Yttre backspegel - byta själv?

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Livisen
Bilmodell: Skoda Fabia kombi
Kontakt:

Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av Livisen »

Hej!
Smällde höger yttre backspegel på min skoda fabia -04, trodde jag bara skulle behöva byta glaset men det var visst en spricka i kåpan också så jag måste byta hela... Någon som skulle vilja beskriva för mig hur man gör för att byta den? Det är alltså en vanlig justerbar mekanisk backspegel, ingen el. Visst måste väl en någorlunda händig tjej kunna byta den själv med lite instruktionshjälp?

Tack på förhand!
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av rs_autopower »

Ja det är inga problem...nu har jag ingen fabia men speglar sitter väldigt lika på alla bilar. Du har väl en plastkåpa inne i kupen vid sidospegeln? Den får du pilla bort sitter med clips eller långa plastpinnar. sedan lossa elkontakten och sedan skruva loss skruvarna som håller spegeln....kan vara torxskruv som är rätt så vanligt....lycka till!
Livisen
Kontakt:

Sv:Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av Livisen »

Tack för ditt snabba svar, Tobbe! Jag undrar dock om det inte är annorlunda när det är en spegel som justeras med en spak inifrån (glömde nog skriva det)? Funkar det likadant, kan det verkligen inte vara krångligare än så? Någon el är det dock INTE i spegeln, så det problemet slipper jag..
Sambon är nu iväg med bilen, så jag kan inte ut o kolla hur det ser ut förrän ikväll..
Livisen
Kontakt:

Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av Livisen »

På skoda autoforum i Lund svarade de såhär: "Det är ganska omfattande att byta en komplett backspegel, inte helt lätt" och tyckte att jag skulle boka en service-tid.... Men vad fan, så svårt kan det väl inte vara? Känns onödigt med en väntetid på över en månad för att få det fixat...Och dessutom betala deras dyra timpenning..
rs_autopower
Kontakt:

Sv:Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av rs_autopower »

Klart dom säger att det är jättesvårt dom vill ju tjäna pengar-) OK ingen el...då har du ju en styrpinne i kåpan inne i kupen som siter fast på en platta bakom spegeln som gör att spegeln rör sig när du rör pinnen....inte svårt ta det bara lungt..
Livisen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av Livisen »

Tusen tack för din hjälp, Tobbe! Det ska nog gå bra då! Har fått tag på en begagnad backspegel, så då kan jag nog fixa det under morgondagen! Återigen, stort tack!
rs_autopower
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Yttre backspegel - byta själv?

Inlägg av rs_autopower »

lycka till!
Skriv svar