Bensin 1,3 eller diesel?
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Bensin 1,3 eller diesel?
Hej!
Är lite smått på jakt efter en pickup men vet inte riktig om man ska ha en diesel eller en bensin. Det är 1,3 som jag tycker verkar vara lagom. Skattad och försäkrad kostar 1,3an lika mkt som dieseln i enbart skatt. Kör kanske ca 500 mil / år med en sån.
Några typfel osv?
Rost är väl mer regel än undantag.
Är lite smått på jakt efter en pickup men vet inte riktig om man ska ha en diesel eller en bensin. Det är 1,3 som jag tycker verkar vara lagom. Skattad och försäkrad kostar 1,3an lika mkt som dieseln i enbart skatt. Kör kanske ca 500 mil / år med en sån.
Några typfel osv?
Rost är väl mer regel än undantag.
-
855
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
Kan svara direkt att jag tycker 1.3:an är busenkel att skruva med, även om man inte är en supermek.
Finns gott om plats under huven.
Bytte kylare i somras, tog en halvtimme. Bromsbelägg tog typ 3 minuter.
Ryckig gång är det många som har/haft med sina.
I mitt fall var det vevaxelgivaren som var kass, samt att en o-ring till en spridare satt snett.
För vissa har det varit hallgivaren, diverse kontakter som varit ärgade, o s v, o s v.
Annars är det väl: Tempgivare på kylaren som brukar gå, termostat även så, och motortempgivare.
Min drar mellan 0.58-0.62 beroende på körstil.
Får man dem att gå bra så är det en billig soppasnål bil som är perfekt att frakta diverse skit i. :-)
Jag pendlar 10 mil om dagen med min. Haft den i snart ett år.
Lycka till.
Mvh.
Finns gott om plats under huven.
Bytte kylare i somras, tog en halvtimme. Bromsbelägg tog typ 3 minuter.
Ryckig gång är det många som har/haft med sina.
I mitt fall var det vevaxelgivaren som var kass, samt att en o-ring till en spridare satt snett.
För vissa har det varit hallgivaren, diverse kontakter som varit ärgade, o s v, o s v.
Annars är det väl: Tempgivare på kylaren som brukar gå, termostat även så, och motortempgivare.
Min drar mellan 0.58-0.62 beroende på körstil.
Får man dem att gå bra så är det en billig soppasnål bil som är perfekt att frakta diverse skit i. :-)
Jag pendlar 10 mil om dagen med min. Haft den i snart ett år.
Lycka till.
Mvh.
-
skarne
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
jag hade 1,3 pickup för ett årsedan, helt klart en bra slit å släng bil, jag pendlade 16 mil om dagen i min, kanske inte den bekvämaste bil men det funkade, körde den på 0.65 tror jag kanske lite mer. när jag sålde min hadde den gått 41 000 mil, helt klart godkänt. bra bil om man sköter den. har hört att vxl lådorna kan ge upp efter ett tag, den enda problem jag hadde med min var att heljuset funka lite som det ville på slutet
-
Cali
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
I nästa högkonj. så kommer Dieseln bli riktigt dyr, medans bensinen billig. Bara var tredje bil som säljs i sverige numera är bensinare, det tillsammans med att raffinaderneringen och nätet för bensin är så mycket mer utbyggt än för dieseln. Det sammantaget kommer göra dieseln dyr och bensinen billig. Vi fick försmak på detta i högkonj som var med en diff på över 1kr mellan de två alternativen (den intensiva skytteltrafiken på lastbilar höjde priset). i nästa vända så kommer diffen bli större, sanna mina ord,.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
Det tycker jag låter bra faktiskt!
Att meka är jag väl ingen superfantast på men som tur är har jag en kompis som har egen verkstad och är jäkligt duktig på bilar. Så den biten är väl inte direkt jätteviktig. Men byta saker som bromsklotsar och kylare är nog inga problem för mig.
Det ska tydligen vara en stötstångsmotor i den och ingen kamrem osv. Läste någonstans att det finns gott om reservdelar på skroten osv tackvare felician osv.
