ABS lampan lyser
-
purple
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.2 2005
- Kontakt:
ABS lampan lyser
Skoda Octavia TDI 1.9 2004 snart 20.000 mil, Jag var tvungen att parkera bilen ute pgr av att andrabilen måste torka upp i garaget. Det var nu i helgen och det var närmare -30 grader, på morgonen (mv och kupevärmare var givetvis på) när jag skulle starta bilen så var den helt död inga lampor, batteriet var tomt. Jag plockade lös det och tog in det i garaget där jag satte det på laddning. Det hör till saken att jag har inte bytt batteri sedan bilen var ny. Det gick att ladda upp men jag bytte ut till ett nytt. När jag sedan startar bilen funkar allt bra i ca en mil sedan tänds ABS lampan och den lyser hela tiden och ABS funktionen fungerar inte. Jag lämanr in bilen för byte fjärrnyckel och "släcka" ABS lampan. Enligt verkstan går det inte att släcka lampan felkod= Statiskt fel på ABS pump. Jag spånar lite med service rådgivaren han tror inte att felet har något samband med batteri problemet att göra...och att jag mest troligt måste byta ABS pumpen. Jag frågar pris och den kostar 13.000kr han säger även att dom måste felsöka mer. Jag inser att nu kostar det stora kulor så att jag meddelar att jag skall överväga vad jag skall göra. Många av er på forat är ju proffs på liknande fel jag är inte helt novis på teknikfel men kan behöva tipps. Jag misstänker själv att batteriproblemet hör i hop med ABS felet vad tror ni? //Urban
-
adandersson
Sv:ABS lampan lyser
Prova med att koppla loss batteriet under 20 minuter och därefter kör 1 mil så att alla värden till datorn blir uppdaterade.
-
nicke
- Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
- Kontakt:
[quote]Skoda Octavia TDI 1.9 2004 snart 20.000 mil, Jag var tvungen att parkera bilen ute pgr av att andrabilen måste torka upp i garaget. Det var nu i helgen och det var närmare -30 grader, på morgonen (mv och kupevärmare var givetvis på) när jag skulle starta bilen så var den helt död inga lampor, batteriet var tomt. Jag plockade lös det och tog in det i garaget där jag satte det på laddning. Det hör till saken att jag har inte bytt batteri sedan bilen var ny. Det gick att ladda upp men jag bytte ut till ett nytt. När jag sedan startar bilen funkar allt bra i ca en mil sedan tänds ABS lampan och den lyser hela tiden och ABS funktionen fungerar inte. Jag lämanr in bilen för byte fjärrnyckel och "släcka" ABS lampan. Enligt verkstan går det inte att släcka lampan felkod= Statiskt fel på ABS pump. Jag spånar lite med service rådgivaren han tror inte att felet har något samband med batteri problemet att göra...och att jag mest troligt måste byta ABS pumpen. Jag frågar pris och den kostar 13.000kr han säger även att dom måste felsöka mer. Jag inser att nu kostar det stora kulor så att jag meddelar att jag skall överväga vad jag skall göra. Många av er på forat är ju proffs på liknande fel jag är inte helt novis på teknikfel men kan behöva tipps. Jag misstänker själv att batteriproblemet hör i hop med ABS felet vad tror ni? //Urban[/quote]
Samma lampa lyser på min Fabia, har provat att koppla loss batteri flera gånger. Tror tyvärr du får byta pumpen om du vill få ordning på det. Kolla på beggagnad pump, det rådet fick jag av min verkstad.
Samma lampa lyser på min Fabia, har provat att koppla loss batteri flera gånger. Tror tyvärr du får byta pumpen om du vill få ordning på det. Kolla på beggagnad pump, det rådet fick jag av min verkstad.
-
purple
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.2 2005
- Kontakt:
Jag hittade tipps på nätet och gick till garaget och plockade bort säkringarna som sitter ovanför batteriet, sprayade med kontaktspray monterade tillbaka säkringarna, kopplade loss kontakt till säkringarna och sprayade även kontakten. När jag sen skulle till jobbet dagen efter så hade lampan slocknat. Precis som jag misstänkte att batteribytet hade med ABS lampan att göra. Nu rullar bilen igen uan trist ABS lampa som lyser.
-
nicke
- Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:ABS lampan lyser
[quote]Jag hittade tipps på nätet och gick till garaget och plockade bort säkringarna som sitter ovanför batteriet, sprayade med kontaktspray monterade tillbaka säkringarna, kopplade loss kontakt till säkringarna och sprayade även kontakten. När jag sen skulle till jobbet dagen efter så hade lampan slocknat. Precis som jag misstänkte att batteribytet hade med ABS lampan att göra. Nu rullar bilen igen uan trist ABS lampa som lyser.[/quote]
Ofaan !! det ska jag prova på min oxå..
Ofaan !! det ska jag prova på min oxå..