Oljebyte
-
Teo
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi
- Kontakt:
Oljebyte
Oljebyte
Har nu gjort första servicen, 2000mil, på min Skoda Octavia 2.0fsi 2006,kostnad 2.700kr.
Man måste ju göra den för att behålla mobilitetsgarantin, men värdet på den garantin kan ju diskuteras.
De flesta punkterna (sk inspektionsservice)är ju sånt som man själv har koll på, det väsentligaste är väl byte av olja o filter. Nu till min fundering; när jag kollar på oljestickan så är färgen på oljan ganska svart, inte ljus o genomskinlig som den brukar vara när man har bytt till ny olja. Finns det verkligen kvar så pass mycket rester av den gamla oljan ändå, så det blir denna mörka färg. Jag har kört bilen 25km efter servicen så den gamla olja borde vara ordentligt utspädd.
Verkstan har fyllt i olja Shell helix 4,6 liter à 172 kr/liter och
bytt oljefilter, 154 kr.
Någon här som har samma erfarenhet?
Teo
Har nu gjort första servicen, 2000mil, på min Skoda Octavia 2.0fsi 2006,kostnad 2.700kr.
Man måste ju göra den för att behålla mobilitetsgarantin, men värdet på den garantin kan ju diskuteras.
De flesta punkterna (sk inspektionsservice)är ju sånt som man själv har koll på, det väsentligaste är väl byte av olja o filter. Nu till min fundering; när jag kollar på oljestickan så är färgen på oljan ganska svart, inte ljus o genomskinlig som den brukar vara när man har bytt till ny olja. Finns det verkligen kvar så pass mycket rester av den gamla oljan ändå, så det blir denna mörka färg. Jag har kört bilen 25km efter servicen så den gamla olja borde vara ordentligt utspädd.
Verkstan har fyllt i olja Shell helix 4,6 liter à 172 kr/liter och
bytt oljefilter, 154 kr.
Någon här som har samma erfarenhet?
Teo
-
dannes41
- Bilmodell: octavia slxi
- Kontakt:
Sv:Oljebyte
då kanske dom inte bytte oljan,oljan ska inte vara svart ens efter 1000 mils körning.
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Oljebyte
en dålig olja blir aldrig svart = dvs. inte tvättar motorn och binder skit och annat
bra olja= skall bli smutsig och binda smuts och annat i i motorn
bra olja= skall bli smutsig och binda smuts och annat i i motorn
-
Teo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Jag kollade oljestickan utanför verkstaden utan att ha startat motorn, alltså inte kört bilen alls, oljan på stickan var svart.Torkade av stickan noggrant för att ta bort ev gamla oljerester, kollade igen, oljan var svart.Verkstaden hade ställt ut bilen utanför så motorn har väl varit igång några minuter. Jag har svårt att tro att den
här motorn skulle lämna kvar så stor mängd olja att den kan svärta ner 4,6 liter ny longlifeolja. Finns det något enkelt sätt att analysera oljekvaliten, eller någon instution eller företag som kolla kvaliten på utfört verkstadsjobb?
Teo
här motorn skulle lämna kvar så stor mängd olja att den kan svärta ner 4,6 liter ny longlifeolja. Finns det något enkelt sätt att analysera oljekvaliten, eller någon instution eller företag som kolla kvaliten på utfört verkstadsjobb?
Teo
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Hej, ja de finns flera företag som gör analyser. Men de kostar rejält mycket pengar...så jag vet inte hur pass värt de är för dig att spendera dom pengarna på analys.
Du skulle kunna be verkmästaren på verkstan du servat på, att dom tar ett oljeprov och skickar de till VAG i tyskland. Eftersom du misstänker att dom eventuellt inte kanske har bytt oljan. Så då får han klargöra om dom har det eller inte.
Jag tycker de låter väldigt konstigt att din olja är svart, efter att du har gjort service. Jag hade in min octavia 1,6FSi nu på 3000mil service. De första jag gjorde va kolla oljan, den är helt genomskinlig. Har kort cirka 1000km efter servicen, och oljan är fortfarande helt fräsch. Inte svart.
