Bromstrumma mot skivor?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
george
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Bromstrumma mot skivor?

Inlägg av george »

Har en 99:as octavia med trummor bak. Jag undrar om det är någon här som har "konverterat" till skivor ist. Och var det en dyr och besvärlig operation?
RBN
Kontakt:

Sv:Bromstrumma mot skivor?

Inlägg av RBN »

Varför skall du byta? De flesta bilar med skivor bak får ofta förr eller senare problem med rost på skivorna =dålig bromsverkan.
Var nöjd med trummorna de funkar bra!
Niklas_L
Bilmodell: Skoda Octavia tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Bromstrumma mot skivor?

Inlägg av Niklas_L »

det är ju bara sånna som inte "använder" bromsarna som får sådana problem..

Jag är sugen på att utföra samm opertaion på min..
adandersson

Sv:Bromstrumma mot skivor?

Inlägg av adandersson »

Min dotter köpte nyligen en Octavia årsmodell 2000. En VW-expert sa att det var bara bra med trumbromsar. Probemfria var nyckelordet. Varför ska du ha skivor istället ?
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Inlägg av juanito »

De bilar jag har haft med skivbromsar bak, har gett mer problem än de med trummor. För normal körning är de oslagbara, men saken blir en annan när det gäller att ta sig snabbt fram.
george
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av george »

Det uppstod lite missljud inifrån trumman och när jag skulle ta lös trumman började h-vetet. Först hade han rostat fast så det satt ordenligt, men efter mycket om och men fick jag lös den och får se anledningen till missljudet, fjädern som håller in backarna hade rostat så mycket så den hade lossnat, därav missljudet. ytterligare en anledning är att när jag började ta lös trumman petade jag olyckligt vis sönder gummitätningen till bromscylindern. Då kände jag hur enkelt det skulle ha varit med skivor istället.
wertok
Bilmodell: Superb kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bromstrumma mot skivor?

Inlägg av wertok »

Jag har skivor på min -00 och jag har fått byta belägg och skivor två ggr redan. Verkstaden säger att det är bättre med trummor bak. Jag använder bromsarna så det beror inte på det. Jag motionerar dom en gång i veckan samt drar handbromsen varje gång den står still.
erjoh
Bilmodell: Skoda octavia elegance/Octavia 1,4 16v
Kontakt:

Inlägg av erjoh »

vanlig körning i trafik är det bättre med trumbromsar. fördelningen är 80%fram och 20% bak. det räcker bra med trummpr.
Skriv svar