Konstigt startbekymmer diesel
-
stevemelloyden
- Bilmodell: Skoda pickup 1,9d(ixie)
- Kontakt:
Konstigt startbekymmer diesel
Tjena. Jag har en skoda pickup -97 som har bytt tändningslås, och tejpad nyckel. När jag köpte den satt "startspärrsringen" på utsidan av instrumentbrädan så man var tvungen att sikta in nyckeln i den innan man kunde vrida runt nyckeln. Jag tog lös tändingslåset och satte i den innanför brädan. Efter det har jag fått ett konstigt problem. Ibland startar den fint, men ibland får man stå och gnugga en stund innan den startar. En gång drog jag slut på batteriet och den startade inte ändå. Provade ta ut "ringen" men det blev inget bättre. Vet inte vad som gjorde att den startade, men vi fipplade med spärren och samtidigt luftade bränslesystemet och efter ett tag startade den. Med lite knarrig tomgång i några minuter sen gick den bra efter det. Innan jag rev i spärren där startade den alltid.
Hur kopplar man bort det där fanskapet till spärr? Eller är det någon som har en idé?
Tack på förhand!
Hur kopplar man bort det där fanskapet till spärr? Eller är det någon som har en idé?
Tack på förhand!
-
stevemelloyden
- Bilmodell: Skoda pickup 1,9d(ixie)
- Kontakt:
Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Idag stog jag på macken och tankade, gick ut och skulle starta men den var tvärdöd, gick inte att få igång. Vid bogsering knallade den dock igång direkt. Vad är det för fel på bilen? I regel är det när den är varm som den inte går att starta.
-
Desdichado
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
stopp solenoiden får ingen ström på pumpen har en lika dan själv funderar på att koppla förbi och mata direkt från plussidan så startspärren är förbi kopplad
-
misman
- Bilmodell: Väntar på min Skoda Yeti
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Vet inte mycket om bilar och skillnaderna mellan bensinare och diesel men det du beskriver låter väldigt mycket likt ett problem som jag hade med våran SAAB 9000 CD 93 och på en Renault Clio 99.
Ibland startade den som en klocka, ibland bara gnägga den och allt eftersom tiden gick blev det sämre och sämre.
Problemet var i bägge fallen vevaxelgivaren som behövde bytas.
Mvh
Niclas
Ibland startade den som en klocka, ibland bara gnägga den och allt eftersom tiden gick blev det sämre och sämre.
Problemet var i bägge fallen vevaxelgivaren som behövde bytas.
Mvh
Niclas
-
adandersson
Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Det finns de som har varit tvungna att byta hel startmekanismen (nyckelstarten) på skoda felicia diesel. Detta ska tydligen inte vara helt ovanligt.
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
[quote]stopp solenoiden får ingen ström på pumpen har en lika dan själv funderar på att koppla förbi och mata direkt från plussidan så startspärren är förbi kopplad[/quote]
Vart hittar man den, och hur kopplar man förbi?
Vart hittar man den, och hur kopplar man förbi?
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Jag har försökt hitta någon sprängskiss, bilder, info, ja vad som helst som kan hjälpa en att förstå vart allt sitter och hur man går tillväga. Men det enda man hittar är klagomål på hur dålig lucas-pumpen är. Någon som sitter på lite info eller rent av kan berätta hur man hittar stopp-solenoiden?
Mvh
Mvh
-
Desdichado
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
under den inre svarta hatten på pumpen mot motorblocket det går två ledningar dit koppla förbi från plus spänning när du slår till nyckeln . men observera att du ska vara säker på att du har jord på andra ledningen och att styrboxen bakom säkringarna i motorutrymmet är hela det var vatten i min. det tog ett tag att leta reda på eftersom det syntes inte förrän man tog av locket ny styrbox kostar 3600:-
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Okej. Hur vet jag att styrboxen är hel/trasig? Mäta om den skickar ström när man vrider på tändningen eller? Ska inspektera detta så återkommer jag.
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Ska jag klippa plus-kabeln från pumpen och dra dit direkt ström?
-
superkarla
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
hade typ samma fel kunde rula i gång den lätt när den var varm men starta inte på nyckeln då vr det startmotorn
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Jag har bra snurr på startmotorn och bra batteri, tror inte det är problemet. Ibland startar den utan problem också. Oftast bara när den är varm.
Har tänkt kolla över stopp-solenoiden men vågar inte börja klippa förrän jag fått klart för mig hur den funkar/hur jag ska göra. :)
Har tänkt kolla över stopp-solenoiden men vågar inte börja klippa förrän jag fått klart för mig hur den funkar/hur jag ska göra. :)
-
stefan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Var ut och mätte på kabeln till solenoiden nu. Den har inte ström när man vrider på tändningen. Men när motorn går har den ström. Gasar man på "häftigt" så försvinner strömmen. Samma när motorn blev varm som det verkade. Fungerar den som den ska i så fall?
-
stefan
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Konstigt startbekymmer diesel
Drog direkt ström till solenoiden i hopp om att problemet skulle lösa sig, men icke sa nicke. Kan den dra in luft när den är varm? Jag blir helt förbryllad, fattar inte vaf*n det kan vara för fel.
HJÄLP!
HJÄLP!