Diesel förbrukning Scout
-
drottlen
- Bilmodell: Octavia scout
- Kontakt:
Diesel förbrukning Scout
Hej
jag skulle gärna få uppgifter på medel förbrukning på scout dieselar. Min drar ca 0.78-0.82/mil. Tycker det är mycket. Bilen har gått 3000 mil snart.
Lennart
jag skulle gärna få uppgifter på medel förbrukning på scout dieselar. Min drar ca 0.78-0.82/mil. Tycker det är mycket. Bilen har gått 3000 mil snart.
Lennart
-
Femcittror
- Bilmodell: Skoda octavia 4*4 1.8TSI
- Kontakt:
Sv:Diesel förbrukning Scout
Mycket konstigt att din diesel drar mer bränsle än min bensinoctavia med 1,8 TSI 4*4 på 160 hp. Mycket beror väl på andelen "ner till Ica körning" i förhållande till normala körsträckor.
Visserligen ljuger förddatorn lite men om den skulle dra över 0.70/mil på längre körning så skulle jag fråga mig om det har blivit något fel på min bil.
Det verkar bli svårt att räkna hem den högre vägskatten och den något dyrare underhållskostnaden för Scouten med dieselmotorn även om Octavia kombi 4*4 inte är exakt likadan som din Scout.
Vad säger din serviceverkstad ?
Visserligen ljuger förddatorn lite men om den skulle dra över 0.70/mil på längre körning så skulle jag fråga mig om det har blivit något fel på min bil.
Det verkar bli svårt att räkna hem den högre vägskatten och den något dyrare underhållskostnaden för Scouten med dieselmotorn även om Octavia kombi 4*4 inte är exakt likadan som din Scout.
Vad säger din serviceverkstad ?
-
Gustafs
- Bilmodell: Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Vår scout som är en 07:a med PD-dieseln drar mellan 0,61-0,067 beroende på typ av körning.
Mvh
Jonas
Mvh
Jonas
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Väldigt mycket beror på däcken. Min 2.0 TDI 4x4 drar mindre med Hakka 5 vinterdäck än med orginal sommardäck som är hemska. Åkte ner från Härjedalen för snart ett år sedan med medvind de 57 mil vi åkte. 81 km / h i snittfart och med en förbrukning enl. färddatorn på 5,3 L/ 100 km (5,5 verklig).
Vi åkte genom snöstorm från Gävle och ner till Arlanda där det blev lite bättre.
Totalsnitt på datorn just nu är 5,6 (5,8 verklig)
Bilen sänkt och lite annat
Vi åkte genom snöstorm från Gävle och ner till Arlanda där det blev lite bättre.
Totalsnitt på datorn just nu är 5,6 (5,8 verklig)
Bilen sänkt och lite annat
-
esmeralda
- Bilmodell: Skoda Ocatvia Scout
- Kontakt:
Vi har två st. En scout och en standard 4x4 med 2.0 dieseln. De drar 0,65-0,7 i stan och under 0,6 på landsväg. Scouten är lite törstigare med original sommarhjul men bättre med dubbfria v-hjul.
(verklig förbrukning). De har gått 2500 mil resp. 4500 mil.
-
esmeralda
- Bilmodell: Skoda Ocatvia Scout
- Kontakt:
Vi har två st. En scout och en standard 4x4 med 2.0 dieseln. De drar 0,65-0,7 i stan och under 0,6 på landsväg. Scouten är lite törstigare med original sommarhjul men bättre med dubbfria v-hjul.
-
drottlen
- Kontakt:
Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Serviceverkstad säger att det inte är något fel på bilen. Det konstiga är när den hade gått ca 1500 mil började förbrukningen gå ner, som bäst till jobbet 0,61 enligt färddatorn. Sen visade ute tempen fel (för varmt) och bilen var inne på verkstaden en dag. Fick tillbaka bilen och samma fel uppstod igen och nytt besök på verkstaden denna gång i 3 dagar. Dom sa då att det inte var fel på givaren utan att den var felplacerad, så dom bytte plats på givaren. efter det så gick förbrukningen upp. Bilen har sen varit inne 2 gånger för koll på förbrukningen. Inget fel. stor motor, kan skilja mellan samma bilar säger dom.. Jag tror att något har hänt när dom meckade med temp givaren. Men dom påstår att den bara styr klimat anläggningen och inget till motor styrningen.
-
drottlen
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Jag har 4 mil till jobbet 3 mil motorväg och 1 mil 70 väg och nu ligger jag på som bäst 0,72. Jag kör med farthållaren på 120 km/h som tidigare då den drog 0,61.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
0,72 diesel är massor. Nästan vad min RS 1,8T drar på motorvägen.
-
Gustafs
- Bilmodell: Skoda Octavia Scout
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Jag körde så kallad eco-driving från Gustafs-Arboga vilket mest innebär 70-80-sträckor och fick då ner vår verkliga förbrukning till 0,542. Inte illa pinkat med 17" 225 dubbdäck om jag får säga det själv!
-
drottlen
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Diesel förbrukning Scout
Tror att det är omöjligt med min bil.