Orkeslös octavia

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Orkeslös octavia

Inlägg av mikael.andersson »

Hej

Jag har en vän som har problem med att hans bil blir orkeslös de första 1-2 sekunderna då han accelererar, någon som haft detta problemet? Verkar som att det kan vara ett igensatt filter tycker jag men jag tänkte få lite mer kött på benen innan jag säger till han att köpa nytt. Ingen checklampa tänd.. Känns lite som turbolagg men hans bil saknar turbo.
danielw
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLXi -00
Kontakt:

Sv:Orkeslös octavia

Inlägg av danielw »

Hej.

Jag upplever liknande symptom på min octavia 1.6 GLXi -00.
Har ni lyckats lista ut vad felet var?
Eller finns det någon annan som har någon idé?

Mvh Daniel
rogerlj
Bilmodell: Skoda Superb iv
Kontakt:

Sv:Sv:Orkeslös octavia

Inlägg av rogerlj »

Ett tips har jag men det gäldeen Saab 900 (gamla modellen och garanterat utan turbo) bilen åkte ut och in på märkes verkstaden men dem fixade inte detta. Det visade sig att frun inte märkte detta så mycket för hon pluttade mest runt i byn och varvade heller inte ur bilen. När jag då provade så kom det direkt när jag belastade motorn på alla växlarna, släppte man lite så kom den igen men ströp sig själv när man belastade med lite vrid igen.
Märktes inte på det viset om man stod stil och gasade. Men felet är lika löjligt som det var svårt att hitta det... Inuti ljuddämparna sitter perforerade rör som ligger inlindade i någon form av vit glasull långtrådig sådan, så när dämparen går sönder innuti så kan detta ske ock då lägger sig isoleringen och blockerar utgången för avgaserna, och då orkar inte motorn dra.....
danielw
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLXi -00
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Orkeslös octavia

Inlägg av danielw »

Tack för tipset, är lite osäker på hur jag kan kontrollera om det är detta men.
Den går även lite ryckigt när man kört motorn varm, ska testa och byta tändstift och luftfilter i helgen och se om det gör någon skillnad.
rogerlj
Bilmodell: Skoda Superb iv
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Orkeslös octavia

Inlägg av rogerlj »

börja med att titta in i dämparen om det går, annars lossa och dra av sista dämparen och kör en runda inget jätte jobb.
Skriv svar