Kylarvätskan försvinner
-
mared6
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Kylarvätskan försvinner
Hej
Jag bytte för ett tag sedan termostaten på min Felicia 1,6 97:a. Att den var trasig upptäckte jag dessvärre genom att kylaren gick i kok. Dock stannade jag bilen direkt då detta uppdagades.
Nu märker jag att jag har fått fylla på kylarvätska efter att ha kört några timmar. Har kollat noga och det tycks inte finnas något läckage, jag ser inga våta fläckar på marken. Kan det vara så illa som någon sa att vätskan går ut i motoroljan? Jag har kollat men kan inte se några tecken till vatten i oljan. Eller är det bara så att det blivit luft i systemet då det tömdes och sedan fylldes på och att det måste cirkulera och fyllas på ett par gånger?? Jag är verkligen novis på detta. Har nu fyllt upp igen och ska se vad som händer när jag är ute och åker imorgon en bit.
OM det nu är så att det läcker in i oljan, vad kan då hända? Riskerar jag att pajja hela bilen rätt ordentligt? Det är ju inte meningen det ska cirkulera en massa vatten och glykol i oljan, det begriper till och med jag.
/Maria.
Jag bytte för ett tag sedan termostaten på min Felicia 1,6 97:a. Att den var trasig upptäckte jag dessvärre genom att kylaren gick i kok. Dock stannade jag bilen direkt då detta uppdagades.
Nu märker jag att jag har fått fylla på kylarvätska efter att ha kört några timmar. Har kollat noga och det tycks inte finnas något läckage, jag ser inga våta fläckar på marken. Kan det vara så illa som någon sa att vätskan går ut i motoroljan? Jag har kollat men kan inte se några tecken till vatten i oljan. Eller är det bara så att det blivit luft i systemet då det tömdes och sedan fylldes på och att det måste cirkulera och fyllas på ett par gånger?? Jag är verkligen novis på detta. Har nu fyllt upp igen och ska se vad som händer när jag är ute och åker imorgon en bit.
OM det nu är så att det läcker in i oljan, vad kan då hända? Riskerar jag att pajja hela bilen rätt ordentligt? Det är ju inte meningen det ska cirkulera en massa vatten och glykol i oljan, det begriper till och med jag.
/Maria.
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Kylarvätskan försvinner
Kyarvätskan KAN också krypa in i cylindrarna, men det märker du då det ryker vitt (mer än vanligt) när bilen är varm.
Är det så skulle jag sälja bilen fortare än kvickt då detta med största sannolikhet tyder på en sprucken topp/dålig topppackning = dyrt.
Annars borde det vara som du skriver att det är lite luft som ska "passeras".
/Henke
Är det så skulle jag sälja bilen fortare än kvickt då detta med största sannolikhet tyder på en sprucken topp/dålig topppackning = dyrt.
Annars borde det vara som du skriver att det är lite luft som ska "passeras".
/Henke
-
MetalCowboy
- Kontakt:
Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Glömde det där med oljan.
Du ser på oljan om det kommit vatten i den.
Den blir då "grådassig". (Kolla på stickan och under påfyllningslocket.)
Obs. Om du och/eller tidigare ägare kör(t) många "korta" mil så blidas kondens under locket (tunn grå beläggning). Detta är INTE ett tecken på att du fått vatten i oljan - även om du per defenition fått det. ;-)
Lycka till!
/Henke
Du ser på oljan om det kommit vatten i den.
Den blir då "grådassig". (Kolla på stickan och under påfyllningslocket.)
Obs. Om du och/eller tidigare ägare kör(t) många "korta" mil så blidas kondens under locket (tunn grå beläggning). Detta är INTE ett tecken på att du fått vatten i oljan - även om du per defenition fått det. ;-)
Lycka till!
/Henke
-
mared6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Hej och tack för snabbt svar.
Jag kikade på oljan och den ser ut som den brukar. Då var bilen iofs kall. Tänkte att det kanske "blandar" sig mer om bilen är varmkörd? Och tänkte därför kolla när bilen är varm nästa gång om oljan ser annorlunda ut.
Den varken ryker ellér beter sig annorlunda på något sätt, utan går precis som vanligt hittills.
Jag kikade på oljan och den ser ut som den brukar. Då var bilen iofs kall. Tänkte att det kanske "blandar" sig mer om bilen är varmkörd? Och tänkte därför kolla när bilen är varm nästa gång om oljan ser annorlunda ut.
