Rycker och stannar

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Skriv svar
charinaw
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

Jag har en felicia 1,6 -96. I somras hade vi problem med att den gick upp väldigt lätt upp i temperatur. Därför skulle min man byta termostat och när han tog bort termostaten kom inte rent vatten ut utan brunt vatten. Vi fick plana toppen och sätta dit ny topplockspackning. Även kamrem byttes ut. Bilen gick jättedåligt efter detta och vi ombads byta tänddelar och gjorde detta. Då fick vi iallfall igång bilen men den gick fortfarande dåligt. den varvade inte ur ordentligt.

Efter ett tag konstaterade killen som bytte delarna åt oss att kamremmen satt 3 hack fel!!! Detta åtgärdades. Nu till mitt problem efter denna korrigering med kamremmen.
1. Tomgången på bilen är obefintlig när bilen är kall. Finns då ingen tomgång.
2. Vid häftigt gaspådrag eller när man växlar upp och ska accelerera och gör det häftigt/snabbt
Då händer följande: Bilen slutar gasa eller vad man ska säga den slutar accelerera gasen försvinner och släpper du inte gasen då så dör den till slut det är bara att släppa gasen för att sen gasa igen och inte då för häftigt för då händer det igen utan sakta och försiktigt med jämn gas så går den som vanligt. vad är felet???? Tacksam för svar så fort som möjligt.
kgha
Bilmodell: Skoda Felicia kombi
Kontakt:

Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

Om problemet med kylningen är helt löst kan problemet vara:

- fel i någon sensor eller styrenhet som styr insprutningen. Är nog enklast att kolla genom att koppla till datadiagnos (VAG COM)
- någon slang läcker så att motorn får för mycket luft
- hopplöst igensatt bränslefilter (men om det skulle vara så igensatt att du inte har tomgång borde den inte gå alls)
charinaw
Kontakt:

Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

[quote]Om problemet med kylningen är helt löst kan problemet vara:

- fel i någon sensor eller styrenhet som styr insprutningen. Är nog enklast att kolla genom att koppla till datadiagnos (VAG COM)
- någon slang läcker så att motorn får för mycket luft
- hopplöst igensatt bränslefilter (men om det skulle vara så igensatt att du inte har tomgång borde den inte gå alls)[/quote]

Jag har tomgång när bilen blivit varm. Vad kostar det att sätta till en dator till bilen hos VAG då? Var finns verkstad för att kolla det?
Någon slang? Har du något förslag på var slangen skulle kunna sitta??
Många frågor...hoppas någon kan svara
Har även sökt på detta forum på liknande frågor och det fanns nämnt på flera ställen om hallgivare att det kunde vara den, är det troligt att det kan vara den och är den svår att byta, hur mycket måste man ta bort?
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

Verkstad med datordiagnostik: märkesverskatäder förstås, men också de flesta mindre/oberoende verkstäder, t ex Mekonomen-verkstäderna har sådana grejer (med nya bilar går det inte att klara sig utan).
Hallgivaren är bara en av flera sådana sensorer/givare.
Eftersom du får tomgång när den är varm skulle det kunna vara temperaturgivaren som är trasig så att insprutningsenheten "tror" att motorn är varm fast den inte är det och därför ger alldeles för lite bränsle vid kall motor.
Med datordiagnostik ska man direkt kunna se om någon givare är dålig.
Slangar i motorrummet, kan vara vilken som helst av alla de som leder till insprutningsenheten. Kolla om någon ser gammal och sprucken ut.
charinaw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

[quote]Verkstad med datordiagnostik: märkesverskatäder förstås, men också de flesta mindre/oberoende verkstäder, t ex Mekonomen-verkstäderna har sådana grejer (med nya bilar går det inte att klara sig utan).
Hallgivaren är bara en av flera sådana sensorer/givare.
Eftersom du får tomgång när den är varm skulle det kunna vara temperaturgivaren som är trasig så att insprutningsenheten "tror" att motorn är varm fast den inte är det och därför ger alldeles för lite bränsle vid kall motor.
Med datordiagnostik ska man direkt kunna se om någon givare är dålig.
Slangar i motorrummet, kan vara vilken som helst av alla de som leder till insprutningsenheten. Kolla om någon ser gammal och sprucken ut.[/quote]

