effekt kan ta kål på. Att byta tryckplatta till värre hjälper ju inte ett kasst svänghjul att bli bättre.
Om man letar lite i vw/dkv's produktsortiment kan man hitta äldre prylar som fungerar fint, och håller för mer effekt. Till dessa saker kan man även få tag i starka SACHS tryckplattor etc.
Har nyligen kollat hur kopplingen såg ut på en MTM/dahlbäck (232 hästars satsen) trimmad kärra, och det var det värsta jag sett. Rena sopor. Av svänghjulet fanns det bara sprickor kvar. Stora sprickor, flera stora sprickor i klunga, står spricka omgiven av massa små, hela områden smockat av små sprickor."
Så nu vet ni vad ni som trimmat bör göra om ni inte vill att svänghjulet skall bli till smulor efter ett simpelt chiptrim.
Ett urklipp ur Rolle's inslang på GTI-klubben:
"Kopplingen, det svarta fåret. En sak som är tänkt att ge mjuka fina starter för Sture och Märtha, inte alls tänkt för att busköras med. Måste vara enda förklaringen till att vw använt ett dubbelmasse svänghjul som du redan med original effekt kan ta kål på. Att byta tryckplatta till värre hjälper ju inte ett kasst svänghjul att bli bättre.
Om man letar lite i vw/dkv's produktsortiment kan man hitta äldre prylar som fungerar fint, och håller för mer effekt. Till dessa saker kan man även få tag i starka SACHS tryckplattor etc.
Har nyligen kollat hur kopplingen såg ut på en MTM/dahlbäck (232 hästars satsen) trimmad kärra, och det var det värsta jag sett. Rena sopor. Av svänghjulet fanns det bara sprickor kvar. Stora sprickor, flera stora sprickor i klunga, står spricka omgiven av massa små, hela områden smockat av små sprickor."
Så nu vet ni vad ni som trimmat bör göra om ni inte vill att svänghjulet skall bli till smulor efter ett simpelt chiptrim.
-
Jange
- Kontakt:
Sv:Våran underbara koppling
Såna här texter kan ju nästan få en att börja tänka negativa tankar angående trimning!! ;)
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Våran underbara koppling
Som sagt du behöver inte chippa för att svänghjulet går åt helvete, beror lite på din körning med orginal också.
Citat igen "...vw använt ett dubbelmasse svänghjul som du redan med original effekt kan ta kål på."
Bra att uppgradera m a o, även orginal.
Citat igen "...vw använt ett dubbelmasse svänghjul som du redan med original effekt kan ta kål på."
Bra att uppgradera m a o, även orginal.
-
Jange
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
Ja då är det ju redan kört! Ska man ändå dö så kan man ju göra det med stil!!!!!!!
-
RSRacing
Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
Ingen som vet om någon annan bils sväng hjul passar rakt på.
Typ en äldre passat eller nåt som har enkel massa...
Typ en äldre passat eller nåt som har enkel massa...
-
Macke
- Bilmodell: RS combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
Golf G60 svänghjul ska passa rakt på,enligt Rolle på GTI forumet.
-
RSRacing
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
jahap!
då vart de bestämt.....
G60 hjul it is + annan tryckplatta! = )
MUUUMS!!
//Christer
då vart de bestämt.....
G60 hjul it is + annan tryckplatta! = )
MUUUMS!!
//Christer
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
hmm och pris för detta.. Ett STORT hål i plånboken..
LOL
Draco
LOL
Draco
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
Kan påpeka jag har sätt det svänhjulet med 232hk satsen..=(
//Greven
//Greven
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Våran underbara koppling
Rolle har ett bra kopplingskit, lättat G60 svänghjul plus lamell och tryckplatta skall palla en 450-500 Nm.
Priset landar på runt 8 papp. Helt ok kit som jag ser fram emot att installera på min :-)
Priset landar på runt 8 papp. Helt ok kit som jag ser fram emot att installera på min :-)