Så jag tror väldigt starkt på att dom inte har bytt olja.
Ett tips när du lämnar bilen på service, du kan be dom att ge dig typ de gamla oljefiltret. På så viss kan du veta om dom åtminstånde har bytt filtret.
Inte seriöst av verkstaden att göra så här. Vilken verkstad va det?
Daniel
Du skulle kunna be verkmästaren på verkstan du servat på, att dom tar ett oljeprov och skickar de till VAG i tyskland. Eftersom du misstänker att dom eventuellt inte kanske har bytt oljan. Så då får han klargöra om dom har det eller inte.
Jag tycker de låter väldigt konstigt att din olja är svart, efter att du har gjort service. Jag hade in min octavia 1,6FSi nu på 3000mil service. De första jag gjorde va kolla oljan, den är helt genomskinlig. Har kort cirka 1000km efter servicen, och oljan är fortfarande helt fräsch. Inte svart.
Så jag tror väldigt starkt på att dom inte har bytt olja.
Ett tips när du lämnar bilen på service, du kan be dom att ge dig typ de gamla oljefiltret. På så viss kan du veta om dom åtminstånde har bytt filtret.
Inte seriöst av verkstaden att göra så här. Vilken verkstad va det?
Daniel
-
robert_gbg
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
De kan ju ge dig ett oljefilter i högen av gamla om de nu vill blåsa dig ändå... så att få de gamla oljefiltret säkerställer inte att de verkligen bytt oljan.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Ja de har ju rätt i. Okej nästa gång du gör service. Köp en filt penna med vit färg. Så markera du oljefiltret med denna, och om du orkar så kan du markera oljepluggen. För att se om ens skruvar loss pluggen. Ett sträck över pluggen borde räcka, då ser du om sträcket antingen passerar varandra, eller blir oförändrat.
De kanske jag borde göra nästa gång...
De kanske jag borde göra nästa gång...
-
Teo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Jag kollade oljestickan innan jag skulle köra iväg med bilen och när jag såg att det var svart olja hämtade jag verkstadens kundmottagare , frågade varför oljan var svart. ”det är gammal olja kvar på stickan” sa han torkade av den, kollade igen, fortfarande samma svarta olja.” det blir kvar rester av den gamla olja under i motorn, den måste få gå några minuter”.
Han startar motorn och efter 2 minuter kollar han igen, samma nedsmutsad olja.
För att göra historien kort ; kundmottagare hävdar att han själv sett att mekarn bytt olja, jag hävdar bestämt att oljan ska inte se ut på det här viset om oljebytet. skett korrekt. Vi frågar mekanikern som servat bilen och SJÄLVKLART så säger han att oljan är bytt. Jag ber att få se filtret och han visar på ett av filter i högen o säger; ”det måste vara det här”???
Jag har själv mekat med bilar i hela mitt liv och bytt olja för jag vet ju hur det fuskas, och nu en av de få gånger jag lämnar in bilen, till en auktoriserad MRF märkesverkstad så händer detta. Några borde byta jobb, Fy f-n.
Jag kommer att fortsätta att hävda min rätt, frågan är bara vad jag ska göra , men att prata med media brukar ju få effekt.
Vill i detta läge ej ange vilken verkstad det handlar om, men det kommer sen, i alla fall så är det en mindre ort i norra Sverige. Det finns väl 4-6 mekare anställda där.
Tacksam for alla synpunkter o tips, men jag vill inte vänta till nästa servicetillfälle om 1-2 år med att avslöja felaktigheter. Hur många före och efter mej har blivit blåsta här?
Han startar motorn och efter 2 minuter kollar han igen, samma nedsmutsad olja.
För att göra historien kort ; kundmottagare hävdar att han själv sett att mekarn bytt olja, jag hävdar bestämt att oljan ska inte se ut på det här viset om oljebytet. skett korrekt. Vi frågar mekanikern som servat bilen och SJÄLVKLART så säger han att oljan är bytt. Jag ber att få se filtret och han visar på ett av filter i högen o säger; ”det måste vara det här”???