Kan det vara så att den personen som bytt topplockspackningen och plockat bort allt och förhoppningsvis satt dit allt igen är orsaken till att bilen går som den går. Kan något ha gått sönder när den satt 3 hack fel på kamremmen?? Vissa personer sa att vi hade tur att inte motorn havererade när det satt fel, men han som bytte säger att det inte inverkar att den satt fel på den sortens motor vi har, att den är mer tålig , stämmer det?
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

1.6-motorn är säkert inte den som drabbas värst av kamremshaveri eller att den sitter fel.
Värsta utfallet är att en kolv slår emot ventilerna så att de blir senada eller att kolven skadas, men då skulle den gå verkligt dåligt (om alls) och föra oväsen.
Vad som möjligen skulle kunna hända om remmen sitter lite fel är att ventilerna inte tätar ordentligt vid förbränning, kör man länge på det sättet får man sotiga/brända ventilsäten och dålig gång. Det bör dock en verkstad kunna avgöra lätt (kompressionsprov).
Ojämn/ryckig gång kan ha så många orsaker, särskilt på bilar med elektroniskt styrd insprutning. Vill man inte själv pröva sig fram med olika lösningar tror jag det bästa är att leta upp en pålitlig och prisvärd verkstad, det skulle jag själv göra i din situation.
charinaw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

[quote]1.6-motorn är säkert inte den som drabbas värst av kamremshaveri eller att den sitter fel.
Värsta utfallet är att en kolv slår emot ventilerna så att de blir senada eller att kolven skadas, men då skulle den gå verkligt dåligt (om alls) och föra oväsen.
Vad som möjligen skulle kunna hända om remmen sitter lite fel är att ventilerna inte tätar ordentligt vid förbränning, kör man länge på det sättet får man sotiga/brända ventilsäten och dålig gång. Det bör dock en verkstad kunna avgöra lätt (kompressionsprov).
Ojämn/ryckig gång kan ha så många orsaker, särskilt på bilar med elektroniskt styrd insprutning. Vill man inte själv pröva sig fram med olika lösningar tror jag det bästa är att leta upp en pålitlig och prisvärd verkstad, det skulle jag själv göra i din situation.[/quote]

Har fått ett pris som är halva priset mot märkesverkstaden på att sätta dit datorn till bilen för att kolla om det är någon elektronisk pryttel som inte fungerar som den ska. Vad jag förstod av verkstaden så kan det behövas att göra en större undersökning för datorn visar inte alla fel alltså de visar bara de elektriska prylarna om någon sådan är sönder. Det är komplicerat kan vara iallafall sa han på atteviks att hitta felet för att det kan bero på flera saker och för att avhjälpa det stora felet kanske man måste byta någon annan sak innan, detta verkar som det skulle bli dyrt tycker jag.

Jag känner att jag inte vill lägga ner hur mycket som helst på en bil som är värd 6000 kr ungefär. Går det inte lika bra med icke märkesverkstad???
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

Jag väljer hellre en pålitlig icke-märkesverkstad än en märkesverkstad jag inte vet något om (och det brukar dessutom bli mycket billigare) Det finns usla märkesverkstäder (för alla märken) och det finns bra, och detsmama gäller icke-märkesversktäder. Hör med vänner och bekanta.
charinaw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

[quote]Jag väljer hellre en pålitlig icke-märkesverkstad än en märkesverkstad jag inte vet något om (och det brukar dessutom bli mycket billigare) Det finns usla märkesverkstäder (för alla märken) och det finns bra, och detsmama gäller icke-märkesversktäder. Hör med vänner och bekanta.[/quote]

Har kollat hos en verkstad . De har kopplat till en dator till bilen och felkoder som kom fram var:

Felkoder (4 signal till jord; intermittent )

felkod Beskrivning

00519 Insugsrör tryckgivare

01087 Grundinställning ej utförd

01251 Insprutare cylinder 3

01247 Ventil kolkanister

Grundinställningen är inget problem för maken har tagit bort kontakterna till batteriet och haft dem borta ett bra tag för att sen koppla till dem igen. S.k nollställning.

