Vaxa ny bil?

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
RogerPetersson
Bilmodell: Skoda Oktavia2½
Kontakt:

Vaxa ny bil?

Inlägg av RogerPetersson »

Hej alla bilälskare!
Jag har en helt ny Octavia stormblå och undrar nu om det går att vaxa en helt ny bil? eller skall man vänta ett tag ?

Hur stor skillnad är det på att göra det själv eller lämna in för lackkonservering någon som vet?

Sedan undrar jag varför man inte skall använda supertvätt på en ny bil? Det fungerar ju så bra tycker jag. Jag använder mig av sonax produkter eller OK:s egna de är också bra men sonax är ju bäst.

Hoppas ni ser min fråga och svarar så snabbt ni kan.
Tack på förhand Roger Petersson
Andrej

Sv:Vaxa ny bil?

Inlägg av Andrej »

Hej,

Jag har en ny skoda jag med och har kommit fram till att det inte är någon ide att lackkonservera den nu. Enligt skoda är fettlagret på lacken tillräcklig. Kommer konservera min till våren. Passar även på att låta dem kolla efter stenskott på lacken.

Hoppas detta hjälper.
micke_petersson
Bilmodell: Skoda Octavia Combi Elegance
Kontakt:

Inlägg av micke_petersson »

Jag håller inte med föregående talare... inte i dessa tider... jag rekommenderar dig att göra en lackkonservering... skyddar en del mot mindre stenskott... MYCKET lättare att hålla ren... brukar inte kosta så mkt och göra det på en helt ny bil som din är roger... max 2000:-.... å andra sidan kan du göra det själv... tar några timmar men du sparar pengar dock...
MrDTS
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Vaxa ny bil?

Inlägg av MrDTS »

Hej

vad ska man använda för att behandla själv en ny bil, vilken fabrikat/produkt har in förslag.

MVH
Timo
Andrej

Sv:Sv:Sv:Vaxa ny bil?

Inlägg av Andrej »

Jag kommer konservera min till hösten. SilverSeal är medlet som jag förmodligen kommer använda. Sägs att det är minst lika bra som Ditec och grabbarna dock mindre slarvigt. Har ingen erfarenhet om de men man har ju läst om skräckupplevelser där större lackkonserveringsfirmor repat bilar och höllt på. Förlitar mig på Skoda där jobbet kommer bli utfört.

Vad som gäller försegling innan lacken är torr, vet jag inte om det är så bra. Har hört att man bör vänta med att försegla just för att lacken måste torka väl innan. Att lackförsegla en bil inför sommaren känns ju ganska onödigt med. Detta gör man ju nu, inför höstens salt och skit. Eller?
Beito
Bilmodell: Skoda Octavia 2 1,4 Abiente
Kontakt:

Inlägg av Beito »

[quote]Hej alla bilälskare!
Jag har en helt ny Octavia stormblå och undrar nu om det går att vaxa en helt ny bil? eller skall man vänta ett tag ?

Hur stor skillnad är det på att göra det själv eller lämna in för lackkonservering någon som vet?

Sedan undrar jag varför man inte skall använda supertvätt på en ny bil? Det fungerar ju så bra tycker jag. Jag använder mig av sonax produkter eller OK:s egna de är också bra men sonax är ju bäst.

Hoppas ni ser min fråga och svarar så snabbt ni kan.
Tack på förhand Roger Petersson[/quote]

Hej Roger!
Det går att vaxa/lackkonservera bilen efter 3-4 veckor efter lackering. Det har oftast gått 4 veckor sedan bilen lackerades när man hämtar den hos återförsäljaren.

Självklart blir det ett bättre resultat om man låter ett proffs lackkonservera bilen. De har rätt verktyg/medel och kunskap. Det är viktigt att välja en seriös och bra firma. Ditec kan jag rekommendera. Det går bra att göra det själv. Skillnaden är att man behöver vaxa bilen betydligt oftare ca 2-4 gånger/år jämfört med 18 månader på en Ditec behandlad bil. Det är svårt att få lika hög glans som proffsen får, men det kanske inte är nödvändigt för dig.

Det är inga problem att använda supervask och liknande produkter på en ny bil. Frågan är om det behövs på en ny bil?

Varför är många så noga med lacken och inte funderar om rostskyddet har några tveksammheter?
Jo det man inte ser har man inte ont av. Det är lite sent att rostskydda när bilen har börjat rosta. Vi har ett mycket tufft klimat i Sverige. Det saltas otroligt mycket på svenska vägar.

Frågan är om man behöver lämna in en ny Skoda Octavia på rostskyddsbehandling?
Jag anser att det är nödvändig om man skall behålla bilen länge. Octavian har följande tveksamheter i rostskyddet.

* Alla innerskärmar är av filtmaterial som suger åt sig fukt och lär bli genom blöta med tiden. Det resulterar att det bildas mögel på baksidan av innerskärmen.
* Underedet täcks av plastsköldar. Det är ett tveksamt skydd. Mellan sköldar och underrede samlas högvis med vått grus och lort.
* Saknar stänkskydd bak. Det går att köpa som orginaltillbehör.
* Bagagelucka och motorhuv saknar någon behandling.

Det finns mycket som är bra med Skodas rostskydd vilket har gjort att den fått en fyra i ViBilägares rostregister. Tyvärr har Octavia 2 sämre rostskydd än Octavia 1.

Jag skulle rekommendera att du istället gör en rostskyddsbehandling på din bil. Det går bra att tvätta och vaxa bilen själv. Kom ihåg att rostskyddsbehandling är en förebyggande åtgärd.

På min nya Octavia har jag gjort både lackkonservering och rostskyddsbehandling. Jag skall ha kvar bilen mycket länge. Det man gör i förebyggande bilvård är oftast värt sina pengar.

Om man skall göra rostskyddsbehandling och lackkonservering bör man vänta ett par veckor mellan behandlingarna. Det kommer att rinna ganska mycket rostskydd från dörrar och balkar efter en rostskyddsbehandling.

Hoppas att du blivit lite klokare och fått svar på dina frågor.

M. v.h
Henrik
Cali
Kontakt:

Sv:Sv:Vaxa ny bil?

Inlägg av Cali »

Sonax hårdvax funkar utmärkt.
Du ska välja ett vax utan slipmedel (blir vitt när det torkar) på så ny lack.
Det viktigaste dock är att köra med högtryckstvätt innan, så du får bort alla grusrester.
MrDTS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vaxa ny bil?

Inlägg av MrDTS »

Hej

Har hört att orginal rostskyddsgaranti upphör om man lämmnar in den på just rostskydd ? alltså den på 12 år upphör ! så kolla med skoda sverige först.

MVH
Timo
Skriv svar