Hjälp! Byte av bromsklossar?
-
quackpack
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX
- Kontakt:
Hjälp! Byte av bromsklossar?
Hej på er!
Skulle äntligen ta tag i det störande bromsljud som jag hör när jag bromar. Sagt och gjort inhandlat bromsbelägg samt ersättnings skruven för när man lossar på oket. Allt gått bra så långt.
Dock så måste ju kolven tryckas tillbaka, tidigare har jag bytt på en Volvo S40 utan problem bara trycka in kolven och så ere klart här vet jag inte om det fungerar på samma sätt? För när jag försöker trycka in oket igen så rubbar det sig inte.
Är det något jag missat? Handbroms låg i men inte någon växel antar det inte borde påvärka?
//Peter
Skulle äntligen ta tag i det störande bromsljud som jag hör när jag bromar. Sagt och gjort inhandlat bromsbelägg samt ersättnings skruven för när man lossar på oket. Allt gått bra så långt.
Dock så måste ju kolven tryckas tillbaka, tidigare har jag bytt på en Volvo S40 utan problem bara trycka in kolven och så ere klart här vet jag inte om det fungerar på samma sätt? För när jag försöker trycka in oket igen så rubbar det sig inte.
Är det något jag missat? Handbroms låg i men inte någon växel antar det inte borde påvärka?
//Peter
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Skall skruvas in, finns ett speciellt verktyg för det.
-
quackpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Tackar!
Vet du vad specialverktyget kallas?
Vet du vad specialverktyget kallas?
-
quackpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
(edit..)
Letade lite snabbt på Biltema, är det en sådan här sats jag måste köpa?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=103902
Verkar lite overkill för bara skodan? Men kanske är värt pengarna vad vet jag :) Har väl inget val...
Letade lite snabbt på Biltema, är det en sådan här sats jag måste köpa?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=103902
Verkar lite overkill för bara skodan? Men kanske är värt pengarna vad vet jag :) Har väl inget val...
-
juanito
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Du behöver inte den satsen, gå bara in på VAG och säg att du behöver köpa verktyget för inskruvande av bromskolv.
Har sett mer om detta i forumet, men minns inte priset nu.
Har sett mer om detta i forumet, men minns inte priset nu.
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Med lite mixtrande och tur så fixar man det med en polygriptång. Kan vara lönt att prova.
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
[quote]Skall skruvas in, finns ett speciellt verktyg för det.[/quote]
inte ska väl kolvarna skruvas in på felician? Jag har renoverat bromsok på mina felicior(97:a o 99:a) o på min pickis (01:a) å dom va de bara att dra ut kolvarna på,byta packningar å sen trycka in kolvarna igen-inget skruvande som på saab mfl,så där tror jag du e ute o cyklar.(kolven e ju helt slät o så är även cylinderväggen på oket,så varför skall man skuva in kolven??förklara!
inte ska väl kolvarna skruvas in på felician? Jag har renoverat bromsok på mina felicior(97:a o 99:a) o på min pickis (01:a) å dom va de bara att dra ut kolvarna på,byta packningar å sen trycka in kolvarna igen-inget skruvande som på saab mfl,så där tror jag du e ute o cyklar.(kolven e ju helt slät o så är även cylinderväggen på oket,så varför skall man skuva in kolven??förklara!
-
SkodaHenke
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8T
- Kontakt:
Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Dessa kolvar ska INTE skruvas in ! Bara pressa med STOR polygrip! O går inte de , så byt bromsok ! Mvh Henrik
-
Kabben
- Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
- Kontakt:
[quote]Dessa kolvar ska INTE skruvas in ! Bara pressa med STOR polygrip! O går inte de , så byt bromsok ! Mvh Henrik[/quote]
Böt belägg på min audi härom dagen...
Ena kolven var det bara att trycka in, den andra fick jag använda en pollygrip och vrida tillbaka oket.... kan vara så att oringen sluter "för tätt", den ska ju sluta tätt åt ena hållet så trycker du den ditåt, då skadar du oringen, därav snurrar man på kolven samtidigt som man trycker tillbaka dom.
Böt belägg på min audi härom dagen...
Ena kolven var det bara att trycka in, den andra fick jag använda en pollygrip och vrida tillbaka oket.... kan vara så att oringen sluter "för tätt", den ska ju sluta tätt åt ena hållet så trycker du den ditåt, då skadar du oringen, därav snurrar man på kolven samtidigt som man trycker tillbaka dom.
-
quackpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
[quote][quote]Skall skruvas in, finns ett speciellt verktyg för det.[/quote]
inte ska väl kolvarna skruvas in på felician? Jag har renoverat bromsok på mina felicior(97:a o 99:a) o på min pickis (01:a) å dom va de bara att dra ut kolvarna på,byta packningar å sen trycka in kolvarna igen-inget skruvande som på saab mfl,så där tror jag du e ute o cyklar.(kolven e ju helt slät o så är även cylinderväggen på oket,så varför skall man skuva in kolven??förklara![/quote]
Jag kände samma sak när jag försökte pressa in skiten, hade dock inga vettiga verktyg så ska köpa denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82463
Så hoppas jag det går bättre. För kolven är ju lät och finns ingen from av jack för att fästa om den nu skulle skruvas in.
Men drog du ut dem för att byta packning, eller måste de dras ut för att sedan kunna tryckas i?
inte ska väl kolvarna skruvas in på felician? Jag har renoverat bromsok på mina felicior(97:a o 99:a) o på min pickis (01:a) å dom va de bara att dra ut kolvarna på,byta packningar å sen trycka in kolvarna igen-inget skruvande som på saab mfl,så där tror jag du e ute o cyklar.(kolven e ju helt slät o så är även cylinderväggen på oket,så varför skall man skuva in kolven??förklara![/quote]
Jag kände samma sak när jag försökte pressa in skiten, hade dock inga vettiga verktyg så ska köpa denna:
Så hoppas jag det går bättre. För kolven är ju lät och finns ingen from av jack för att fästa om den nu skulle skruvas in.
