Väröfr så många Multifuel till salu?
-
differentlayer
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Väröfr så många Multifuel till salu?
Hejsan!
Har fastnat för Skoda Octavia kombi då familjen är på väg att utökas. Har tittat runt på nätet och hos bilförsäljare. Varför är det så många Multifuel (E85) till salu och då i Göteborgsområdet?
Vet om att det är halverade serviceintervaller men finns det någon mer anledning?
Tack på förhand
//Rutgger
Har fastnat för Skoda Octavia kombi då familjen är på väg att utökas. Har tittat runt på nätet och hos bilförsäljare. Varför är det så många Multifuel (E85) till salu och då i Göteborgsområdet?
Vet om att det är halverade serviceintervaller men finns det någon mer anledning?
Tack på förhand
//Rutgger
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
etanolen är ganska aggresiv och bryter ner oljan fortare vilket gör att det måste bytas olja oftare. Etanolen är ju ingen höjdare (nu får jag alla multifuelsägare emot mig!), den drar mycket mer och ännu så är soppan subventionerad men vad händer när subventionen försvinner (vilket ryktas bli 2011)? Då kommer etanolen att bli dyrare än bensin. Det blir dyrt,dyrt,dyrt samt att man då sitter med en kärra som blir hopplös att sälja! Nä, skaffa en bil som drar lite. Jag har just skaffat en octavia kombi 2010 tdi 105 cr. Den drar under halvlitern, är sakttebefriad i 5 år, kostar mig 1676.- per år i försäkring och det kommer inga oväntade verkstadskostnader under garantitiden! Jag har räknat ut att jag tjänar MINST 12000 per år i driftskostnader jämfört med min förra bil (VW touran 1,6 fsi 2004) Det är ett bra tillskott till inköpskostnader och värdeminskning!
-
mija
Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Det spelar ingen roll om E85 blir dyr man kan tanka bensin om man vill. Motorn i Multifuel är en helt vanlig bensinmotor som modifierats för att även kunna gå på E85, man har bl a förstärkt ventilsäten, bränsleledningar som tål etanol och en kraftigare bränslepump. Kostnadstillägget för Multifuel är ganska lågt så varför inte köpa en.
-
soppl
- Bilmodell: Superb 1,8 TFSI DSG Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Dessutom finns flera fördelar, förutom ett renare (!) samvete.
- Gratis parkering (i allafall är det så i Malmö om man skaffar grön p-skiva).
- Lägre skatter
+ + +
- Lägre skatter
+ + +
-
tpsoft
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Då vi tittade i slutet av oktober på att köpa en begagnad octavia som typ var ett år gammal slogs jag oxå av att det fanns många multifuel till salu så jag "kollade" upp dem lite, de flesta jag hittade hade varit hyrbilar enl den infon jag fick från carfax.
För vår del slutade det med en helt ny Octavia Combi 1,4TSI Elegance+ ist vilket för de 25000 kr de skiljde mot en mutlifuel med mindre utrustning och som rullat som hyrbil kändes som en rätt bra.
Sen är jag lite negativ emot etanolen mycket pga dess frätande egenskaper och halverade serviceintervaller.
För vår del slutade det med en helt ny Octavia Combi 1,4TSI Elegance+ ist vilket för de 25000 kr de skiljde mot en mutlifuel med mindre utrustning och som rullat som hyrbil kändes som en rätt bra.
Sen är jag lite negativ emot etanolen mycket pga dess frätande egenskaper och halverade serviceintervaller.
-
weezer
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Jo men kör på bensin enbart så slipper du så täta intervaller..jag kör enbart på bensin och servar min var 3000:e mil.
-
klingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Ja!
Och skatten är ju nästan 500:- lägre ändå! ;)
Och skatten är ju nästan 500:- lägre ändå! ;)
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
[quote]Dessutom finns flera fördelar, förutom ett renare (!) samvete.
- Lägre skatter
+ + +[/quote]
Och vart kom det renare samvetet in i bilden på en sån bil?
Idén borde ha skrotats för evigheter sen.
- Lägre skatter
+ + +[/quote]
Och vart kom det renare samvetet in i bilden på en sån bil?
Idén borde ha skrotats för evigheter sen.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
Etanol är skit, bara en politisk korrekthet.
Att en bil, modern bil, drar över litern milen är inte miljövanligt oavsett bränsle. Körde en Renault Megane i torsdags 50 mil och tankade i lika många liter. Och det är en 1,6 liters motor.
Jag konverterade min 740 till etanol utav en orsak och det var för att köra billigare. Och den gick billigare! 0,8 på bensin och ca 1,05 på etanol (detta var 2006 när E85 var billigt).
Nej tacka vet jag diesel eller E100 i en diesel, då kan det börja bli intressant.
Att en bil, modern bil, drar över litern milen är inte miljövanligt oavsett bränsle. Körde en Renault Megane i torsdags 50 mil och tankade i lika många liter. Och det är en 1,6 liters motor.
Jag konverterade min 740 till etanol utav en orsak och det var för att köra billigare. Och den gick billigare! 0,8 på bensin och ca 1,05 på etanol (detta var 2006 när E85 var billigt).
Nej tacka vet jag diesel eller E100 i en diesel, då kan det börja bli intressant.
-
Wolverine
Sv:Sv:Sv:Sv:Väröfr så många Multifuel till salu?
[quote]Dessutom finns flera fördelar, förutom ett renare (!) samvete.
- Lägre skatter
+ + +[/quote]
De flesta köpte väl en MultiFuel pga miljöbilsrabatten utan att överhuvudtaget köra på E85.
Om E85 är bra för miljön kan man jo ha olika uppfattningar om...
- Lägre skatter
+ + +[/quote]
De flesta köpte väl en MultiFuel pga miljöbilsrabatten utan att överhuvudtaget köra på E85.
Om E85 är bra för miljön kan man jo ha olika uppfattningar om...