Oljepåfyllningslock!

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Gullideckel
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Oljepåfyllningslock!

Inlägg av Gullideckel »

Mitt oljepåfyllningslock är minst sagt lite skumt...

Gällen Skoda Fabia MPI, 1,4 / AQW(?) motor från 2001.

Själva locket fäster endast i plastskölden och inte i ventilkåpan(av aluminium) detta gör att locket inte sluter helt tätt.

Ska de vara så?

Om jag lyfter av plastskölden(som täcker motorn) så hittar jag på baksidan av plastskölden ett extra oljelock, typ servicelock kan jag köra med detta lock istället?

Hur ser de ut på era bilar.
Gullideckel
Kontakt:

Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av Gullideckel »

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1340476#p1340476

Här finns bilder!
MathiasS
Kontakt:

Sv:Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av MathiasS »

Har en 01, 101hk. har inte reflekterat över detta vilket brukar betyda att det inte är ett problem på min bil..... ;)

Jag tror nog att det blir så tätt du önskar om du får dit plastkåpan ordentligt.
Gullideckel
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av Gullideckel »

Näe...är säkert olika för olika motorer.

Dock tryckte jag dit plastskölden så hårt/tätt de bara gick...MEN de tätade inte tillräckligt ändå...

Jag tog då och använde serviceoljelocket istället(som ingen på VAG verkar ha hört talas om att de sitter ett på insidan av plastskölden)

Hur som helst med detta "serviceoljelock" så sitter de tätt men då kan jag inte ha plastskölden på...dock har jag blivit av med ett annat problem vilket var att bilen hostade till när man stannar vid ett rödljus efter ex. motorvägskörning(skulle gissa att de berodde på tjuvluft genom oljelocket).
mija

Sv:Sv:Sv:Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av mija »

Det extra locket som sitter under plasten är ett servicelock som man kan använda när man t ex felsöker och måste ha motorn igång utan att ha plasten där, tidigare motorer hade inte plasten, då satt locket direkt på ventilkåpan som du har nu och det går alldeles utmärkt att ha det så.
MathiasS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av MathiasS »

Jag tittade lite mer noggrant idag och det sitter ju som en liten tratt i plåt som ansluter upp mot plastlocket och då tätar när man skrivat på locket. Det kanske är något som trillat bort på din bil?
Gullideckel
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Oljepåfyllningslock!

Inlägg av Gullideckel »

[quote]Jag tittade lite mer noggrant idag och det sitter ju som en liten tratt i plåt som ansluter upp mot plastlocket och då tätar när man skrivat på locket. Det kanske är något som trillat bort på din bil?[/quote]

Precis de är en tratt(aluminiumkrage) på ventilkåpan och en plasttratt(aluminiumkrage) på plastskölden.

Om jag minns bilden från ETKA rätt så har jag rätt antal packingar...kanske måste kolla de där igen..

Tillsvidare gör jag som mija skriver här ovan...kör utan plastsköld.
Skriv svar