Det är alltid surt när det händer...

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
mikael1977
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Det är alltid surt när det händer...

Inlägg av mikael1977 »

Som sagt, surt när bilen går sönder, men när det kostar 11.000 att laga fanskapet då känns allt bara så fel.
Det blev inte bättre av att det hände 60 mil hemifrån.

Satte mig i bilen på väg hem från Åkersberga natt till söndag med destination Upplands-Bro förra helgen och allt var frid och fröjd.
Upp på motorvägen, inte en bil i sikte, tar sats och pumpar på!
Det rycker till lite konstigt i ratten och alla möjliga fel börjar cirkulera uppe i huvudet...slår av lite på farten så att mätaren står på rätt sida av 200 sträcket om något skulle gå fel....så kom det...BANG! Bilen gick bara rakt fram med en liten chans att ta mig in till sidan...å där stod man...fick rullat till närmsta avfarten och blev stående. Det skrek helt sjukt om servon vid minsta rattutslag. Shit, tänkte och tackade högre makter för att det hände rakt fram OCH att den tidigare ägaren hade servat bilen med Longlife och Mobilitetsgaranti! Ringer servicetelefonen i Norge och berättar vart jag står, 50 min senare (och många behjälpliga bilister) så dyker bägaren upp.
Hoppar in och får bilen bärgad till Din Bil Täby, jaga tag i en taxi och 900 kr senare så kryper man ner i sängen. Gott tänkte jag, det här fixar grabbarna på måndag, inga problem.
Tjenen blev placerad på flyget hem och ungkarlslivet kunde börja! Mot OK/Q8 Söndag morgon, här skare hyras bil...
Med ny bil går det rakt mot Täby på måndagsmorgonen och där kommer chockbeskedet...Styrväxeln har havererat och reserven kan dom få dit tidigast på torsdag! Shit, tänkte jag igen, inte mycket att göra, är det helgdagar och klämdagar så är det bara att gilla läget. Fick veta att det kommer gå loss på 7000 spänn, höll på att falla av stolen när han sa det (såg hur våran USA resa den 11 maj började bli lite avlägsen) men bilen måste ju fixas, så det var bara att godta det.
Tog mig hemåt mot farsan för att ragga sponsorpengar när dom ringer mig från verkstaden, perfekt tänkte jag, han tog fel på priset....å det gjorde han, men åt fel håll. Som sagt, 11.000 svenska kronor skulle det gå på.
Så där satt man, utan pengar, ingen bil och måste ta ut extra semesterdagar bara för att man inte kommer hem....surt!
Men nu e man hemma, bilen mår bra, resan är räddad och hoppas att det ordnar sig att få tillbaka alla utlägg som har gjorts under veckan.
Sådär, skönt att få skriva av sig lite...

/M
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Det är alltid surt när det händer...

Inlägg av juanito »

Det var polisens nya högfartslaser! Den riktar in sig på Styrningen och bränner sönder den... :-)
vesslan
Bilmodell: Skoda octavia rs
Kontakt:

Sv:Det är alltid surt när det händer...

Inlägg av vesslan »

Jag förstår kännslan.brännde även jag på rätt bra på motorvägen mellan väsby och märsta.rasslade till lite i bilen,tyckte de kom från växellådan.kommer hem till parkeringen gör fullt rattutslag och ska in på p-fickan och bilen skakar till och dör.kliver ur bilen tittar bak och ser en lång rand efter bilen hmm??.öppnar motor huven jodå oljefiltrer sitter kvar,tittar under bilen oj vilket stort hål i växellådan.puttar in bilen på p-fickan och ringer trygghansa.kalaset gick bara på 5500 spänn.och vad som hade hänt med lådan förbryllar mej ännu.
Skriv svar