Men drog du ut dem för att byta packning, eller måste de dras ut för att sedan kunna tryckas i?
-
boston3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
[quote][quote][quote]Skall skruvas in, finns ett speciellt verktyg för det.[/quote]
Men drog du ut dem för att byta packning, eller måste de dras ut för att sedan kunna tryckas i?[/quote]Jag drog ut den för att byta packningen o dammskyddet!Men vrid lite på den med polygrip så brukar den gå lättare tillbaka(ev släpp lite på luftskruven när du trycker tillbaka kolven-så går de lättare)
Men drog du ut dem för att byta packning, eller måste de dras ut för att sedan kunna tryckas i?[/quote]Jag drog ut den för att byta packningen o dammskyddet!Men vrid lite på den med polygrip så brukar den gå lättare tillbaka(ev släpp lite på luftskruven när du trycker tillbaka kolven-så går de lättare)
-
quackpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Är det något speciellt verktyg för att lossa på luftskruven? Såg lite på det igår när jag pillade men funkar det och skruva på den med skiftnyckel eller är det något annat man behöver?
-
juanito
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Antalet luftskruvar som dragits sönder med skiftnyckel är astronomiskt... :-)
Luftnipplar är känsliga saker, använd så väl passande nyckel som möjligt.(fast nyckel)
Luftnipplar är känsliga saker, använd så väl passande nyckel som möjligt.(fast nyckel)
-
juanito
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Antalet luftskruvar som dragits sönder med skiftnyckel är astronomiskt... :-)
-
quackpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
[quote]Antalet luftskruvar som dragits sönder med skiftnyckel är astronomiskt... :-)
Luftnipplar är känsliga saker, använd så väl passande nyckel som möjligt.(fast nyckel)[/quote]
haha jag tyckte den såg jävligt klen ut :) får försöka hitta nån riktigt liten nyckel iså fall! Tack för alla svar ska försöka mig på ett ryck idag :)
Luftnipplar är känsliga saker, använd så väl passande nyckel som möjligt.(fast nyckel)[/quote]
haha jag tyckte den såg jävligt klen ut :) får försöka hitta nån riktigt liten nyckel iså fall! Tack för alla svar ska försöka mig på ett ryck idag :)
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Är det nån som vet hur man pressar tillbaka oket på bakaxeln? Jag har kunnat pressa oken på fram bromsarna med en polygrip. Men inte på bak hjulen?
Ska man ha ett speciellt verktyg för bromsarna bak? Tror nämligen att dom skruvas in.
tackar för svar om vart jag kan hitta detta verktyg.
daniel
Ska man ha ett speciellt verktyg för bromsarna bak? Tror nämligen att dom skruvas in.
daniel
-
boston3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
[quote]Är det nån som vet hur man pressar tillbaka oket på bakaxeln? Jag har kunnat pressa oken på fram bromsarna med en polygrip. Men inte på bak hjulen?
daniel[/quote]
ok på bakaxeln på en felicia??????de e trumbromsar bak på felician!!!!hjulcylindern kan du trycka ihop med fingrarna,om de inte går-plocka lös o släng i skogen o köp nya o sätt dit.(kostar ca 130kr /st på VAG)
daniel[/quote]
ok på bakaxeln på en felicia??????de e trumbromsar bak på felician!!!!hjulcylindern kan du trycka ihop med fingrarna,om de inte går-plocka lös o släng i skogen o köp nya o sätt dit.(kostar ca 130kr /st på VAG)
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hjälp! Byte av bromsklossar?
Har inte en felicia, har en SKODA OCTAVIA 06 1,6FSI. Och de är bromskivor bak på denna modell. Jag vet att fram går att pressa eftersom jag redan har bytt fram. Men nu vill jag byta bak, och när jag väl tog isär allt, så kunde jag inte pressa ihop kolven bak överhuvudtaget. Eftersom jag misstänker att kolvarna bak skall skruvas in. Nu skulle jag vilja veta vilket verktyg man ska ha för att kunna enklast skruva in kolven på broms oken bak på just denna bilmodell (SKODA OCTAVIA 2006 1,6FSI) om de nu är så att någon på denna sida har lyckats med att skruva tillbaka kolven på bromsoken på bakaxeln. Så blir jag väldigt tacksam om denne person kan dela med sig information, samt var personen har eventuellt köpt verktyget för att utföra skruvandet.
Daniel
Daniel
-
164161413
- Kontakt:
Kolla biltema :
Finns nog att köpa på dom flesta ställen som säljer reservdelar....
Bromskolvsverktyg (19-234)
För injustering av bakre bromssadelkolv på bl.a. Ford Scorpio, Ford Sierra och Audi med ABS-bromsar. 98,00 kr
Finns nog att köpa på dom flesta ställen som säljer reservdelar....
Bromskolvsverktyg (19-234)
För injustering av bakre bromssadelkolv på bl.a. Ford Scorpio, Ford Sierra och Audi med ABS-bromsar. 98,00 kr
-
lejon-hjarta
Hej!
Tack så mycket. Har du använt denna? Det ser nämligen ut att finnas två hack i kolven, som der ut att man kan placera ett sådant här verktyg för att kunna skruva in kolven.
Jag provar!
Daniel
Tack så mycket. Har du använt denna? Det ser nämligen ut att finnas två hack i kolven, som der ut att man kan placera ett sådant här verktyg för att kunna skruva in kolven.
Jag provar!
Daniel