Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
emwasp
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 kombi
Kontakt:

Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av emwasp »

Hej!
Jag har redan en Edition 100 2.0 Tdi med partikelfilter, och har nu köpt en kombi 4x4 1.9 tdi 2006 utan partikelfilter 6vxl manuell med navigator och värmare. Den har gått 3.200 mil. Jag är jättenöjd så långt.
Tänkte ha den till att traila en 1300kg båttrailer på väg och ramp. I alla fall var detta mitt godtagbara motiv när jag skulle motivera det hemma.

Nu är jag intresserad av tips och erfarenheter från andra som har likadan bil.
- har du några tips?
- vad drar den i bränsle?
- behöver man tänka på något särskilt när det gäller haldexen?
- kan man trimma den och erfarenheter från det

Tacksam för hjälp och erfarenheter.

Hälsningar Anders
samw1978
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av samw1978 »

Hej det är en helt perfekt bil. Drar ca 0,5 på landsväg. När det gäller Haldexen så är det bra att koppla ut ESP:n om det är riktigt djävligt lerigt eller snöigt. Men bara just då. Oljebyte på Haldexe var 6000 mil sägs det men det är sannolikt helt onödigt enligt min VW verkstad. I praktiken behövs aldrig oljebyte.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av lejon-hjarta »

Haldex ska man byta olja på, speciellt om de är en beg. bil vi pratar om. Du kan ju inte veta hur förra ägaren har kört med haldexen, oljan i haldexen slits precis som oljan i motorn. Fast saktare, men den slits. Har jobbat med haldex, och de ingen vacker syn när man ser en sån som gått i stycken.

Att inte byta olja, är ju total dumhet. De inte direkt nån stor kostnad.

DaNieL
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av Landell »

+ filter på haldexen!
MrLennart
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av MrLennart »

En fråga, förmodligen dum... varför koppla ur ESP när det är riktikt lerhalt på min lilla väg till jaktstugan? Min nästa Octavia blir en 4x4 så jag vill veta ALLT...: )

Hälsn.Lennart HZA 451
MrLennart
Kontakt:

Inlägg av MrLennart »

En fråga, förmodligen dum... varför koppla ur ESP när det är riktikt lerhalt på min lilla väg till jaktstugan? Min nästa Octavia blir en 4x4 så jag vill veta ALLT...: )

Hälsn.Lennart HZA 451
MrLennart
Kontakt:

Inlägg av MrLennart »

Hälsn.Lennart HZA 451
mikael1977
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av mikael1977 »

Han menar nog koppla ur ESP när man startar. Av och till, om det är riktigt dåligt inderlag, så är det enklare att komma igång utan ESP.

//M
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av lejon-hjarta »

Nej de har inte att göra med att de blir lättare att komma iväg. De står i instruktionsboken, att om bilen har kört fast, så ska man koppla bort ESP för att den kommer till slut att överhetta kopplings lammelen, och detta orsaka kopplings haveri.

ESP funkar ju så att den reducerar motor styrkan, men vid start läge så justerar den oxå kopplingens drag läge. När du precis släppt kopplingen, och de är halt ute. Så tuggar kopplings lammelen först för att hitta lämpligt drag läge, sedan så reduceras motor kraften.

Om du står still på en lerig väg, och trampar gasen i botten medans du lyfter kopplingen. Så förstår du hur kopplingen mår efter detta.

Så de därför ESP ska stängas av, så att du inte kör sönder prylarna.

DaNieL
samw1978
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Har köpt en Octavia 4x4 1.9Tdi 2006

Inlägg av samw1978 »

Drar 0,5 min VW verkstad säger att det är helt onödigt att byta olja på Haldexen. Bara att köra. En perfekt bil i allt. Byt helst olja i motorn var 1500 mil och filter.
Skriv svar