Har nyss tankat fullt och kört ca 20 mil men tankmätaren vägragr röra sig! KASS ?
Finns det nån kontakt man kan rycka och motionera ?
Tankmätare paj ?
-
Nordlinganders
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Tankmätare paj ?
Då har du troligtvis tryckt ned den lilla piggen på sidan i tankhålet när du tankat.
Om man gör det så kan man fylla runt tio liter extra i tankens expansionsutrymme(dvs runt 55L totalt i fabian mot runt 45L normalt).Utrymmet är till för att inte bränslet ska flöda över och börja läcka en varm sommardag då bensinen utvidgar sig i värmen. Man kan få problem med det system som återför överskottsbränsle och ska förhindra att bensinångor läcker ut,det finns ett kolfilter som inte mår bra av att fyllas med bensin.
Om man däremot ska åka en längre sträcka omedelbart kan man utnyttja detta och få extra lång räckvidd. Har lyckats köra över 90 mil på en tank på detta sätt.
Och svaret på din fråga är att inget är trasigt, det ska vara så.
På min 1,2htp FabiaCombi brukar bränslemätaren börja röra sig någonstans mellan 30-35mil om man tankat på detta sätt så vänta du ett tag till så kommer den nog att börja röra på sig. Jag funderade också på om det var något fel på mätaren i början.
Tankar man normalt dvs ej trycker ned knappen med kanten på pumpmunstycket så brukar bränslemätaren reagera efter 7-10 mil någonstans. Dock är det ju väldigt lätt att trycka ned knappen av misstag om man ej känner till hur det fungerar.
Om man gör det så kan man fylla runt tio liter extra i tankens expansionsutrymme(dvs runt 55L totalt i fabian mot runt 45L normalt).Utrymmet är till för att inte bränslet ska flöda över och börja läcka en varm sommardag då bensinen utvidgar sig i värmen. Man kan få problem med det system som återför överskottsbränsle och ska förhindra att bensinångor läcker ut,det finns ett kolfilter som inte mår bra av att fyllas med bensin.
Om man däremot ska åka en längre sträcka omedelbart kan man utnyttja detta och få extra lång räckvidd. Har lyckats köra över 90 mil på en tank på detta sätt.
Och svaret på din fråga är att inget är trasigt, det ska vara så.
På min 1,2htp FabiaCombi brukar bränslemätaren börja röra sig någonstans mellan 30-35mil om man tankat på detta sätt så vänta du ett tag till så kommer den nog att börja röra på sig. Jag funderade också på om det var något fel på mätaren i början.
Tankar man normalt dvs ej trycker ned knappen med kanten på pumpmunstycket så brukar bränslemätaren reagera efter 7-10 mil någonstans. Dock är det ju väldigt lätt att trycka ned knappen av misstag om man ej känner till hur det fungerar.
-
Nordlinganders
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Tankmätare paj ?
Tack för svaret !
Mätaren har börjat uppträda normalt efter c:a 30 mil.
Anders
Mätaren har börjat uppträda normalt efter c:a 30 mil.
Anders
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Tankmätare paj ?
Var sitter den piggen? Har inte hittat den på min Octavia, och det hade varit bra att använda den när man ska till Stockholm och slippa tanka på vägen.
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Tankmätare paj ?
sitter straxs innanför tankhålet på högersida och är gjort så att man med en kant på pistolmunstycket kan hålla den lilla piggen intryckt när man tankar. Nu har ju jag Fabia men det var likadant på den facelyftade Octavia 1 jag hade förut. Skulle väl vara om det möjligen är borttaget på Octavia II då, då jag inte vet hur det ser ut på dem.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tankmätare paj ?
Jag har också en FL etta, så jag borde hitta den.