Drar olja och misständer

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Reborn
Bilmodell: Skoda Octavia Combi
Kontakt:

Drar olja och misständer

Inlägg av Reborn »

Hej!
Jag är ny på detta forum (hittade precis hit), och försökte hitta lite tips angående felet på min bil.
Hittade ingen tråd som matchade felet...

Det är en Octavia 1,6 -01.
Felet är att den dels drar olja (inget dropp undertill dock), dels misständer och är slö.
Misständer den på låga varv vid belastning så rasslar det från ventilerna och lite blå rök letar sig ut med avgaserna.
Över 3000v/min så går den iofs jämnt utan missljud, men är slö.

Oleförbrukningen har ökat succesivt, till som mest kanske en liter per 150 mil.
Oljelocket har tidigare haft en gul sörja, så förra ägaren har antagligen misskött oljebyten.
Dock så har jag haft den i två år och fått den fullservad.
Den drog ingen olja att tala om det första 1,5 året, utan det har succesivt ökat.
Möjligen man kan jämföra det med misständningen (som från början knappt märktes mer än som att motorn var slöare).

En lambdasond har bytts för ett år sedan, den andra har bara haft sporadiskt fel med uppvärmningen.
Tändkablar visade sig i våras vara i dåligt skick och byttes samtidigt med tändstiften.
Det blev betydligt bättre, men inte bra.

En bilmek som jag känner gjorde ytterligare en översyn, och bytte stiften igen samt "gjorde rent några kanaler m.m." (dock ingen komplett motorrengöring).
Efter det så gick bilen kanon - faktiskt bättre än den någonsin gjort!
Blev dessutom extra smidig vid start från stillastående.
Men det höll bara en kortare tid, sedan återkom felet succesivt igen.

Tändstiftet i huvudsak på 1:ans cylinder är ngt svart och fuktigt och spetsen på elektroden har "ätits upp" en del.
Läcker in olja i cylindern?

Tyvärr har så jobbar blimeken mer än lovligt mycket och har projekt hemma, så han hinner dåligt med att följa upp felsökningen.
Jag tvingas nu prova andra alternativ för att få löst problemet, men är tveksam till att lämna in bilen till Skoda själva.
Jag befarar det värsta, att t.ex. några kolvringar som gett upp, eller iaf ventilstyrningar som är slitna.

Någon som har ett tips?

Om det är kolvringar så är det knappt lönt att åtgärda det verkar det som...
En rep av den digniteten går väl lös på minst 25 tusen kr!
Räknar då iofs med en ny lambda i detta pris.

Om det är ventilstyrningar eller toppackning (inget problem med kylvätskan dock) så blir det billigare naturligtvis.

Fast om katalysatorn har tagit permanent stryk är det väl helt kört...
Reborn
Kontakt:

Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av Reborn »

Någon som har varit med om något liknande?
Alla tips mottages tacksamt!
Har pratat med någon verkstad, men de är spontant tveksamma om det är lönt att kika på felet, så jag har inte lämnat in den till någon än.
KAN vara av lite enklare art med, tur, men också bli en dyr historia.
Då är det sannolikt inte lönt att reparera (har för lite möjlighet och kunskap att meka själv med det).
frings
Bilmodell: Octavia Ambiente kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av frings »

En 01 har säkert några tusen mil på nacken och ingen bil kommer ju undan förslitning. Om bilen i övrigt är i gott skick är det inte så dumt att satsa på en motorrenovering. Alternativet att köpa en ny bil och ha den gamla som inbyte är en betydligt sämre affär. Dels får man inte mycket för den gamla, dels är värdeminskningen för nya bilar den värsta kapitalförstöringen man kan utsättas för.
Du kan höra med en Mekonomenverkstad och begära en offert. De har ett helt annat prisläge än märkesverkstaden.
Reborn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av Reborn »

Jo, tack för tipset.
Står och väger alternativen just nu.
Har fått någon hänvisning idag som jag kan kolla upp.
Rätt mek & rätt erfarenhet är avgörande här för hur gå vidare...!
h1ans
Bilmodell: Skoda Fabia 2 Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av h1ans »

