Lamdasond
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Lamdasond
Nyfiken att höra hur pass vanligt det kan vara att landasonden måste bytas? Har en Oktavia combi årsmodell 02 och som rullat 6 000 mil. Fick lämna in den till verkstad i dag och fick ett ungefärligt pris på 3 000 kr - för allt. Hur blir kommentarerna till detta Skodaproblem? Ganska vanligt - ovanligt - sällan förekommande? Prismässigt?
-
ANDREA$
- Bilmodell: Skoda oktavia RS
- Kontakt:
Sv:Lamdasond
3000 för lamdabyte hmm låter dyrt..
-
Faxnäs
- Kontakt:
Fick uppgift att landasonden har ett pris i nivån 2400 kr. betr Skoda. Resten arbetskostnad på ett ungefär till 3 000 kr. Uppmätning av felet gick på 350:- kr.
-
frings
- Bilmodell: Octavia Ambiente kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Lamdasond
Jag skulle höra med en Mekonomen-verkstad också. Mekonomen tar knappt 2000 kr för en lambdasond, och det är en baggis att skruva loss samt sätta dit den nya.
Biltema säljer en universal-lambdasond för knappt 400 kr, och jag känner folk som säger att den fungerar klanderfritt.
Biltema säljer en universal-lambdasond för knappt 400 kr, och jag känner folk som säger att den fungerar klanderfritt.
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Lambdasond
Tack för tipset Otto. Ska under måndagen spana vidare bla Mekonomen. Biltema har inte för Skoda enl webben, men till andra bilar ligger det på nivån 400:- ,som du nämnde. Hej och tack.
-
Erkki
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond
Vill starkt varna för Lambdasonden som Biltema säljer! Köpte en sån till en Jetta jag hade förut och den höll i ca 2-3 dagar.
Har hört om en snubbe på jobbet som råkat ut för samma sak.
Biltema ville dessutom inte gå med på att det var nåt fel på sonden, så jag fick stå på mig rätt ordentligt för att få tillbaka mina slantar.
Har hört om en snubbe på jobbet som råkat ut för samma sak.
Biltema ville dessutom inte gå med på att det var nåt fel på sonden, så jag fick stå på mig rätt ordentligt för att få tillbaka mina slantar.
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond
Det är bra att det varnas för dåliga reservdelar. En sådan varning är synnerligen viktig. Själv har jag dålig erfarenhet av Biltema när det gäller att få en reklamation godkänd. Det gäller verkligen att vara envis, påstridig, inte ge upp i första omgången. Jag tvingades att hålla på i flera månader för att till sist få rätt och den inköpta artikel reklamerad och pengarna åter. Detta hände för några år sedan, kanske Biltema blivit bättre på senare tid. Jag fick även ersättning för de många telefonsamtalen, proto för brev. Som sagt, ge inte vika gentemot Biltema i sådana här frågor, om deras attityd är som tidigare.
-
Erkki
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lambdasond
Precis min uppfattning om biltemas syn på reklamationer, när jag ville bevisa för killen på Biltema att sonden var trasig genom att via en ohm mätning på en ny och den trasiga jag ville reklamera så säger killen att "Bra idé..tänkte själv på det..men jag har kollat och vi har ingen ny på lagret" gick då bort till disken där sonderna säljs och bad att få köpa en. Gissa om dom hade nån hemma!!? jodå 10 st på lager!! Efter diverse turer fram och tillbaka och en total överbevisning så gav han sig och jag fick mina pengar till slut.
Har normalt sett inget emot biltema utan köper en del grejer där och mycket är helt ok både till pris och kvalitet. Men att reklamera nåt......
Har normalt sett inget emot biltema utan köper en del grejer där och mycket är helt ok både till pris och kvalitet. Men att reklamera nåt......
-
skoda06
- Kontakt:
Vet inte om det är vanligt att behöva byta sonden men farsan har fått gjort det 2-3 ggr.
-
Faxnäs
- Kontakt:
Under hur lång tid är det frågan om? Är det på samma bil också?
-
Erkki
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Lamdasond
Har bilen där den bytts tre ggr hög oljeförbrukning?
-
Micke_e
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lamdasond
Hämtade min skoda Octavia 01 på en mekonomen verkstad idag efter felsökning visade det sig vara lambdasonden och han sa att det skulle gå på ca 2000 + 370 för felsökningen. Är det ett bra pris då alltså, hur akut är det att byta har ju dåligt med cash inför julen..
