Fabia 2008

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
lejon-hjarta

Fabia 2008

Inlägg av lejon-hjarta »

Hej!

Jag är i tankarna att köpa mig en Fabia 1,2, årsm. 2008.
Jag skulle gärna vilja veta om de nån som har haft några mekaniska eller andra elektriska problem med just denna bil, och motor.

Vet att 1,2 är en liten motor. Har varit och provkört den 2 gånger, och tycker att den ändå är rätt så pigg. Och har nu fastnat för denna lilla bil.

Så om ni någon haft något som jag bör se upp för, så dela med dig. Bilen jag ska köpa, har gått 2900mil.

DaNieL
pgbg
Bilmodell: Skoda Fabia Combi
Kontakt:

Sv:Fabia 2008

Inlägg av pgbg »

Hej !!

Jag är inne på min 3:e Fabia II (nya modellen sedan 2007). Har haft 2 dieslar och en 1.4. Kör nu Fabia Elegance 1.9 TDI.

Bilarna som sådana har jag enbart gott att säga om. Väl genomtänkt och robust konstruktion, bra komfort, suverän lastförmåga (combi-utförande), mycket utrustning för pengarna - som sagt mycket bra bilar. När det däremot gäller den motorserie som nu finns att välja bland bör man tänka igenom hur man huvudsakligen använder sin bil, stadskörning / lands- respektive motorväg, lasta mycket eller bara åka själv + någon passagerare. De mindre bensin motorerna (1.2 och 1.4) lämpar sig för körning i stadsmiljö då dem, enligt min uppfattning, är på tok för klena för att med både god säkerhet och nämnvärd prestanda funka bra på lands- och motorväg, särskilt vid omkörning och med en del last i bilen. Motorn 1.6, bensin, är helt ok. När det gäller diesel funkar båda alternativen bra. Den lilla 3 cylindriga 1.4 dieseln är dock lite tråkig, särskilt i Greenline utförande med ändrad utväxling, då den kräver en hel del växlande för att jobba lugnt och med behagligt varv och inte knattra högljuddt. Motorn 1.9 TDI ger ordentlig kraft och funkar mycket bra inte minst på land- och motorväg. Den är råstark och ger bra skjuts upp för backarna även med last i bilen. Det enda man kan beklaga är att den inte miljöanpassats (enl normerna för lägre skatt) i Fabia vilket samma motor har i WV Golf resp Seat Ibiza. Annars är jag är mycket nöjd med min Fabia 1.9 TDI.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Fabia 2008

Inlägg av lejon-hjarta »

Hej!

Har precis köpt en 1,2 tre cylindrig. Jag kan inte säga att den är direkt klen. Jag tycker den uppför sig riktigt piggd, och går starkt.

Det enda jag kunde påpeka var att motorn låter lite mera än vanlig 4 cylindrig. Men det löste, jag. Köpte isolerings matta från VAG och klicka fast den under motorhuven. Bilen blev genast mycket tystare, nu hörs motorn knappast alls. Enbart vid högre acceleration.

Jag ska ta mig en långfärd med 1,2, så får jag skriva mitt omdöme sedan.

DaNieL
pgbg
Bilmodell: Skoda Fabia Combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fabia 2008

Inlägg av pgbg »

Se där ja. Vad kul =) ...blir spännande att läsa vad du tycker.

MVH
Peter
Skriv svar