Ventilen (slangen) till kolkanistern har maken och servicekillen som bytte toppen kopplat bort för att de fick för sig att bilen gick dåligare med den i satt. Så det felet är lätt åtgärdat genom att sätta tillbaka slangen. Men de andra felen då , vad betyder dessa och har vi nyckeln till att bilen går dåligt där????
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

Är svårt att säga säkert, men tryckgivaren i insugningsröret styr tändningen beroende på motorbelastning så om den inte funkar kan det så klart få effekt på hur motorn går. Detsamma gäller insprutningen på treans cylinder. Kolkanistern är kanske mindre troligt (men eftersom den har med avgasreningen att göra kan det kanske ställa till problem i besiktningen om den inte funkar).

Vad tyckte verkstaden som tog fram felkoderna? Hade inte de några idéer om vad som borde göras?
charinaw
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av charinaw »

[quote]Är svårt att säga säkert, men tryckgivaren i insugningsröret styr tändningen beroende på motorbelastning så om den inte funkar kan det så klart få effekt på hur motorn går. Detsamma gäller insprutningen på treans cylinder. Kolkanistern är kanske mindre troligt (men eftersom den har med avgasreningen att göra kan det kanske ställa till problem i besiktningen om den inte funkar).

Vad tyckte verkstaden som tog fram felkoderna? Hade inte de några idéer om vad som borde göras?[/quote]

Nej de har vi inte pratat med . Vi hämtade bilen på kvällen i macken och det var bara en tjej kvar då. Vi fick med lappen. Vi har nu hällt i insprutningsrengöring idag. Killen på mekonomen sa att det inte var idé att byta bränslefilter då insprutningsrengöringen skulle ta bort skit från bränslefiltret och att det inte lät som att det var det troliga felet. Vi vet inte i vilken ände vi ska börja nu. Killen som lagade topplockspackningen och planade toppen säger: Jag är ingen bilelektriker! När jag säger att det borde vara någon givare eller något elektronsikt. Det är detsamma som att han inte vill vara med i "leken" längre. Han sa att det tyder ju på att det är något vid insprutningen cylinder 3 och är det givaren där måste man mäta på den och det kan inte han säger han. Jag frågade honom även om det kan gå sönder elektronsika pryttlar när man lagar topplocket och han sa att visst man tar ju bort saker och kopplar loss elektronik så är det dåligt innan liksom så kan det gå sönder. Var ska vi börja leta felet?? Vi har inte råd att lämna på verkstad igen och igen och igen. Det pallar inte vår ekonomi, det kan bli skitdyrt juh!
kgha
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av kgha »

Alltid knepigt veta hur mycket man ska kosta på äldre bilar. Hur är den i övrigt? En del 96or är svårt rostiga, andra hur fräscha som helst. Vad har ni kostat på den och hur länge sedan (kamrem, vattenpump, stötdämpare, generator, startmotor, koppling)? Om mycket är bytt är det grymt att köra till skroten. Om mycket står på tur kanske det är läge att ge upp.
En verkstad ska alltid kunna ge ett kostnadsförslag mot mindre kostnad. Märkesverkstäder (och även mekonomen-verkstäder) är sedan skyldiga att hålla sig till det.
BMTech
Bilmodell: Skoda pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rycker och stannar

Inlägg av BMTech »

Låter som din mekaniker varit lite optimist när han sa att kamremmen stog 3 hack fel.
Troligtvis stog den 1 eller 2 hack fel.
Så min gissning är att han korrigerat den för mycke helt enkelt.
Be han göra om och göra det rätt denna gången.
Skriv svar