-
jagge
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lamdasond
Har kört med det över ett år och har till och med besiktad.
Fick veta det vid service men byte ej, bilen var nybesiktad med bra
avgasvärde.
Ingen varningslampa lyste. Octavia 00 1.8 T
Fick veta det vid service men byte ej, bilen var nybesiktad med bra
avgasvärde.
Ingen varningslampa lyste. Octavia 00 1.8 T
-
Micke_e
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lamdasond
Min varningslampa lyser dessvärre och det är extremt störande att köra med, skönt att det inte verkar vara så akut iallafall
-
rubank
- Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lamdasond
hmm att de fortfarande håller på o tar ut de där priserna. fattar inte att folk betalar såna där ockerpriser.
http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pagebuild_v2.cgi?make=Volkswagen&engine=1.8T&model=New%20Beetle&submodel=&category=Engine&subcategory=Emission
vet inte vad du har för motorkod men vet att den finns med på den sidan, och kostar bra mycket billigare för ORGINAL grejer med stickkontakt.
finns fler ställen som säljer så det är inte nåt enstaka företag som säljer bosh grejer billigt, det är helt enkelt vad det skall kosta.
http://www.innerauto.com/store/?N=1732+4294967024+11855+4294967267+2219+802
http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pagebuild_v2.cgi?make=Volkswagen&engine=1.8T&model=New%20Beetle&submodel=&category=Engine&subcategory=Emission
vet inte vad du har för motorkod men vet att den finns med på den sidan, och kostar bra mycket billigare för ORGINAL grejer med stickkontakt.
finns fler ställen som säljer så det är inte nåt enstaka företag som säljer bosh grejer billigt, det är helt enkelt vad det skall kosta.
http://www.innerauto.com/store/?N=1732+4294967024+11855+4294967267+2219+802
-
Bulan
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
- Kontakt:
[quote]Nyfiken att höra hur pass vanligt det kan vara att landasonden måste bytas? Har en Oktavia combi årsmodell 02 och som rullat 6 000 mil. Fick lämna in den till verkstad i dag och fick ett ungefärligt pris på 3 000 kr - för allt. Hur blir kommentarerna till detta Skodaproblem? Ganska vanligt - ovanligt - sällan förekommande? Prismässigt?[/quote]
Borde inte den 8-åriga garantin på avgasreningen (som alla biltillverkare är skyldiga att lämna) gälla för din bil?
//Bulan
Borde inte den 8-åriga garantin på avgasreningen (som alla biltillverkare är skyldiga att lämna) gälla för din bil?
//Bulan
-
Faxnäs
- Kontakt:
Har under de senaste dagarna fått känslan av att lambdasonden inte är så hållbar på Skoda. Kan ha fel, men signaler dessa dagar pekar i den riktningen. Den lambdasond som sattes in i min bil kostade 2283;- av märket Bosch. Det finns billigare på marknaden men det gäller att få bra delar.VAG tar i nivån 2500:-. Felsökning 350:- Med arbete något över 3 000:-. En lysande lampa medförde ombesiktning, vilket jag råkade utför på grund av felaktig information, före besiktningen. Man lär sig så småningom, men det kostar extrta. Arbetet gjordes på en mindre verkstad med bra referenser.
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Lamdasond
Har under de senaste dagarna fått känslan av att lambdasonden inte är så hållbar på Skoda. Kan ha fel, men signaler dessa dagar pekar i den riktningen. Den lambdasond som sattes in i min bil kostade 2283;- av märket Bosch. Det finns billigare på marknaden men det gäller att få bra delar.VAG tar i nivån 2500:-. Felsökning 350:- Med arbete något över 3 000:-. En lysande lampa medförde ombesiktning, vilket jag råkade utför på grund av felaktig information, före besiktningen. Man lär sig så småningom, men det kostar extrta. Arbetet gjordes på en mindre verkstad med bra referenser.
Jag körde i flera månader på grund av att jag blandade samman symbolerna. Läser man instruktionsboken går det säkert bättre. Det hördes från verkstadshåll att miljön tar skada. Därför blir det ombesiktning.
Jag körde i flera månader på grund av att jag blandade samman symbolerna. Läser man instruktionsboken går det säkert bättre. Det hördes från verkstadshåll att miljön tar skada. Därför blir det ombesiktning.