Den varken ryker ellér beter sig annorlunda på något sätt, utan går precis som vanligt hittills.
-
MetalCowboy
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Då är det med största sannolikhet bara lite luft.
Hur mycket har du fått fylla?
1½-2 liter "efterfyller" jag i (iofs en peugeot men ändå) min andrabil.
/Henke
Hur mycket har du fått fylla?
1½-2 liter "efterfyller" jag i (iofs en peugeot men ändå) min andrabil.
/Henke
-
mared6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Åh vad mycket jag ville ha det svaret :) Jag har "efterfyllt" runt 2 liter tror jag. Var just nu ute och kikade och det ser inte ut som om det har sjunkit undan alls den sista biten jag körde. Men om jag fortsättningsvis måste hålla på och fylla ännu mera får jag kanske trots allt lämna in bilen nånstans då... Jag trodde flera liter var för mycket för att bara vara luftfickor.
-
BALDER3
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Hej
Min far hade samma problem med sin felicia 1,6 -98, det var toppapackningen som hade gått sönder.
Min far hade samma problem med sin felicia 1,6 -98, det var toppapackningen som hade gått sönder.
-
mared6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Okej. Har du nån koll på omdet var dyrt för honom att laga? Har hört att det kan gå på en del.
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
de klarar du att byta själv,de e inte så svårt som man tror-om man bara tar det lugnt och metodiskt.Om du lämnar in bilen till en mindre verkstad(som med största sannolikhet är bättre/noggrannare än VAG-dom e ena jävla fuskare,tycker man får höra nya historier om VAG hela tiden)så borde ett topp-packningbyte kanske ligga på runt 2500-3000kr.
Lycka till
Håkan
Har just köpte en skoda pick-up diesel 2001
Lycka till
Håkan
Har just köpte en skoda pick-up diesel 2001
-
mared6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Nu är jag inte så himla fixig av mig. Lyckades byta termostaten men ungefär där går väl gränsen för vad jag fixar själv. Har en kompis som ev kände en som gjort det här några gånger; annars får jag nog kosta på min lilla pärla ett par tusenlappar. Hade tänkt att hon ska hänga med ett tag till.
-
deadagain2
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX
- Kontakt:
När du fyller på ny kylarvätska så klämmer du ett antal gånger på den tjocka kylarslangen. Då cirkulerar vattnet runt och du kan genast se om det behövs mer.
-
deadagain2
- Kontakt:
När du fyller på ny kylarvätska så klämmer du ett antal gånger på den tjocka kylarslangen. Då cirkulerar vattnet runt och du kan genast se om det behövs mer.
-
deadagain2
- Kontakt:
-
deadagain2
- Kontakt:
-
deadagain2
- Kontakt:
-
mared6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Jo, så har jag gjort de gånger jag har fyllt på. Så det är nog nåt ytterligare fel, troligen topplockspackningen som det verkar :/ Blev det så här för att motorn hann bli för varm?
-
Landell
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Kör vidare en bit och försvinner det inte mer vätska så kan du vara nöjjd, annars kan man trycksätta systemet för att se om det läker..
-
mared6
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Mhmm... hur trycksätter man då, rent praktiskt? Och om det läcker in i oljan så märks det väl inte "utåt" ändå?
Har inte vågat provköra den nåt mer, utan idag när jag skulle till Herrljunga (8mil... :) ) så tog jag cykeln. Vill inte riskera att bli stående med en skuren motor eller nåt annat trist mitt ute i ingenstans....
Har inte vågat provköra den nåt mer, utan idag när jag skulle till Herrljunga (8mil... :) ) så tog jag cykeln. Vill inte riskera att bli stående med en skuren motor eller nåt annat trist mitt ute i ingenstans....
-
Landell
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Kylarvätskan försvinner
Trycksätter gör de på en verkstad, de gängar ner en grej på kylvätskebehållaren och sen spänner de fast en pump på den.. Sen pumpar man upp ett tryck och ser sedan om trycket faller.. Men du ska ju se på stickan om den trycker ut kylvätska i oljan..
Får du fylla på massa liter så bör en del hamna i tråget och sen ska du kunna se det på stickan för att "oljenivån" är högre på stickan än innan..
Kör lite o se hur det blir, o vågar du inte så måste du ta den till en verkstad
Får du fylla på massa liter så bör en del hamna i tråget och sen ska du kunna se det på stickan för att "oljenivån" är högre på stickan än innan..
Kör lite o se hur det blir, o vågar du inte så måste du ta den till en verkstad