Nya Seat Leon Cupra vs. RS

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
MLM
Kontakt:

Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av MLM »

tjena!!
läste i förra numret av teknikens värld om nya Seat Leon Cupra!!! är det någon mer än mig som tycker den är LÄCKER?!
tänk om den "effekthöjningen" (240 hk) kunde komma till RS:en!! och priset då, 242 500 kr kommer frånpriset att vara. Otroligt bra pris, där slår den ju i princip RS:en som nu bara kan vinna på mer bagageutrymme. hörde oxå att man kan köpa till brembobromsar till cupran:)
Synd bara att den inte kommer som 4x4!!!
J@geRS

Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av J@geRS »

bah spansk choklad räser vad är det mot tjeckisk pepparkaks snaps? =)
Krippnet
Bilmodell: Seat Toledo 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av Krippnet »

[quote]bah spansk choklad räser vad är det mot tjeckisk pepparkaks snaps? =)[/quote]

I det här faller formodligen bättre ;)
RS bob
Bilmodell: Skoda fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av RS bob »

Hmm!
Visst lockar fler hästar som Cupran erbjuder.
Men låt säga att man köper en rs för 227.500 kr som är utgångspriset utan prutning. Sedan trimmar man sin rs på en av de kända trimfirmor som finns, för ca 8-9000 kr. Så får man lätt 250 hk i sin rs. Det vill säga att man får en prislapp på ca 236.000 kr.
Då är alltså skoda fortfarande större och kraftigare.
Så RS rockar fortfarande!
MLM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av MLM »

jovisst, men om vi håller oss till original!!!! du får ju mest i inbyte om du har bilen i original :)
MLM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av MLM »

plus att bilen (RS:en) är ju inte riktigt "kalibrerad" för en trimmning på 250 kusar...då måste man ju förbättra bromsar mm
Krippnet
Kontakt:

Inlägg av Krippnet »

[quote]Hmm!
Men låt säga att man köper en rs för 227.500 kr som är utgångspriset utan prutning. Sedan trimmar man sin rs på en av de kända trimfirmor som finns, för ca 8-9000 kr. Så får man lätt 250 hk i sin rs. Det vill säga att man får en prislapp på ca 236.000 kr.
Så RS rockar fortfarande![/quote]

Det är ju inte speciellt rättvis jämförelse du gör.
Om du ska jämföra på det viset så får du ju packa på så att dom har samma utrustning med. Seat erbjuder stereo, 18", farthållare som standard, säkert något mer som skiljer. Dessutom tror jag inte at Octavia får samma prestanda bara för att man chippar. Det diffar ca. 1 sekunder 0-100 och det kapar man inte med enbart ett chip.

Eftersom du chippar RS i din jämförelse måste du ju chippa seaten med och då har nog RS nog inte så mycket att sätta emot längre ;)
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Inlägg av rubank »

lägg till 10 000 och köp en mps3 istället, så får du 260 vilda hästar att leka med... börjar bli många roliga bilar att välja bland! :) :)
J@geRS

Inlägg av J@geRS »

Man kan vrida och vända hur mycket som helst på det här. Jag tycker ändå att skodan erbjuder mest effekt/utrustning för pengarna. Seaten är en mindre bil därav är den oxo snabbare osv. Sist men inte minst så är detta skodaklubben så jag tycker vi håller på skodan o inte seaten.... ;)
jimyboy
Bilmodell: Yeti TSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av jimyboy »

för dom som inte suttit i dom nyare seat bilarna så är dom ingen höjdare als. mkt krångel. dessutom en intrumen t bräda i hårdplast? låter de så lockande?
väldigt plastig kännsla i nyare seat bilar går ej jämföra med känslan som skoda fått fram i nya octavian.
om man ska diskutera prestanda o samma storleks klass så varför inte en ny audi S3? sen är andrahands värdet på seat bilar ingen höjdare. yeye ha de nice
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av Draco »

vill man ha en rolig bil.. supra..
vill man ha en rymlig bil Skoda..
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av Furby »

[quote]tjena!!
läste i förra numret av teknikens värld om nya Seat Leon Cupra!!! är det någon mer än mig som tycker den är LÄCKER?!
tänk om den "effekthöjningen" (240 hk) kunde komma till RS:en!! och priset då, 242 500 kr kommer frånpriset att vara. Otroligt bra pris, där slår den ju i princip RS:en som nu bara kan vinna på mer bagageutrymme. hörde oxå att man kan köpa till brembobromsar till cupran:)
Synd bara att den inte kommer som 4x4!!![/quote]

Visst är den läcker.
Seat verkar dock ha ett problem med sina modeller.

Leon FR

"En annan, minst lika viktig, uppgift för de spanska bilbyggarna är att försöka komma tillrätta med däcksbullret. Det är direkt störande även i låga farter. Fenomenet känns igen från övriga Seatmodeller och är en av märkets sämre typegenskaper, som förstärks ytterligare av sportversionens hårdare bussningar och bredare däck."

Altea

" Man hinner inte ens lägga i tvåan förrän trumhinnorna börjar vibrera av ett nästan osannolikt dunder som rullar upp från däcken genom kupén. På grova asfaltvägar – och dessa finns bara alltför gott om – överröstar mullret det mesta. Samtal måste föras med hög röst. Att lyssna på radio blir något av en kamp mellan öron och bil.

