Olja

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Herrn
Bilmodell: Skoda octavia
Kontakt:

Olja

Inlägg av Herrn »

Hej

Jag har en ny skoda octavia som även går på etanol, nu är min fråga jag har kört 1000 mil och idag tände sig oljelampan, och jag kollade oljestickan, den var på minimum, jag fick hälla på 1 liter så var den ok igen, nu undrar jag ska den verkligen dra så mycket i en helt ny bil, eller är det bara jag som tycker att den drar för mycket, för det mesta har jag kört med bensin i tanken, skulle vara tacksam för info hur ni upplevere det
Mvh Crister
Al
Bilmodell: Skoda Octavia Kombi ll elegance
Kontakt:

Sv:Olja

Inlägg av Al »

Hej. Nej det är inte ovanligt, med hög oljeförbrukning tyvärr. Dubbel kolla gärna med instruktionsboken, den kan ge liten hint om vad som är "normalt". Har bekanta med bilar som fyller på olja stup i kvarten. Själv har jag en 2,0 fsi, som kan höra till den törstiga kategorin, men som faktiskt inte tagit en droppe.
Däremot, kan förbrukningen under inkörningsperioden ibland öka något.
skodaturbo
Bilmodell: Octavia Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Olja

Inlägg av skodaturbo »

Det är vanligt att det går åt extra olja första 1500 milen eller så.
I princip alla mina nya bilar har betett sig så och alla har också gått ned till låg oljeförbrukning efter inkörning.

Tyvärr garderar sig VAG och Skoda ordentligt i instruktionsböckerna och tillåter en väldigt hög oljeförbrukning innan de klassar det som ett fel.

I de flesta fall kommer motorn att ta mycket mindre olja än det uppgivna maxvärdet efter inkörning.

Undantag är då vissa av deras motorer som konstruktionsmässigt har hög oljeförbrukning som vissa V6 motorer med Audiursprung eller om man har oturen att få ett måndagsexemplar till motor med dåliga toleranser (är väl anledningen till att den höga förbrukningen tillåts även på de motorer som inte är kända för att dra olja så de slipper betala motorbyten på garantin).

I praktiken så behöver man mycket sällan fylla olja mellan servicarna när bilen är inkörd om så ändå skulle behövas brukar det räcka med en halvliter på 1500mil så länge du inte har någon av problemmotorerna eller har fel på motorn. Så har det i alla fall varit på mina olika skodor jag har haft där ingen av dem har haft något problem med oljetörst.

Men som sagt under inkörning går det helt normalt åt mer olja innan alla delar slitit in sig med varandra och blivit täta.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av lejon-hjarta »

För femte miljonte gången. ALLA VAG´s motorer är redan inkörda från fabrik. De finns inga kolv ringar eller annat som måste köras in. De görs redan på fabriken.

DaNieL
uslingen
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av uslingen »

Jaha du Lutz.
Så du menar att fabrikanten bänkar alla motorer på linen och kör dom si så där en 1000 mil då innan dom sätter dom i bilarna.
Låter lite ologiskt (och dyrt) tycker jag. Dessutom smälter nog polarisarna utan vag's hjälp så e det minsta sanning i det du säjer så lär dom ha lagt av med det för länge sen.
För övrigt så är dagens motorer gjorda i material som suger åt sej olja som en svamp den första tiden.
Har du dessutom longlifeolja så följer helt naturligt en större andel med avgaserna ut.
Urk!
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av lejon-hjarta »

Prata med VAG så får du samma svar som jag fick. Dom är inkörda från fabrik. Hur det går till, det vet jag ej. När jag köpte min bil, så frågade jag. Måste jag köra in bilen? Säljaren, samt verkstan sa. NEJ du behöver ej köra in bilen, eller motorn. Allt detta görs redan från fabrik.

DaNieL
Erkki
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av Erkki »

Ett säkert sätt att få en HÖG oljeförbrukning är att "köra in" motorn väldigt lugnt och försiktigt. Mycket bättre är att låta den få jobba lite hårdare istället så att kolvringarna slits in ordentligt.
Läste en intressant artikel om detta i nån flygtidning där motortillverkaren talade om hur inkörningen av en ny/nyrenoverad 6 cyl boxer skulle gå till. Kort sammanfattat gick det ut på att snabbt komma upp i luften så motorn fick jobba ordentligt sen så rekomenderades det att man skulle flyga på låg höjd för då gick det tyngre i luften! Gaspådraget skulle vara MINST 75% inte max 75%!! . Slutklämmen i artikeln var att om man misslyckades med detta när motorn var ny så fick man leva med en motor som drog mycket olja eller ta isär den och hona om cylindrarna och peta i nya ringar sen börja om med inkörningen igen...
skodaturbo
Bilmodell: Octavia Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av skodaturbo »

Det är ju säkert så att tillverkaren gör en första grundinkörning på fabrik när de testar att motorn är ok. Trots detta så kan man inte säga att inkörningen är färdig när slutkunden får bilen. Om så vore fallet så skulle den ju inte dra betydligt mer olja under sina första 1000-1500mil jämfört med senare och inte heller skulle man uppleva att motorn "lossnar" och går bättre efter en tids körning.

Denna fabriksinkörning är ju till för att det inte ska bli reklamationer pga felaktigt handhavande under inkörning och för att det ska kunna fungera att en bilist som inte kan eller bryr sig om det tekniska ska kunna köra sin bil direkt som vanligt utan en tillkrånglad inkörnings procedur.

Däremot så är jag helt övertygad om att rätt hantering av motorn i början av dess liv leder både till att motorn går bättre och drar mindre olja i resten av sitt liv.

Visst kommer motorn att fungera ändå om man bara nöjer sig med fabriksinkörningen men man kan tappa de sista procenten effekt och kanske får dras med lite högre oljeförbrukning sedan.

Det är också rätt som näms att det inte är bra att köra in motorn på för låg belastning heller, då blir mycket riktigt resultatet lätt så att motorn inte tätar ordentligt och kan dra mer olja än den annars hade behövt göra.

Idealet är att både belastning och varvtal varierar och att man undviker både extrem segdragning och de högsta varvtalen i början men ändå håller motorn rätt belastad.

Nu är ju flygmotorer som näms ovan i tråden lite speciella jämfört med bilmotorer då de ju oftast går mer eller mindre på konstant marschvarvtal men med olika grad av belastning beroende på i vilken fas av flygningen man befinner sig i.

Men principen att för feg inkörning är skadlig stämmer för alla motorer då ju resultatet blir att kolvringarna inte tätar riktigt som de ska.

Antagligen är detta också ett skäl till varför vag tillåter så stor variationer i oljeförbrukning, de kan ju inte veta om du är en kunnig tekniker som gör inkörningen på bästa sätt eller om du är någon som lyckas göra alla fel man kan göra under inkörning. Sedan varierar ju naturligtvis oljeförbrukningen beroende på olika körförhållanden.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Olja

Inlägg av lejon-hjarta »

Så efter mycket "om och men" så har vi alltså konstaterat, att det jag påstodd från början är korrekt.

VAG´s motorer är inkörda från fabrik.

De va ju enkelt,

DaNieL
Skriv svar