Trasig kompressor, betala verkstad eller ej

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
marcocrantz
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Trasig kompressor, betala verkstad eller ej

Inlägg av marcocrantz »

Nu börjar jag bli riktigt trött på verkstaden. Jag lämnade in bilen för att de skulle ta reda på varför min AC inte funkade. De har ett fast pris på 595:- för felsökningen och sedan skulle jag få ett pris på vad felet skulle kosta att åtgärda. De ringde och sa att allt var OK med systemet dvs kompressorn funkade som den ska, köldmedel fanns och inga läckor hittades. Problemet enligt dem var att kompressorn inte fick ström och de var tvungna att felsöka efter ett elfel och det kostar 860:-/timme. Sedan bytte de ett relä vilket inte heller det var rätt. Nu har de efter X antal timmar och dagar hittat felet och det är något som heter klutch koppling(osäker på stavningen) och sitter i kompressorn som behöver bytas. Den har med någon rem att göra???

Frågan är om jag ska behöva betala för deras elfelsökning eftersom det verkar som felet har med AC-systemet att göra och borde ingå i felsökningen för 595:-. Känns som det är deras fel att de inte gjort ett ordentligt jobb från början.

Stämmer det att felet borde hittats när man felsöker på AC:n. Hur ska jag göra?
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Trasig kompressor, betala verkstad eller ej

Inlägg av Landell »

De borde se på en gång att magnetkopplingen på ACn inte var som den ska.. Sitter en rem längst ut på kompressorn som driver ett hjul.. Det sitter en koppling innanför den som kopplar till när du vill använda din AC (remskivan snurrar alltid i alla fall) det är nog den kopplingen som du talar om som är trasig..

Jag tycker i alla fall inte att du ska behöva stå för någon kostnad eftersom den bör ingå i priset du fick först..
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Trasig kompressor, betala verkstad eller ej

Inlägg av maverick »

Har du sagt ja till priset när de ringt, så kan du inte göra något. du har godkänt det.
Skriv svar