Jag har själv mekat med bilar i hela mitt liv och bytt olja för jag vet ju hur det fuskas, och nu en av de få gånger jag lämnar in bilen, till en auktoriserad MRF märkesverkstad så händer detta. Några borde byta jobb, Fy f-n.
Jag kommer att fortsätta att hävda min rätt, frågan är bara vad jag ska göra , men att prata med media brukar ju få effekt.
Vill i detta läge ej ange vilken verkstad det handlar om, men det kommer sen, i alla fall så är det en mindre ort i norra Sverige. Det finns väl 4-6 mekare anställda där.
Tacksam for alla synpunkter o tips, men jag vill inte vänta till nästa servicetillfälle om 1-2 år med att avslöja felaktigheter. Hur många före och efter mej har blivit blåsta här?
-
5.2 racing
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Stå på dig för guds skull! Äntligen finns det en chans att sätta dit en märkesverkstad.
-
johnny mann
- Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Fråga om oljan tappats ut via oljepluggen eller sugits ut via oljestickan.Om oljan sugits ut kan det lämna en liten skvätt på botten,och då kan även ny olja se svart ut.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Hmmm, ja de kan ju hända att dom inte sugit ut allt. Jag vet att min bil, så suger dom ut oljan. Men oljan ser ändå fräsch och ny ut. Inte svart.
Så frågan är ju, har dom eller har dom inte bytt.
DaNieL
Så frågan är ju, har dom eller har dom inte bytt.
DaNieL
-
Mattixx
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
På dagens moderna motorer har oljorna såpass hög kvalitet att den genast skiftar färg när den används. Mao inget fel.
Denna sjukliga misstro mot verkstäderna upphör aldrig att förundra mig.
Denna sjukliga misstro mot verkstäderna upphör aldrig att förundra mig.
-
stoom
- Bilmodell: Jetta
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Ingen rök utan eld! Det händer att verkstäder fuskar, det är bevisat ett flertal gånger.
Jag bytte själv olja/filter/plugg på min Octavia 2ggr. Vid 1500mil och vid 4500, alltså mellan ordinare longlif service.
Varje gång oljan byttes syntes det på stickan som var ljus och fin. Naturligtvis även när verkstaden gjort service.
Senast bytte jag själv olja/filter/plugg på nuvarande bil (Jetta -07) som då hade gått 1500mil. Kollade oljan igår vid 1800mil och oljan på stickan var fortfarande relativt ljus/transparant.
Alla gångerna som jag själv bytt olja har oljan köps hos Skoda i Nacka eller VW i Haninge enligt sist gällande VW lonlife norm = modern olja, Shell eller Castrol.
Ett korrekt utfört oljebyte syns på stickan. Basta!
/O
Jag bytte själv olja/filter/plugg på min Octavia 2ggr. Vid 1500mil och vid 4500, alltså mellan ordinare longlif service.
Varje gång oljan byttes syntes det på stickan som var ljus och fin. Naturligtvis även när verkstaden gjort service.
Senast bytte jag själv olja/filter/plugg på nuvarande bil (Jetta -07) som då hade gått 1500mil. Kollade oljan igår vid 1800mil och oljan på stickan var fortfarande relativt ljus/transparant.
Alla gångerna som jag själv bytt olja har oljan köps hos Skoda i Nacka eller VW i Haninge enligt sist gällande VW lonlife norm = modern olja, Shell eller Castrol.
Ett korrekt utfört oljebyte syns på stickan. Basta!
/O
-
uslingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Då kvarstår väl bara att någon börjar resonera att att oljan man häller i (oftare än det behövs) är rena skiten.
Fin dyr helsyntet (Made in China) för 100:- litern.
Kanske bäst att inte byta olja över huvud taget?
Tjing!
Fin dyr helsyntet (Made in China) för 100:- litern.
Kanske bäst att inte byta olja över huvud taget?
Tjing!
-
Teo
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
”Vi fuskar inte, oss kan ni lita på”, sa ICA-handlarna om köttfärsen till SVT, uppdrag granskning.
”Vi fuskar inte, oss kan ni lita på”, sa bilverkstäderna till Aschberg. insider TV3.