Efter några mil på en vanlig väg, E4 till exempel, känns skallen sönderborrad av det obevekliga bullret. Att ge sig av på lång testresa med Altea var inte att tänka på. Det skulle ingen orka.

Öronen upplever oväsendet som mycket besvärande. Men ljudet är konstigt nog inte så extremt högt i decibel räknat. Vi har mätt med två olika mätare som berättar samma sak. Bullret ligger emellertid på frekvenser som är särskilt plågsamma för hörseln.

Seat Altea lider helt enkelt av samma sjuka som VW Golf och Audi A3. Det chassi som utvecklades för VW-koncernens mindre mellanklassbilar förmår inte dämpa dånet från däcken. (Skoda har däremot lyckats göra Octavia tystare)."

Källa: http://www.vibilagare.se/tester.asp
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av rubank »

lät som samma reporter som dömde ut rs:en när den kom
164161413
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av 164161413 »

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp

Här kan ni kolla in Leonen oxå....
b97_knl
Bilmodell: Octavia vRS
Kontakt:

Inlägg av b97_knl »

Har provkört Golf GTI DSG, Octavia RS, Leon FR och A4 2.0T innan jag bestämde mig.
Hade jag varit singel:) hade GTi:n varit mitt val. Otroligt drag, kul låda, fint ljud och ok inredn. känsla. Snygg ratt också;) Dock tråkig design utvändigt.
Seaten kändes blää... Jag gillar inte designen på nya Seater, de ser ut som MPV:( Provkörde dock bilen iallafall. Säger som Jim ovan, inredningen är en katastrof. Hårdplast överallt. Rund design på instrumentkonsolen gör att man antingen älskar eller hatar den, jag gjorde det senare... Sen uppfattade jag Seaten som den mest understyrda av de 3 jag provkörde hårt (Skodan, Seaten och olkan).
Audi kändes... som Audi gör;) gedigen och tråkig;)
Skodan blev det pga det bästa blandningen av alla världar: rymd, motor, inredningskänsla inte mycket efter Golf och inte minst priset.
RS bob
Bilmodell: Skoda fabia RS
Kontakt:

Inlägg av RS bob »

[quote][quote]Hmm!

Om du ska jämföra på det viset så får du ju packa på så att dom har samma utrustning med. Seat erbjuder stereo, 18", farthållare som standard, säkert något mer som skiljer. Dessutom tror jag inte at Octavia får samma prestanda bara för att man chippar. Det diffar ca. 1 sekunder 0-100 och det kapar man inte med enbart ett chip.

Eftersom du chippar RS i din jämförelse måste du ju chippa seaten med och då har nog RS nog inte så mycket att sätta emot längre ;)[/quote]

Hade också för mig att detta var ett skoda forum och inte ett seat forum. Hur man då kan hålla på seat får mig att undra. Kanske kommit till fel forum. Tycker att min jämförelse går att göra då vi tittar på vad man får för sina pengar. Skulle aldrig kunna tänka mig att välja seaten framför skodan. Som vissa andra här har jag varit ute och provkört hela VAG registret vad det gäller gti/rs klassen. Summan blev dock en RS igen. Svårt att hitta något annat i klassen som har helheten.
Krippnet
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av Krippnet »

[quote][quote][quote]Hmm!

Eftersom du chippar RS i din jämförelse måste du ju chippa seaten med och då har nog RS nog inte så mycket att sätta emot längre ;)[/quote]

Hade också för mig att detta var ett skoda forum och inte ett seat forum. Hur man då kan hålla på seat får mig att undra. Kanske kommit till fel forum. Tycker att min jämförelse går att göra då vi tittar på vad man får för sina pengar. Skulle aldrig kunna tänka mig att välja seaten framför skodan. Som vissa andra här har jag varit ute och provkört hela VAG registret vad det gäller gti/rs klassen. Summan blev dock en RS igen. Svårt att hitta något annat i klassen som har helheten.[/quote]

Man behöver väl inte vara partisk och blind för att jämföra med andra märken inom koncernen för att det här är ett Skodaforum? Man har fortfarande rätt till sina personliga åsikter.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av maverick »

Håller med till fullo, Kristian.

Man måste ju fortfarande kunna vara objektiv, även om man tycker om ett märke mer än ett annat.
J@geRS

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av J@geRS »

Givetvis har alla rätt till sin åsikt. Men vad vinner man på att hävda att seaten är bättre billigare än skodorna vi åker i här? Ska vi känna oss dumma nudå att vi inte köpte en seat istället? Visst seaten är aningen kraftigare än skodan men den är ju dyrare också. mvh
Krippnet
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya Seat Leon Cupra vs. RS

Inlägg av Krippnet »

Jag vill inte minnas att jag sa att Seaten var bättre än Skodan. Det enda jag nämde ang hur "bra" någonting var är att Seaten är 1 sekund snabbare 0-100 än Skodan och att ovanstående jämförelse var lite skrev så jag tycker att man ska ge bilarna samma förutsättningar om man ska jämföra.

För att förtydliga det hela så är det egentligen två hela olika bilar men från samma familj och i grund och botten likadan motor. Skulle jag köpa ny bil idag (som jag behöver när jag skaffar hund inom kort) så skulle det bli en RS kombi, då jag anser att det är den mest prisvärda kombin man kan köpa som erbjuder rolig bilkörning.
Skriv svar