Låg en fin på blocket i sthlm, -01a för 14000, utan synlig rost. Iaf på den sidan som bilden vart tagen på. 13000 mil. Han sålde den nog relativt fort för i morse var den borta.l
Att meka är jag väl ingen superfantast på men som tur är har jag en kompis som har egen verkstad och är jäkligt duktig på bilar. Så den biten är väl inte direkt jätteviktig. Men byta saker som bromsklotsar och kylare är nog inga problem för mig.
Det ska tydligen vara en stötstångsmotor i den och ingen kamrem osv. Läste någonstans att det finns gott om reservdelar på skroten osv tackvare felician osv.
Låg en fin på blocket i sthlm, -01a för 14000, utan synlig rost. Iaf på den sidan som bilden vart tagen på. 13000 mil. Han sålde den nog relativt fort för i morse var den borta.l
-
855
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
[quote]Det tycker jag låter bra faktiskt!
Låg en fin på blocket i sthlm, -01a för 14000, utan synlig rost. Iaf på den sidan som bilden vart tagen på. 13000 mil. Han sålde den nog relativt fort för i morse var den borta.l[/quote]
Jepp, men det finns en liten kedja som enligt vissa bör bytas emellanåt, och enligt vissa inte alls.
Gav 14000:- för min 98:a, rostfri under men rost blemmor lite här o var på karossen. Karossen har gått 17000mil nu och motorn har gått 3000mil ( 99:a).
Hoppas du hittar ngn du blir nöjd med.
Mvh.
Låg en fin på blocket i sthlm, -01a för 14000, utan synlig rost. Iaf på den sidan som bilden vart tagen på. 13000 mil. Han sålde den nog relativt fort för i morse var den borta.l[/quote]
Jepp, men det finns en liten kedja som enligt vissa bör bytas emellanåt, och enligt vissa inte alls.
Gav 14000:- för min 98:a, rostfri under men rost blemmor lite här o var på karossen. Karossen har gått 17000mil nu och motorn har gått 3000mil ( 99:a).
Hoppas du hittar ngn du blir nöjd med.
Mvh.
-
VolvoV8
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
Personligen skulle jag ha satsat på en diesel då en dieselmotor då det knappt finns nåt som kan gå sönder jämfört med en bensinmotor! Byter du olja, kamrem o soppafilter och inte tankar spillolja o ofiltrerad fritösolja så har du en motor som rullar minst 40.000mil! En bensinmotor har mycket mer komponenter som kan strula! Speciellt 1,3an med sina ärjade kontakter o trasiga givare som kan ge endel roliga felsökningstimmar! Vilken bil du än satsar på så satsa på en lågmilare, rost utvändigt finns det alltid på skodapickuper men sällan i golvet, men kolla iaf bakre hjulhus mot sparklådan och längs med hela sparklådan samt stötdämparinfästningen bak vid köp! Har dom rullat långt utan vård så brukar det finnas lite rost där!
MVH/Jon
MVH/Jon
-
boston3
- Bilmodell: Skoda pick-up
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bensin 1,3 eller diesel?
Håller med Jon fullständigt,satsa på en diesel.Dieselmotorn i pickisen är ju en utsorterad VAG-produkt från 80-talet som e känd för sin slitstyrka om man bara servar den(dvs olja&filter osv-skall enl rekomendtionen bytas vid 750mil) den motorn går utan större problem 40-50tusen mil.Lilla 1.3an är liten o trött,du får varva&växla den hela tiden,vilket blir tröttsamt i längden.Dieseln är mera traktorkänsla över,den tuggar bara på,uppför&nedför sommar som vinter utan problem och går tokbilligt gör den också (mina dieslar ligger på drygt 0.5l/mil sommar som vinter lastad eller olastad.Sen kolla upp rosten runt vindrutan och rosten vid bakre stötdämpartornen/hjulhusen.Fixa till ev rost på den på en gång efter köpet,ge den en ordentlig rostskyddsbehandling,serva den så har du en kärra som kommer å gå massor med år framöver.