Min gamla Octavia 1,9 tdi 98-års modell, 41500 mil, har nu i slutet av sin levnad börjat att betè sig. Vid motorbromsning i backar så börjar han att ge lite gas momentant. Detta ger en ryckig gång. Problemet accentueras när det svänger något i backen (mer gas). Så fort jag trycker lite på gaspedalen eller bromspedalen så upphör fenomenet. I övrigt går bilen helt normalt. Bad Blennermarks i Uddevalla att göra ett felsök (500kr), men dom hittade inget som felades i elektroniken. Jag föreslog att det kanske kunde vara luftmängdsmätaren som började att ge upp. Men nej, då är inte symptomen sådana. Avgasåterföringen då? Kanske. Nej sade en annan tekniker. Dom kunde göra en fördjupad undersökning.
Jag tyckte inte att det var värt det å tog min bil och åkte. Finns det någon i detta forum som kan ha någon aning om vad det kan vara? Skall snart byta bil så detta lilla problem är inget livsavgörande. Men det kunde vara trevligt att ge verkstadsproffsen en liten vink om något dom själva inte har en aning.
Hugg å gas i backe
-
MALL
- Bilmodell: Skoda Octavia II
- Kontakt: