oljefilter
-
styrbjörn
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
oljefilter
Är det någon här som vet vad det är för åtdragningsmoment på oljefiltret på en 75hk fabia.Har köpt en haynes bok men hittar inget svar.MVH Björn
-
skodajonas
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4
- Kontakt:
Sv:oljefilter
Står det inte på oljefiltret ? På mitt som jag tittar på just nu till 68 HK motorn som jag ska byta i helgen står det iaf 20Nm.
Men en annan intressant reflektion är att jag aldrig nånsin brytt mig om att kolla momentet, utan alltid dragit för hand relativt hårt men inte för hårt när jag monterat filtret.
Men en annan intressant reflektion är att jag aldrig nånsin brytt mig om att kolla momentet, utan alltid dragit för hand relativt hårt men inte för hårt när jag monterat filtret.
-
styrbjörn
- Kontakt:
Sv:Sv:oljefilter
Tack för svaret.Jag har alltid dragit förhand på min motorer men på fabiafiltret (pirat) så fanns det så man skulle dra med hylsa så man vart lite konfunderad och jag läste i någon tråd att det skulle dras med moment men inte hur mycket.
-
Landell
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:oljefilter
Ta lite olja på gummiringen som sitter på filtret, dra sedan filtret förhand..
Ringen sväller efter en stund och då blir det absolut tätt!
Ringen sväller efter en stund och då blir det absolut tätt!
-
skodajonas
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4
- Kontakt:
Sv:oljefilter
Du skriver om piratfilter. Egentligen undrar jag hur stor skillnad det är på original och pirat. Ett original kostar strax över 100 kr, på firmor som säljer likvärdiga ( påstådda samma tillverkare) så kan det kosta 90 kr. Skillnaden är inte så stor, och tittar man på filtren så kan man märka ibland en klenare uppbyggnad, känns som lite tunnare plåt osv.
Men frågan är vad det gör för skillnad. Själv tycker jag oljefiltret har så pass viktig funktion att jag nästan alltid köper ett originalfilter.
andra åsikter?
Men frågan är vad det gör för skillnad. Själv tycker jag oljefiltret har så pass viktig funktion att jag nästan alltid köper ett originalfilter.
andra åsikter?
-
MathiasS
- Kontakt:
Muttern på filtret (som gör att man kan använda en hylsa) är tillför att LOSSA filtret, inte för att dra fast det.
Dra fast filtret för hand precis som vanligt. Olja på gummiringen, därefter dra för hand nästan så hårt man kan.
Dra fast filtret för hand precis som vanligt. Olja på gummiringen, därefter dra för hand nästan så hårt man kan.
-
styrbjörn
- Kontakt:
Pirat eller orginal den eviga frågan.
-
MathiasS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:oljefilter
[quote]Pirat eller orginal den eviga frågan.[/quote]
Jag tycker det är en icke-fråga.
Åk och köp ett "orginalfilter" om det känns bäst. Själv brukar det sluta med att jag åker till OKQ8 och köper filter eftersom det är dom som har öppet när jag vill handla. Där får jag ett filter från MANN som dom gånger jag jämfört varit tillsynes identiskt med orginalfiltret.
Jag tycker det är en icke-fråga.
Åk och köp ett "orginalfilter" om det känns bäst. Själv brukar det sluta med att jag åker till OKQ8 och köper filter eftersom det är dom som har öppet när jag vill handla. Där får jag ett filter från MANN som dom gånger jag jämfört varit tillsynes identiskt med orginalfiltret.