[quote]Jo, tack för tipset.
Står och väger alternativen just nu.
Har fått någon hänvisning idag som jag kan kolla upp.
Rätt mek & rätt erfarenhet är avgörande här för hur gå vidare...!
[/quote]
Prova med att blanda i STP tillsatsolja c:a 130 kr. (kallades för klisterolja på 60-talet) finns på bla. Coop Forum eller dom flesta andra med bil-tillbehör innan du lämnar in den. Töm ut oljan i motorn, återanvänd den men ta bort en 1/2 liter, blanda i STP- oljan i motoroljan med rumstemperatur och fyll på motorn igen.
Bilen jag bytte på drog 1 liter olja på 100mil men efter byte och iblandning av STP-oljan en gång drog den ingen olja på 7000 mil. Bytte olja som vanligt efteråt utan tillsats.
Tändningsproblem på samma bil jag hade då blev bättre med värmetåliga stift med kopparkärna. Bilen började misstända vid 90km/h. Kompressionsprov är alltid bra att göra.
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av vildagnu »

kolla så inte vevhus ventelationen är igensatt.
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av vildagnu »

haha. mm rättstavning..
Reborn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av Reborn »

Intressanta svar!

Hans:
Tack för tipset.
Har lekt med tanken på om det kan vara oljesludge (igensatta oljekanaler eller motsvarande) som fortfarande täpper till vissa punkter, och därmed pressas oljan förbi in i cylinder på ställen som normalt borde vara täta.
Din STP olja har troligen bara varit en del i det hela med att till nöds rensa och skapa förutsättningar för att befintliga delar skall må så bra som möjligt i deras nuvarande skick.
När motorn värms upp återkommande gånger, och speciellt efter oljebyten så bör alla spår av STP oljan vara långt borta...
Inte desto mindre intressant att du har haft liknande problem och fick avhjälp det med ditt knep!

Kalle:
Vevhusventilationen skall kollas igen, dock är det delvis rensat i motorn med hänsyn till detta.
Delvis, yes, vet inte riktigt hur, men det är inte komplett rengjort vilket jag har blivit informerad om.

Det ser iom detta alltså ut som om jag borde lämna in bilen till en seriös motorrengöring (Engineflush), med oljefilter- och oljebyte, samt byta stiften.
Det är iaf en billig åtgärd som nog bör göras i vilket fall som helst om jag skall behålla bilen med den nuvarande motorn.
Det stöder dessutom resultatet av det tidigare enkla försöket med viss rengöring (inkl. byte av stift)., för bilen gick faktiskt kalas en tid efter det.
Frågan är bara om det blir en fortsatt förlust av olja eller inte.
2 deciliter/100 mil går ju dock att finna sig i, och det bör katten också klara av utan problem tycker jag.

- Återkommer med rapport när detta är gjort (nåja, en lite tid senare för att kunna se resultatet).

- Men är det någon annan som har haft liknande fel så berätta gärna!
Alla erfarenheter mottages tacksamt.
Reborn
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av Reborn »

Ehhh...kompressionsprov skall jag nog först göra förstås, för om det visar på stora problem så är det inte lönt att göra en rengöring alls...
Då sitter nog problemet i toppackningen, vilket innebär att motorn måste plockas isär.
Det är kanske billigare med en motor från skroten i så fall, tyvärr.
h1ans
Bilmodell: Skoda Fabia 2 Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Drar olja och misständer

Inlägg av h1ans »

Hej, oljan går förbi cylindern om den är för sliten med dåliga ringar, visar kompressionsprovet dålig kompression slår du i en skvätt vanlig olja i cylindern genom tändstiftshålen, ökar kompressionen då så är det slitna ringar och då minskar oljeförbrukningen med STP. Om kompressionen inte ändrar sig är det otäta ventiler, men då gäller renovering. Om topplockspackningen är trasig ser du oljeflimmer i kylarvattnet eller att det kommer luftbubblor i kylarvattnet. OBS. KOLLA vid KALL motor!!!
PS. jag skrev att en (1) behandlig med STP räckte 7000 mil med oljebyte var 500 mil utan STP, då jag sålde bilen. Ta det enklaste först...........DS.
Skriv svar