Bli av med skodan?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Peter84
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6GLX
Kontakt:

Bli av med skodan?

Inlägg av Peter84 »

Jag har köpt ny bil nu och den gamla skodan från 98a är rätt sliten och får snart körförbud.
Frågan är om man får några pengar för den som den är eller ska man sälja den i delar?
Man får inget för att skrota nuförtiden va?
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av sir_pelle »

finns alltid folk som köper, det är väl bara o lägga ut den på blocket så får du väl svar på din fråga.
Peter84
Kontakt:

Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Peter84 »

Massa skumt folk som köper bilar.
Får väl lägga ut en annons när jag orkar.
plutten
Bilmodell: Skoda octavia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av plutten »

Du hade själv köpt ny bil nyss va?????????
Jonas Magnusson
Bilmodell: Skoda Octavia 98
Kontakt:

Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Jonas Magnusson »

[quote]Jag har köpt ny bil nu och den gamla skodan från 98a är rätt sliten och får snart körförbud.
Frågan är om man får några pengar för den som den är eller ska man sälja den i delar?
Man får inget för att skrota nuförtiden va?[/quote]

Om den är besiktigad och klar skulle jag tippa att du kan få mellan 10 -20 tusen för den beroende på skick, närmare 10 om den är sliten och har gått långt.
Obesiktigad så är den iskall och i princip värdelös.

Jag har själv en 98 som jag tänkte köra tills den rasar, då det lilla jag skulle få för den inte räcker till i princip någonting.
Peter84
Kontakt:

Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Peter84 »

Låter som min 98! det är inte mycket som fungerar på den och det skulle kosta massa att få den nybesiktigad. Får se vad jag ska göra med den...
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av maverick »

[quote]Låter som min 98! det är inte mycket som fungerar på den och det skulle kosta massa att få den nybesiktigad. Får se vad jag ska göra med den...[/quote]

Då är det skrot.
Kabben
Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Kabben »

Fan håller inte en skoda mer än 10 år.

Min 03 var i nyskick när jag sålde den.. det är bara 5 år till
HenkeW
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av HenkeW »

Du behöver nog inte oroa dig.
Min -01 fortfarande förhållandevis fin, efter 12000 mil.

Skoda är nog inte värre än någon annan bil när det gäller hållbarhet.
Underhålls bilen ordentligt kan den rulla många mil/år.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Faxnäs »

"Underhålls bilen ordentligt kan den rulla många mil/år".

Tror också det, men det gäller att verkligen underhålla och därtill köra på rätt sätt, annars kan det kosta extra pengar. Det fick jag uppleva i mitten av dec månad i samband med besiktning.

Blev underkänd på ena bakhjulet som inte hade rillräcklig bromsverkan. Orsak jag bromsar för lite. Kör med ägget på gaspedalen och tar tillvara rulleffekten så mycket som möjligt.

Bromsas det för lite, påverkar det bromskolvarna så att oljan tränger ut på bandet. Uppmanades från såväl bilprovning som verkstad att göra kraftiga inbromsningar lite då och då. Bromsbanden var hur perfekta efter 7 000 mil. Förebyggande insats i form av att bromsa är tydligen viktigt. För mig blev det en nyhet.

Vad säger andra?
RillE-d
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av RillE-d »

Det har de väl alltid sagt speciellt till de som har skivor bak som börjar rosta annars. Så några kraftiga inbromsningar per år är inte fel.(Kolla bara så det inte är någon bakom :-)
falco
Bilmodell: Skoda octavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av falco »

[quote]Det har de väl alltid sagt speciellt till de som har skivor bak som börjar rosta annars. Så några kraftiga inbromsningar per år är inte fel.(Kolla bara så det inte är någon bakom :-)

[/quote]du får nog bromsa lite oftare en några gånger per år=)
är det blött ute ska du gärna bromsa ganska ordentligt så bromsarna / skivorna blir varma innan du ställer bilen, det förebygger en del rost. spola av skivorna från salt o annat oxå med jämna mellanrum.

sen behöver man inte tvärnita det är inte det som är grejen!

ByE*
psm02001
Kontakt:

Inlägg av psm02001 »

Hej!
Skulle bara stämma in i att det inte beror på att du bromsar för lite. Ty det är ju trummor bak.
Jag hade samma fel på min 99a med 21 000mil.
Den dåliga bromseffekten beror på att det läcker ut olja på bromsbanden från bromcylindern i trumman. Det kostade 1500kr att skifta på varje sida.
//Per
psm02001
Kontakt:

Inlägg av psm02001 »

Hej!
Skulle bara stämma in i att det inte beror på att du bromsar för lite. Ty det är ju trummor bak.
Jag hade samma fel på min 99a med 21 000mil.
Den dåliga bromseffekten beror på att det läcker ut olja på bromsbanden från bromcylindern i trumman. Det kostade 1500kr att skifta på varje sida.
//Per
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av Faxnäs »

"Den dåliga bromseffekten beror på att det läcker ut olja på bromsbanden". Instämmer så långt med denna uppfattning, men varför kommer det ut olja på bromsbandet? Orsaken till detta är synnerligen viktigt. Bromskolvens tätningsringar upphör att fungera 100 procentigt, just på grund av för lite bromsande.

Samtalade så sent som i går med kunnigt verkstatsfolk om detta. Orsaken är att bromsvätskan dar till sig fukt, vilket i sin tur skapar rostangrepp, som då påverkar tätningsringarnas optimala fuktionsförmåga. Detta kan motverkas genom kraftiga inbromsningar, allt emellanåt.

Så har det i varje fall förklarats för mig.
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av boston3 »

[quote]"Den dåliga bromseffekten beror på att det läcker ut olja på bromsbanden". Instämmer så långt med denna uppfattning, men varför kommer det ut olja på bromsbandet? Orsaken till detta är synnerligen viktigt. Bromskolvens tätningsringar upphör att fungera 100 procentigt, just på grund av för lite bromsande.
Samtalade så sent som i går med kunnigt verkstatsfolk om detta. Orsaken är att bromsvätskan dar till sig fukt, vilket i sin tur skapar rostangrepp, som då påverkar tätningsringarnas optimala fuktionsförmåga. Detta kan motverkas genom kraftiga inbromsningar, allt emellanåt.
Så har det i varje fall förklarats för mig.[/quote]

Helt rätt med ett litet tillägg-byt bromsvätskan varannat år!!den drar åt sig vatten(kolla i serviceboken där står det byte var 24 månad-på alla bilmärken)En liter bromsvätska kostar en hundring o en halv tillen timmes svärnade under bilen de e allt som krävs-inga specialverktyg eller liknande-bara ett par ringnycklar,b-vätska o en backventil(köps på b-tema för under hundringen)
doorman
Bilmodell: Skoda Octavia Kombi 1,6
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bli av med skodan?

Inlägg av doorman »

[quote]Du behöver nog inte oroa dig.
Min -01 fortfarande förhållandevis fin, efter 12000 mil.

Skoda är nog inte värre än någon annan bil när det gäller hållbarhet.
Underhålls bilen ordentligt kan den rulla många mil/år.
[/quote]

Kort fråga, har själv en -01 som gått strax över 12 000 mil, har du & vad fick du betala för "long life" servicen?
Skriv svar