Motorlampa....

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Julle
Bilmodell: Skoda fabia
Kontakt:

Motorlampa....

Inlägg av Julle »

Hej Forumet!

(Skoda Fabia 1.4 MPI)

Det har skrivits om motorstyrningslampan här på forumet vad som kan vara fel osv. Denna lite smått irriterande lampa har släcks (på verkstad och av sig själv) vid upprepade tillfällen utan att felet har avhjälpts.

Tankavluftnings ventilen bytt.
Lambdasond bytt för två år sedan (är fortfarande ok!)
Motorn har samma låga bensinförbrukning och uppför sig normalt.
Avgasvärdena är normala (inga problem där)

Har fått rådet att byta "databoxen" samt kolkanister och avluftningsrören.

Är det någon som har en ide' om hur man kan lösa detta på billigast möjliga sätt, och vad felet egentligen är?

Tack på förhand!!
missy
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Motorlampa....

Inlägg av missy »

Har också problem med denna lampa som börjar å lysa ibland. Å nu har den börjat lysa igen igår. Har fått den släkt typ 3 ggr tidigare på Skoda verkstad. Första gången var förklaringen att jag tankade i för mycket bensin, att jag försökte tanka i lite till när det tog "stopp" egentligen. Att ångorna gick in bakvägen till motorn då. Kan stämma. Så jag slutade å tanka fullt, men det hjälpte inte. Lyser igen alltså. Men bilen går bra, märker absolut ingen skillnad. Vill också veta vad man ska göra åt detta, kan man släcka lampan själv eller??
mija

Sv:Sv:Motorlampa....

Inlägg av mija »

Det som kan hända när man efterfyller är att Aktivkolfiltret fylls med bensin och förstörs, det kan resultera i att motorlampan tänds, men även en defekt AKF-ventil, trasiga slangar, stopp i slangar kan vara felet.
Skriv svar