"Nää, det är kunderna som är misstänksamma och okunniga , dom bara klagar och gnäller!!!"
”Vi fuskar inte, oss kan ni lita på”, sa bilverkstäderna till Aschberg. insider TV3.
"Nää, det är kunderna som är misstänksamma och okunniga , dom bara klagar och gnäller!!!"
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Rusta Motorolja delsyntet
Delsyntetisk kvalitetsolja med hög prestanda, 10W/40.
139:-
Rusta Motorolja helsyntet
Helsyntetisk kvalitetsolja med hög prestanda, 5W/40.
199:-
Ovanstående text är kopierat från Rustas hemsida, men foto på dunkarna kom inte med, men de är på 4 liter. Vad kan det vara för kvalitet på denna motorolja med tanke på det pris som Rusta tar i förhållande till andra inköpsställen?
Rusta framhåller som synes "hög prestanda" Är det någon som har prövat och kan uttala sig? Varifrån kan denna olja ha kommit? Kanske oljan inte är sämre än andra oljor? 50:- kr/liter är väl inget dumt pris.
Delsyntetisk kvalitetsolja med hög prestanda, 10W/40.
139:-
Rusta Motorolja helsyntet
Helsyntetisk kvalitetsolja med hög prestanda, 5W/40.
199:-
Ovanstående text är kopierat från Rustas hemsida, men foto på dunkarna kom inte med, men de är på 4 liter. Vad kan det vara för kvalitet på denna motorolja med tanke på det pris som Rusta tar i förhållande till andra inköpsställen?
Rusta framhåller som synes "hög prestanda" Är det någon som har prövat och kan uttala sig? Varifrån kan denna olja ha kommit? Kanske oljan inte är sämre än andra oljor? 50:- kr/liter är väl inget dumt pris.
-
Dard
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi + Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Hej,
Har en kamrat som alltid kört Biltema helsyntet i sin hårt trimmade(500-600hk) och trubokonverterade Bora VR5:a.
Han skriver ibland här på sidan. Han frågade experterna på Scaina's Motorlabb angående Biltemas olja och de standarder de uppfyller enligt texten är mycket bra. My two cents!
mvh
Björn
Har en kamrat som alltid kört Biltema helsyntet i sin hårt trimmade(500-600hk) och trubokonverterade Bora VR5:a.
Han skriver ibland här på sidan. Han frågade experterna på Scaina's Motorlabb angående Biltemas olja och de standarder de uppfyller enligt texten är mycket bra. My two cents!
mvh
Björn
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljebyte
Kul om denne kamrat kunnde nämrare beskriva vilka erfarenheter som kommit fram under den tid denna olja har använts. Kan Biltemas olja var indentiskt med den olja Rusta säljer? Dras det en slutsats utifrån prisnivån?
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
biltemaolja
[quote]Kul om denne kamrat kunnde nämrare beskriva vilka erfarenheter som kommit fram under den tid denna olja har använts. Kan Biltemas olja var indentiskt med den olja Rusta säljer? Dras det en slutsats utifrån prisnivån?[/quote]
jag pratade med en olje-representant från statoil idag,de va öppet hus på en oljedepå här i krakarna idag,och jag frågade om ryktet stämmer att biltemas oljor kommer från statoil?efter lite skruvande på sig sa han:jo de e så,deras olja kommer från oss.Så statoiloljan på macken e svindyr-samma olja på biltema e billig!(usch de tar emot att säga nått positivt om biltema......vi har haft några ordentliga duster under åren............)
jag pratade med en olje-representant från statoil idag,de va öppet hus på en oljedepå här i krakarna idag,och jag frågade om ryktet stämmer att biltemas oljor kommer från statoil?efter lite skruvande på sig sa han:jo de e så,deras olja kommer från oss.Så statoiloljan på macken e svindyr-samma olja på biltema e billig!(usch de tar emot att säga nått positivt om biltema......vi har haft några ordentliga duster under åren............)
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:biltemaolja
Ett intressant tips att det kan vara samma sorts olja, kvalité, men med olika prisnivåer. Kanske flera har iakttagelser att förmedla.