Färg på oljan?

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
erikgz
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Färg på oljan?

Inlägg av erikgz »

Hej, kör en 2.0 diesel med max 3000 mil serviceintervall.

Undrar hur motoroljan skall se ut i olika stadier av servicecykeln?

Nu har jag 1000 mil kvar till longlifeservice och oljan är svart som natten. Är det normalt?

Hur ser oljan ut på stickan direkt efter oljebyte? Förra gången tyckte jag den var svart direkt och den paranoida sidan av mig fick mig att tänka att den inte bytts... Hur kan man kolla om oljan bytts utan att vara oförskämd mot servicefirman?

Bilen är ett år.

MVH
Erik
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Färg på oljan?

Inlägg av maverick »

En ren olja ser ut som mörk sirap, men mer lättflytande.
Tänk på att det är max 3000mil/2år. Intervallet är dynamiskt, och kortas ner av t.ex. kallstarter och korta körningar. Går du strikt på 3000mil så är din olja nästan garanterat för gammal.

Om du är tveksam på din olja, så ta en droppe från oljestickan och känn på den mellan fingrarna. Är där smörja, eller det känns som vatten med fint grus i?

Personligen struntar jag blankt i longlife, och byter olja var 1000:e mil.
erikgz
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Sv:Färg på oljan?

Inlägg av erikgz »

Ok! Tack, då skall jag känna på den, hoppas den känns riktigt fet trots all svärta... Annars får det bli ett "tidigt" byte.

MVH

Erik
Lindens
Bilmodell: Skoda Octavia TDI -10
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Färg på oljan?

Inlägg av Lindens »

Någon som har ett bra alternativ till de dyra (minst 200kr/lit) longlife oljorna? Skulle vilja byta oftare än intervallerna men vill inte byta till någon sämre olja, den måste givetvis hålla normerna.
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Färg på oljan?

Inlägg av vildagnu »

efter ett oljebyte så blir oljan lite svart, pga att det alltid finns lite kvar. samt att den nya oljan är bättre att lösa upp gamla avlagringar. ta en droppe från stickan på en bit vitt papper så ser du om den är hel sotig eller gyllenbrun.

//Kalle
adde81
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Färg på oljan?

Inlägg av adde81 »

Aldrig longlife,

Byt mellan 1000-1500 helsyntet
fabbe1
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Färg på oljan?

Inlägg av fabbe1 »

[quote]Någon som har ett bra alternativ till de dyra (minst 200kr/lit) longlife oljorna? Skulle vilja byta oftare än intervallerna men vill inte byta till någon sämre olja, den måste givetvis hålla normerna.[/quote]

Jag har körde min förra bil en Golf TDI 25000 mil på Biltemas helsyntet den uppfyller samma specifikationer som märkesoljorna,
det utan minsta motorkrångel, den kostar 75:- litern.
Skriv svar