Kylningen

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
frings
Bilmodell: Octavia Ambiente kombi
Kontakt:

Kylningen

Inlägg av frings »

Jag har en Octavia Ambiente, 1,6 som det byttes kamrem och vattenpump på för en månad sen.
Den har gått perfekt med ca 90 gr kyl-temp. Men igår började tempvisaren dala under färd till 70-75 gr. Den åkte upp och ner några gånger men stannar nu konstant på ca 75 grader.
Det kan ju inte gärna vara vattenpumpen som har gått sönder efter en månad. Dessutom skulle tempen i så fall gått upp till kokning.
Men motsatsen är fallet, bara 75 gr. Egentligen gör det mig ingenting men är det tempgivaren som ger fel signaler till motorstyrdonet så blir det ju knas, t.ex. högre förbrukning etc.
Kan jag få förslag till felanalyser så är jag tacksam.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Kylningen

Inlägg av maverick »

Antagligen tempgivaren. Den skickar två signaler, en till mätaren och en till styrdonet.
Jag hade samma fel på min RS för ett år sedan. Då var det bara signalen till mätaren som var kass, så ECU fick rätt signal i alla fall.

Ett annat alternativ kan vara att termostaten har havererat, och alltid är öppen. Då tar det lååååååååång tid att komma upp i rätt temperatur.
frings
Kontakt:

Sv:Sv:Kylningen

Inlägg av frings »

Märkliga ting händer med min Skoda. Jag konsulterade en mekaniker på Skoda Haninge och vi kom överens om att sätta in en ny tempgivare om felet var kvar efter helgen. Jag köpte alltså en ny tempgivare idag och killen visade mig var den satt och hur jag skulle byta den. Därvid rörde han helt lätt vid kablaget för att visa var den fyrpoliga kontakten satt.
När jag körde hem för att byta givaren kunde jag till min förvåning konstatera att tempnålen klättrade upp till ca 90 grader och stannade där. Jag testade ca en mil med varierande hastigheter, men nålen stod kvar där den skulle, på 90 grader.
Det enda som gjordes var att mekanikern helt lätt rörde vid kablarna när han instruerade mig. Det måste ha varit ett glapp i kontakten som hävdes vi beröringen. Det ska bli spännande att se hur länge det varar. Hur som helst så har jag en ny givare i handskfacket, ifall det blir ett återfall.
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kylningen

Inlägg av maverick »

Rengör kontakten ordentligt, så kanske det håller sig ett längre tag.
baby
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kylningen

Inlägg av baby »

haloou
har du någon bild på plats vad liger den temp.givaren
eller kan du beskriva var den liger
för jag hade sammma problem ungefer
jag var på vag och det kostade 1200 sek att byta den
ibland händer det att tempmätare strejkar ibland
undrar om de har gjört nogonting på vag
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Kylningen

Inlägg av maverick »

Sitter vid termostaten.
frings
Kontakt:

Inlägg av frings »

Tempgivaren kostar 238 kr inkl. o-ring, så det lönar sig att byta själv
frings
Kontakt:

Inlägg av frings »

Så här slutade mina bekymmer med kylningen:
Kylnålen började åter dala efter två dagar, och då tyckte jag det var dags att sätta in en ny tempgivare. Därefter fungerade allt åter som det ska. Ett tips för den som ska byta tempgivare: ta ut hela tempgivaren utan att först försöka dra av kontakten. Den sitter lite trångt till.
Ha den nya tempgivaren i beredskap så att du snabbt kan sätta in den när den gamla har dragits ut. På så sätt minimerar du förlust av kylvätska till 2-3 dl. Men glöm ej pilla fram den gamla o-ringen om den sitter kvar.
Nu kan du lätt ta bort kontakten från den gamla givaren och sätta den på nya.
Man kan tycka att jag borde ha bytt redan första dan, men samtidigt har jag samlat på mig nya erfarenheter.
Diagnosen "glapp i sladdarna" var ju helt galen. Om det är glapp så visar nålen antingen full temp eller noll, och inte 75 grader, för då är det ju inte glapp.
Skriv svar