Gnissel/klonk/gnäll

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Skriv svar
panzaa
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av panzaa »

Efter att ha bytt ut allt som har med framvagnen att göra i bussningsväg utan att få bort det gnällande ljudet börjar jag misstänka något annat. Har även bytt krängningshämmarstagen, utan att klonket/gnällandet ifrån höger fram har upphört. Var inne hos en meck förra veckan som nämnde något om något motorfäste kan vara kasst.

Är dessa "enkla" att byta själv (motorlift etc?), eller bör jag lämna inte Fabian för att få detta åtgärdat. Vad kan det i så fall kosta?

Hur kan man se att ett motorfäste är kasst?

Tack på förhand
Gameburg
Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
Kontakt:

Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av Gameburg »

På både min golf och octavia har jag haft klonk i framvagnen, på båda var det de gummibussningar som håller krängningshämmaren i chassi (alltså inte stagen). De blir hårda och glappar upp onödigt fort.
De är inte dyra och är hyffsat lätta att byta själv.

/Gameburg
panzaa
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av panzaa »

Jag har bytt båda 2 + krängningshämmarstagen.
Det låter lika mycket fortfarande... börjar ge upp hoppet
jarmo
Bilmodell: Skoda rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av jarmo »

kan vara stödbens lagret mvh jarmo
Nordenstam
Bilmodell: Skoda felicia pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av Nordenstam »

håller på med en fabia nu, bakre länkarmsbussningarna (i framvagnen) är spruckna och mjuka. Kan vara värt att kolla kanske?
bjornankar
Bilmodell: Skoda Rapid
Kontakt:

Inlägg av bjornankar »

Hej

Jag har liknade problem med min Fabia ochså. I min bil så yttrar det sig att det bara är gnällande ljud som tycks komma från något gummimaterial. Troode först att det kanske kom från motorupphängningen, men det tycks det inte göra. Har "puttat" på bilen med växeln i så att motor och drivpaket "rör" sig. Ljudet som jag har kommer från Vänster fram, innifrån sett. Får väl titta på det när man byter däck framöver., Tilläggas bör att ljudet i bland försvinner beroende på väderlek, detta tyder ju ochså på att det förmodligen kan härledas från något gummimaterial.
Återkommer framöver om jag kommer på något mera.

Tomas
bjornankar
Kontakt:

Inlägg av bjornankar »

Hej

Jag har liknade problem med min Fabia ochså. I min bil så yttrar det sig att det bara är gnällande ljud som tycks komma från något gummimaterial. Troode först att det kanske kom från motorupphängningen, men det tycks det inte göra. Har "puttat" på bilen med växeln i så att motor och drivpaket "rör" sig. Ljudet som jag har kommer från Vänster fram, innifrån sett. Får väl titta på det när man byter däck framöver., Tilläggas bör att ljudet i bland försvinner beroende på väderlek, detta tyder ju ochså på att det förmodligen kan härledas från något gummimaterial.

Tomas
bjornankar
Kontakt:

Inlägg av bjornankar »

Hej

Jag har liknade problem med min Fabia ochså. I min bil så yttrar det sig att det bara är gnällande ljud som tycks komma från något gummimaterial. Trodde först att det kanske kom från motorupphängningen, men det tycks det inte göra. Har "puttat" på bilen med växeln i så att motor och drivpaket "rör" sig. Ljudet som jag har kommer från Vänster fram, innifrån sett. Får väl titta på det när man byter däck framöver., Tilläggas bör att ljudet i bland försvinner beroende på väderlek, detta tyder ju ochså på att det förmodligen kan härledas från något gummimaterial.

Tomas
chris
Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16V 101Hk
Kontakt:

Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av chris »

Jag har samma problem. Gnäller som tusan när det är varmt ute. Är en bussning som är torr och gnisslar. Under höst och vinter är det tyst och rofyllt.
skodajonas
Bilmodell: Skoda Fabia 1.4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av skodajonas »

Jag har exakt samma problem...det har nu i vinter börjat gneka i nån plast nåt otroligt från framvagnen nånstans, det räcker en liten inbromsning eller start, elle gupp.

Dessutom läcker den olja från pluggen trots ny tätning och ny plugg...men jaghar vant mig..att köra skoda innebär alltid nåt problem även om det är litet..man får köra och låssas som ingenting..;-)
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Inlägg av vildagnu »

Spraya nåt silikon smörj på bustningarna till krängningshämaren. !!!bara för att det är nytt är ingen garanti att det inte knorrar å knäpper.
vildagnu
Kontakt:

Inlägg av vildagnu »

[quote]Jag har exakt samma problem...det har nu i vinter börjat gneka i nån plast nåt otroligt från framvagnen nånstans, det räcker en liten inbromsning eller start, elle gupp.

Dessutom läcker den olja från pluggen trots ny tätning och ny plugg...men jaghar vant mig..att köra skoda innebär alltid nåt problem även om det är litet..man får köra och låssas som ingenting..;-)[/quote]

Att det läcker olja från pluggen är inte Skodas fel. nån hobby meck har dragit pluggen för hårt och spräkt tråget. tittar du så kommer du hitta en spricka.
bjornankar
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av bjornankar »

Tyst......
Nu har "gnället# tystnat. Det kom från den undre bärarmen. Det sitter en gummi/plast historia i denna del. Själva infästningen till den är öppen. Sprayade lite olja samt Molykote, efter det helt tyst.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av lejon-hjarta »

Bör tänkas, att vissa gummi bussningar. Tål inte att ha silicon på. Dom kan "smälta" av silicon. Eftersom silicon har en frättande biverkning på gummi. Så kan det resultera i att gummit blir alldeles för mjukt.

Om jag vore er, så skulle jag absolut inte spraya silicon på gummi.

DaNieL
vildagnu
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel/klonk/gnäll

Inlägg av vildagnu »

[quote]Bör tänkas, att vissa gummi bussningar. Tål inte att ha silicon på. Dom kan "smälta" av silicon. Eftersom silicon har en frättande biverkning på gummi. Så kan det resultera i att gummit blir alldeles för mjukt.

Om jag vore er, så skulle jag absolut inte spraya silicon på gummi.

DaNieL[/quote]

Lite undrande Daniel! Du säger att silicon smälter gummi!? eller mjukar upp för mycket!? Vad grundar du det på??? egna erfarenheter??
Mina egna erfarenheter som mek så har jag aldrig varit med om att någon smörjspray inehållande silicon skulle smälta gummi eller på något annat sätt föstöra det. Med tanke på att väldigt många sprayer/Medel inehåller just silicon när man smörjer upp gummi detalier.
Men berätta gärna Nyfiken man kan ju lära sig något!!!!
Skriv svar