Guys. Vad är egentligen skillnaden mellan Ambiente och Elegance?
Jag blir inte riktigt klok på det. Kanske därför för att en del saker är tillval, och kan således finnas i vissa "begagnade" Ambiente, fastän de normalt finns som standard enbart i Elegance.
för min del lull-lull av typen färg på bakspeglar och aluminium-däck kvittar. Det är nyttiga grejor typ AC, radio, säkerhetsutrustning jag är ute efter.
Jag tror iaf att Elegance har 15 tums hjul, medan ambiente har 14.
(jag ställde frågan tidigare, men skrev an någon anledning Comfort. :( Sorry för dem som ansträngde sig i onödan... Det finns tydligen en lite äldre version som heter just Comfort...)
Elegance - Ambiente?
-
Vagis
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
micke_petersson
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi Elegance
- Kontakt:
Sv:Elegance - Ambiente?
på nya modellen så har elegance extra:
15 lm-fälgar
dimljus fram
ac
cd-stereo
elhissar bak
farthållare
maxi dot display
8 högtalare
höj o sänkbar passagerar stol
mittarmstöd
läderpkt, (ratt, växelspak, handbroms)
15 lm-fälgar
dimljus fram
ac
cd-stereo
elhissar bak
farthållare
maxi dot display
8 högtalare
höj o sänkbar passagerar stol
mittarmstöd
läderpkt, (ratt, växelspak, handbroms)
-
Vagis
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Elegance - Ambiente?
Tack, Micke.
Jag började ana själv att AC tycks vara den enda väsentliga skillnaden.
Frågan är om Ambiente inte alls har någon AC, eller har "bara" en enkel standardmodell som inte ens är värd att nämna i broschyren, medan Elegance har den fina prestigefyllda automatiska alt halvautomatiska modellen (=klimatkontroll).
Ja, och så radion fattas ja, fast högtalare finns.
Men det är klart, köper man en bättre begagnad så finns ju radion i praktiken med: alla sätter ju in en radio det allra första man gör. Kanske rentav som del i prutningen... :)
Elegance har något större hjul. Men de tycks inte ge utslag i mindre bensinförbrukning. Vilket jag trodde var en del av poängen med större hjul...
Säkerhetsmässigt tycks de vara väl utrustade, likadant bägge två.
Men en del intressanta extras finns ju tyvärr bara som tillägg; t.ex. parkeringssensor/radar, dimljus som svänger före i kurvor.
Dumsnålt. Har de tagit fram dessa finesser borde de väl lysa med dem och slå ihjäl konkurrensen...
Men pappa VAG sa kanske nej... Skoda antas ju vara den billiga lillebrodern i koncernen.
Jag började ana själv att AC tycks vara den enda väsentliga skillnaden.
Frågan är om Ambiente inte alls har någon AC, eller har "bara" en enkel standardmodell som inte ens är värd att nämna i broschyren, medan Elegance har den fina prestigefyllda automatiska alt halvautomatiska modellen (=klimatkontroll).
Ja, och så radion fattas ja, fast högtalare finns.
Men det är klart, köper man en bättre begagnad så finns ju radion i praktiken med: alla sätter ju in en radio det allra första man gör. Kanske rentav som del i prutningen... :)
Elegance har något större hjul. Men de tycks inte ge utslag i mindre bensinförbrukning. Vilket jag trodde var en del av poängen med större hjul...
Säkerhetsmässigt tycks de vara väl utrustade, likadant bägge två.
Men en del intressanta extras finns ju tyvärr bara som tillägg; t.ex. parkeringssensor/radar, dimljus som svänger före i kurvor.
Dumsnålt. Har de tagit fram dessa finesser borde de väl lysa med dem och slå ihjäl konkurrensen...
Men pappa VAG sa kanske nej... Skoda antas ju vara den billiga lillebrodern i koncernen.
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Elegance - Ambiente?
Nya Fabia Ambiente och Greenline har ingen ac alls som standard om inte kunden tagit det som extra tillval,halvauto ac ingår i elegance & sport men helauto klima är extra tillval även där. Gamla Fabia Ambiente hade dock den halvautomatiska ac/kliman som standard.
Man kan väl säga att ambiente idag mer motsvarar var classic var på gamla fabia dvs instegsmodellen och sport har väl blivit mellanmodellen snäppet under elegance även om de inte är riktigt jämförbara då man ju ändrat lite på konceptet.
Man kan väl säga att ambiente idag mer motsvarar var classic var på gamla fabia dvs instegsmodellen och sport har väl blivit mellanmodellen snäppet under elegance även om de inte är riktigt jämförbara då man ju ändrat lite på konceptet.
-
micke_petersson
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Elegance - Ambiente?
Det finns som tillval till ambiente för 5900 som är ac o cd-stereo..