Longlife service

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
RSGreen
Bilmodell: Skoda Octavia RS TFSI
Kontakt:

Longlife service

Inlägg av RSGreen »

Tjenare!

Nu har servicelampan börjat lysa i min bil. Jag köpte den för knappt ett år sedan och då hade den precis servats (2400 mil). Nu har den gått 4000 mil dvs 1600 mil sedan första service. Låter inte det väldigt kort? Jag har för mig att det brukar vara ca 3000 mil mellan service på longlife-bilar.

// Green
Axl
Bilmodell: Golf TSI
Kontakt:

Sv:Longlife service

Inlägg av Axl »

I den perfekta av världar så är intervallet 3000 mil, i verkligheten handlar det nästan uteslutande om kortare intervaller än så.
Körsätt, lång-/kortkörningar, kallstarter osv, allt påverkar längden på intervallerna.
vtech
Bilmodell: Skoda octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Longlife service

Inlägg av vtech »

byt olja var 1500 mil.
Gärna 1000 mil.

//J
Axl
Bilmodell: Golf TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Longlife service

Inlägg av Axl »

[quote]byt olja var 1500 mil.
Gärna 1000 mil.

//J

[/quote]

Precis! Har aldrig fattat vitsen med det där förbaskade longlife-skräpet. I ett längre perspektiv känns det snarare shortlife...

Själv gör jag oljeservice var 750:e mil, då har man i alla fall gjort sitt bästa för att få prylarna att hålla ihop.
MWI
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Longlife service

Inlägg av MWI »

[quote]Tjenare!

Nu har servicelampan börjat lysa i min bil. Jag köpte den för knappt ett år sedan och då hade den precis servats (2400 mil). Nu har den gått 4000 mil dvs 1600 mil sedan första service. Låter inte det väldigt kort? Jag har för mig att det brukar vara ca 3000 mil mellan service på longlife-bilar.

// Green[/quote]

Köpte min bil när den hade gått 1200mil, vid 1360 mil ville den in på
service, dåligt! Den där svindyra longlife-oljan verkar inte speciellt långlivad.
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:Sv:Longlife service

Inlägg av bassebas »

Har nog mycket med körstil att göra. Min går 3000 mil mellan service. Dock en TDI, nästan bara landsväg.
Skriv svar